Udskriv

luk1

Der har været lukkede godsvogne lige så længe som der har været jernbaner, men de er nu om dage meget større end tidligere.

En af de første godsvogne hos DSB litra QA - tidligere JFJ litra HA - havde en længde på 6,1 meter, en bundflade på 11 m2 og en lasteevne på 6 tons.

Litra Habbillns, en af de største godsvogne idag, har en længde på 23,5 meter, en bundflade på 60 m2 og en lasteevne på 61,5 tons. En af nutidens vogne laster altså det samme som godt 10 Q-vogne.

Der er mange forskellige vogntyper på sporet i dag, fortrinsvis udenlandske, men der er endnu danske vogne imellem.

Alle danske trævogne er nu udrangeret, men der er endnu flere moderne vogne i drift som for eksempel

 PICT0029x

Hbbillns

 PICT0022x

Habbillns 

habbins

Habbins

Herudover er der varianter som Hbins og Hbbins og Habbins-y.

Danske? tja en del er tidligere DSB-ejede vogne, andre har DSB/Raillion indlejet fra AAE, som er et stort, tysk vognudlejningsfirma.

PICT0026x

Ellers er der de udenlandske vogne som f.eks. Nordwaggon, Transwaggon og DB Cargo, som regelmæssigt gæster Danmark sammen med mere anonyme vogne fra mange lande som disse fra

 PICT0023x

Italien

 PICT0036x

og Tyskland.


De fleste af disse vogne finder vi også i model.

togtek

Hbbillns er kommet fra Tog & Tekno for nogle år siden,

ibertren

Hbikks-tt er fra Ibertren

PICT0008

og Roco har udsendt en (næsten rigtig) Habbillns.

Og blandt de udenlandske vogne er der de lange fra Arnold

nordwaggon1

nordisk

nordwaggon2

transwaggon

eller

 PICT0012

Hbbillns fra Minitrix i DB Cargo udgave.

Der findes moderne godsvogne fra næsten alle fabrikanter.

Det skal jo helst være dansk, så vi oprangerer en Hbbillns fra Tog & Tekno som

 vogn1

vogn nr. 1.