Udskriv

malmohus_4

Svensk postkort fra 1945.

Malmöhus blev bygget på Kockums i Malmø til de Svenske Statsbaner SJ og blev indsat på overfarten mellem Malmø og København i 1945, kort efter at 2. verdenskrig var sluttet.

 

skinner

Malmöhus i Malmø 1984. Foto Henning Pedersen.

Malmöhus sejlede med jernbanevogne på overfarten, Færgen var forsynet med to spor på tilsammen 147 m. som løb sammen i begge ender af færgen, og den kunne medtage op til seks store boggiepersonvogne, ofte sovevogne i internationale tog.

Udover jernbanevogne befordrede færgen også biler og selvfølgelig passagerer, herunder mange som skulle hinsidan efter kaffe og chokolade i årene efter krigen.

 

malmohus_3

Færgen er i havn

Færgen var efter den almindelige opfattelse forældet, allerede da den blev indsat i driften, og da den rystede meget voldsomt, når den sejlede, var den ikke videre populær. Malmøhus blev derfor ombygget flere gange.

 

Malmohus-foto-ian-boyle-aug1979-2

Malmøhus på vej baglæns ind i Københavns Havn august 1979. Foto Ian Doyle.

Fra 1974 blev Malmøhus ren godsfærge, indtil den blev taget ud af drift i 1988 og efter mere end 40 år på Øresund blev solgt til Spanien, hvor færgen blev ophugget 1998.


Modellen

MH001x

Malmøhus er nu kommet som udklips- og samlemodel fra Cony´s Kartonmodellbau, som har lavet mange danske og svenske færger.

Modellen er 59 cm lang og 10,3 cm bred, og sættet består af 14 A4-ark. Modellen viser færgen i den oprindelige udgave fra 1945.

MH002x

MH003x