Udskriv

 

knudshoved-02

Knudshoved 1961.

I sommeren 1959 bestilte DSB to nye færger til storebæltsoverfarten. Det skulle være kombinerede jernbane- og bilfærger, som kunne bruges både på jernbaneoverfarten Nyborg - Korsøe og på den nye bilrute Halsskov - Knudshoved.

Færgerne fik to dæk, hvor nederste dæk var forsynet med tre jernbanespor på ialt 245 m, medens øverste dæk var til bilerne.

M/S Knudshoved, som var den første af færgerne, blev indsat i driften i 1961, medens søsterfærgen M/S Sprogø blev indsat i driften 1962.

Knudshoved sejlede fra begyndelsen på begge overfarter. I 1963 blev færgen ombygget, så den også kunne betjene den nye fugleflugtslinie Rødby-Puttgarten, og færgen har også sejlet på Gedser - Warnemünde.

I 1994 undergik færgen endnu en ombygning, så den kunne sejle på Gedser-Rostock overfarten.

 

knu1997

Knudshoved i Korsør oktober 1997. Foto Bernt Skjøtt.

M/S Knudshoved blev lagt op den 13. juli 1997, da Storebæltsbroen gjorde den overflødig. I 1998 blev færgen solgt, og efterfølgende ophugget på den berygtede Alang Beach, Indien.


Modellen:

Dcms019HPx

Cony's Modellbau har nu lavet Knudshoved som kartonmodel i den sædvanlige fine udførelse,

KNModellx

Modellen viser Knudshoved med det oprindelige udseende fra 1961.

Så nu er det muligt at øge færgekapaciteten på overfarterne betragteligt.

KHW12x