Udskriv

Desiro litra MQ

mq1

4115/4915 klar til afgang mod Ringe 21. marts 2006

I december 2000 lejede DSB tre røde 2-vognssæt af Siemens type 642 - Desiro i Tyskland. De tre sæt blev sat i drift på Svendborgbanen i marts 2001.

Erfaringerne med Desiro var gode, og DSB besluttede derfor i 2002 at leje 12 helt nye togsæt for at kunne afvikle hele driften på Svendborgbanen med MQ. De tre oprindelige togsæt blev tilbageleveret, og de 12 nye sæt, som var ændret på flere punkter, ankom i efteråret 2002 lakeret i DSB´s nye grå/blå design.

Sættene, som er 41,7 meter lange, består af to vogne på 20,85 m, som kører fast sammenkoblet med en bogie i hver ende af sættet og en fælles midterbogie. Vognene er litreret 4111-4122 og 4911-4922, således at 4111 er koblet med 4911 etc.

4111/4911 blev som det første sæt leveret i juli 2002.

Sættene kører normalt enkeltvis, men hvis ikke et enkelt sæt er nok, f.eks. i myldretiden, kan Litra MQ køre med op til tre sæt samlet.


Modellen:

Nu kan også modelbanen få opdateret persontrafikken, for Desiroen er kommet fra Fleischmann i den danske udgave med katalog nr. 867422.

front1

Modellen, som er korrekt malet i DSBs farver, har litra MQ 4111/4911 og destinationstavlen foran viser "Odense".

PICT0003

Desiroen leveres i en en kraftig plastæske og er indlagt i et plastiketui, som giver en god beskyttelse. Etuiet sidder stramt og skal åbnes med forsigtighed. De to vogndele er fast samlet og må ikke bøjes op/ned i forhold til hinanden. Der er derfor i æsken en nøje instruks om, hvordan man skal tage togsættet ud og sætte det på sporet. Følges anvisningen er der ingen problemer.

Der er på indersiden af papindlægget i æsken trykt anvisninger på, hvordan man skifter koblingerne, hvordan overdelen kan tages af og hvordan man sætter decoder i til digital drift mv.

Fleischmann har tidligere lavet Desiro i den tyske udgave, og der er derfor tale om en ommalingsmodel. Det betyder at modellen er tæt på 100% korrekt. Modellen er 261 mm lang over koblingerne (den har ingen puffer), og målene svarer således til forbilledet.

Motoren er anbragt lavt i fronten, så der er frit syn gennem togets store vinduer, og Desiroen ser derfor ganske naturtro ud, når den kommer kørende på anlægget.

 

PICT0005

Fra fabrikken leveres togtsættet med "dummy" centralkoblinger, men i æsken medfølger et sæt Fleischmann kortkoblinger og skakt til udskiftning, hvis man vil køre med flere sæt samlet. 

lys

Modellen har lys, der skifter med køreretningen, 3 hvide fremad og to røde bagud.

 

PICT0001

Påskrifterne er knivskarpe og tydelige,og døre, dørhåndtag, grønne striber, vinduer - det er med det hele.

Modellen kører fortræffeligt, selv ved meget lav hastighed. Motorstøjen er beskeden, som den ofte er på Fleischmannmodeller. Der er strømoptag på de to yderbogier, hvilket betyder, at kørslen er stabil. Togsættet kan klare sporskifter og "englændere" uden problemer - og det gode strømoptag betød også, at Desiroen kunne "række" hen over sporisolationerne på testbanen og kørte lystigt afsted, uanset om signalerne var røde eller grønne.

 

krydsning

To Desiro-sæt krydser på en større station.

Alt i alt en yderst vellykket model, som bør være et "must" på ethvert epoke-5 anlæg.

For dem, der ikke kører dansk, kan Desiroen fås i mange andre varianter, f.eks.

7420

den røde fra DB,

fodbold857420

en Fodbold-VM version,

obb

ÖBB.

Kilder:

Fleischmann
Siemens
Jernbanen.dk

Tak til Asger Høi for råd og dåd