Udskriv

Kul til Herningværket

hv1

Vogne på Esbjerg havn august 1989.

Et af de mest kendte godstog herhjemme er nok "kultoget", som kørte kul fra Vestkraft i Esbjerg til Herningværket i det midtjyske.

I årene efter oliekrisen i 1973 blev det besluttet, at Vestkraft skulle bygge et nyt kraftvarmeværk i Herning. Det skulle kulfyres, hvilket krævede ca. 1.800 tons kul i døgnet, og af miljøhensyn skulle kullene transporteres dertil ad jernbane.

Kullene - ca 200.000 tons årligt - skulle hentes ved Vestkraft i Esbjerg, og der anskaffedes til formålet 18 vogne, som blev bygget af Scandia på licens fra Talbot i Tyskland som en variant af Talbots tyske vogn litra Fads.

Vognene, som var højsidede åbne vogne, fik litra Fals og numrene 84 86 665 0 001 - 018. De var 12.5 meter lange og fireakslede med 1.8 m. boger. Hver vogn kunne laste 55 tons og kunne tømmes gennem 4 store sidelemme.

Vognene blev malet blå, forsynet med kraftværkernes navne i store bogstaver på vognsiderne og blev sat i drift ved Herningværkets indvielse i august 1982.

Vognene kørte herefter i heltog med normalt 17 vogne i fast rutefart mellem Esbjerg og Herning via Skjern. 

eshavn

Afgang fra Esbjerg havn med My 1126 forrest.

På Esbjerg havn blev vognene fyldt i et automatisk påfyldningsanlæg, og kørt til Herning, hvor de tømtes og kørtes tilbage til Esbjerg.

Der var en eller to daglige ture i vinterhalvåret, og kørsel efter behov i sommerhalvåret.

I begyndelsen blev toget trukket af to Mx - senere Mx og My - med et lokomotiv i hver ende, så man kunne spare et omløb med lokomotiverne i Skjern, hvor køreretningen blev ændret. Vognen var forsynet med gennegående styreledning, så toget kunne køres fra begge lokomotiver.

Da Mx-lokomotiverne blev udrangeret, blev trækkraften to My og til sidst en enkelt Mz. 

esmz

Kultoget ankommer til Esbjerg med Mz og vogn 002 forrest.

I 2000 gik Herningværket over til naturgasfyring, og kultransporterne ophørte med sidste tog den 11. maj 2000. Vognene blev solgt til et fransk firma.

Se kultoget på video fra youtube.


Modellen

vogn3

 

Herningværkets kulvogne er lavet i skala N fra Fleischmann, som i 1987 udsendte vognen som en ommalingsvariant af en tysk vogn. Den danske udgave fik katalog nr. 8520-DK.

glvogn1

klikbart billede

Denne vogn er en tysk litra Fad167, som ikke er helt mage til den danske vogn, idet vognen er kortere og har bremseplatform i begge ender, så ligheden med forbilledet er desværre ikke 100 %.

mål i mm 1:1 1:160 model
Længde over puffer 12540 78,37 72
akselafstand bogietappe 7500 46,89 38
Akselafstand bogie 1800 11,25 12

Fleischmanns model er litreret pænt og i overensstemmelse med forbilledet. Tekst og tal er nemt læselige og anbragt stort set korrekt.

 litrering

665 0 001-4 Esbjerg 1989

 litramodel

Fleischmann 665 0 010-5

Vognene har bevægelige sideklapper og kan benyttes til transport af gods, som kan tømmes i Fleischmanns tømningsanlæg (kat.nr. 9482).

Herningværket/Vestkraft  version 2.0

nyvognkasse

Fleischmann har i 2016 lavet en ny udgave af Vestkraftvognene. Vognene er kommet med kat. Nr. 852325 som et sæt med to vogne.  Vognene ligger i den sædvanlige plastikæske i et papomslag.

vestraft006

Fals 665 006-3 Esbjerg december 1987.

IMG 9750

Fleischmann Falns 665 0 006-3 Klikbart billede.

De to vogne, der litreret 665 0 005-5 og 665 0 0006-3, er ikke af samme type som den tidligere udgave. Det er altså en ny udgave af vognen, ikke et nyt oplag af den gamle.

begge1

2. udgave fra 2016 til venstre, 1. udgave fra 1987 til højre. Klikbart billede.

Det betyder, at den nye udgave ligner forbilledet bedre, men til gengæld passer de to udgaver af vognen ikke sammen.

begge3

2. udgave fra 2016 til venstre, 1. udgave fra 1987 til højre. Klikbart billede.

Den nye vogn er højere og har en anden bremseplatform, og så kan sidelemmene ikke åbnes. Vognen kan altså ikke som den tidligere udgave bruges sammen med Fleischmanns tømmeanlæg.

IMG 9772

Den nye udgave er også længere end den første, hvilket betyder, at målene stort set passer med forbilledet. 

mål i mm. 1:1 1:160 1987 2016
Længde over puffer 12540 78,37 72 78
akselafstand bogietappe 7500 46,89 38 47
akselafstand bogie 1800 11,25 12 11

Vognene har et pænt påtryk

litrering

665 0 001-4 Esbjerg 1989

nyvognlitra

Modellen. Klikbart billede.

Men modellen er desværre litreret Falns og er altså ikke helt korrekt, ligesom påskrifterne ikke sidder helt som på forbilledet. Det gør de på førsteudgaven.

Alt i alt er det en rigtig flot vogn, som vil gøre sig i et helt "kultog". Men man kan ikke blande de to vogntyper, uden at det kan ses. Og så kan sidelemmene som nævnt ikke åbnes.

Det er muligvis nok de færreste, der kører med læs, der skal tømmes af, og så har det ikke så stor betydning. Men hvis man vil tømme vognene ved hjælp af lemmene, må man enten få fat i nogle vogne af første udgave eller male standardvognen om, som Peter Tarp har gjort det.

Lav selv Vestkraftvogne

af Peter Tarp.

Jeg ville gerne supplere min bestand af Vestkraftvogne, men kunne ikke finde vognene brugt til en fornuftig pris og måtte derfor lave nogen selv.

Flere firmaer laver vogne som ligner, f.eks. Roco (kat. nr 24029 og 24030), Minitrix (kat. nr. 13903) og Fleischmann (kat. nr. 8520).

billede1x

Litreringer kunne jeg få hos www.skilteskoven.dk, og da Skilteskovens litreringer, som er vådlitreringer, er lavet, så de passer til Fleischmanns modeller, valgte jeg at bruge Fleischmannvogne.

billede3x

Jeg fik fat i nogle Fleischmann vogne kat. nr. 8520 og malede dem om.

Forinden skal vognen skilles ad.

Til at male vognene har jeg brugt vandbaseret maling fra Model Master nummer 4687, som er gjort en anelse mørkere med lidt sort og mørkeblå maling. Jeg har malet med pensel, men sprøjtemaling er nok at foretrække. Der skal ikke påsmøres ret meget maling ad gangen, da malingen kan så boble lidt op.

Efter litreringerne er påsat, er det hele lakeret med en satin spraylak.

Og jeg er ganske tilfreds med resultatet.

billede2x

Vognen til venstre er en færdigmodel fra Fleischmann, mens vognen til højre er en ommalet og -litreret Fleischmann-vogn.

 

myx

...og så er kultoget på vej.

Kilder:
Jernbanehistorisk Årbog 2007
Lokomotivet nr. 66
"Strejftog 1", Grimstrup film video/DVD
Jernbanen.dk

08.04.16