Udskriv

 Danefrost kølevogne

I slutningen af tresserne opstod et nyt begreb, maskinekølevogne, det vil sige vogne, der blev kølet maskinelt som et køleskab i stedet for med is.

I 1970 købte FDB en udrangeret kølevogn litra Ics (bygget af Scandia 1954 som litra IKA 25189) af DSB og fik på DSB's centralværksted i Århus vognen ombygget til maskinkølevogn til transport af dybfrostvarer. (Den officielle køber var "Svendborg Konservesfabrik", men for at gøre forvirringen total stod der på vognene "Svendborg Vinkompagni").

Det nye var, at vognen fik påbygget en kølemaskine, hvilket krævede, at undervognen blev forlænget med 360 mm. Endvidere blev Flettnerrotorerne på taget samt iskasserne fjernet.

Vognen fik litra nr. 21 86 084 4 000-2 (i 1980 omlitreret til 23 86 807 3 000-5). 

nr4x

084 4 000-2 på Centralværkstedet 1970. Kølemaskinen dominerer gavlen til venstre.Foto P.C. Johansen/Lokomotivet.

Efter ombygningen blev vognen taget i brug den 21. maj 1970, og da der var fuld tilfredshed med den, erhvervedes senere samme år endnu en Ics (IKA 25136), som blev ombygget på samme måde og fik litra nr. 21 86 084 4 001-0 (i 1980 omlitreret til 23 86 807 3 001-3). 

to

To ikke helt nyvaskede Danefrostvogne på godssporet. Foto H. C. Jepsen

Herefter kørte vognene i fast rutefart med transport af dybfrost, først fra Svendborg til Albertslund (Glostrup) - senere fra Nyborg skiftevis på strækningen Nyborg - Albertslund og Nyborg - Vordingborg.

Vognene, der var RIV-mærkede, har også været udenlands, nemlig på en tur til Finland efter en last tyttebær.

I 1983 blev vognene udrangeret af miljømæssige årsager. Kølemaskinernes motorer støjede for meget, når vognene stod på arealet ved "Nyborg Lynfrost", og da en støjdæmpning af motorerne ville blive for kostbar, blev vognene i stedet udrangeret.

FDB fik herefter transporten af dybfrostvarer udført med lejede Interfrigo-vogne. 

2005

Danefrostvogn i Randers, 7. maj 2005.

Vogn nr. 23 86 807 3 000-5 blev i nogle år brugt som stationært lager hos Nyborg Lynfrost, og er nu bevaret urestaureret hos DSB Museumstog i Randers.


Modellen.

I 1985 udsendte Arnold Danefrostvognen som model med katalog nummer 4518-28 efter ihærdig indsats af den daværende danske importør WM Import v/Jan Williams.

Vognen var meget vellignende, selvom den ikke havde køleaggregat, men havde bremseplatform i begge ender, og modellen blev godt modtaget og rost i bl.a. "Lokomotivet", som dog (fejlagtigt) påpegede de manglende Flettnerrotorer. 

ann2

Annonce i "Lokomotivet" nr. 9 august 1985.

PICT0002x

Vognen er litreret 084 4 001 -0 og er altså vogn nr 2. Vognen er flot litreret og teksten kan læses.

Målmæssigt er modellen i overensstemmelse med forbilledet. 

mål i mm 1:1 1:160 Modellen
LOP 12100 75,62 73,00
Akselafstand 6600 41,25 41,50
Dørbredde 1440 8,75 8,75
Dørhøjde 1940 12,12 12,00

 

 Vognen er forholdsvis let og ruller godt i sporet. Da vognen er en gammel model, har den standardkobling, men ikke kortkoblingskinematik. 

PICT0003x

Og så er der frosne grøntsager på vej til københavnerne...

Kilder:
"Lokomotivet" nr. 9 og 45
"Vingehjulet" 1/1971
Torben Ziegler:
"Private Danske Vogne"  i medlemsbladet for Modelbaneforeningen "VESTEGNEN" 3. årgang nr. 4 1984.
Artiklen er hentet på Torben Zieglers hjemmeside danskmodel.dk