Udskriv

vekselstart

Næst efter containere må vekselladene være den mest almindelige forsendelsesform på jernbane i dag.

Et veksellad er simpelthen et lastbillad, som kan veksles fra lastbil til jernbanevogn og tilbage igen.

Med trailerne satte vi hele sættevognen op på en jernbanevogn, her er det kun ladet.

stand

Ladet kan stilles på ben, hvis det ikke kan leveres eller hentes, lige når toget er der.

Der er mange forskellige danske veksellad,

 lau2

De mest kendte lad i Esbjerg er uden tvivl Lauritzens, som er faste gæster på stationen i stort tal sammen med lad fra Contino, Skandi, Leman, Dan Transport, DFDS.

Andre er

 PICT0057

KOMBI-DAN, som her ses sammen med et tysk lad fra LKW-Walter, som også ses i Esbjerg.

 

PICT0061

Her er et tysk lad fra Bauhaus

Og her er et lad, som jeg gerne så i model:

tulip


Der er (har været) flere producenter, Roco, DWA og Trinbrættet, og der er lavet mange flotte veksellad i model.

Roco har lavet veksellad vogne i stort tal, bl.a.

 hangart

eller Danzas

men også danske vogne som

 skandi

Skandi i både rød og blå version,

 dfds

DFDS

 ceres

Ceres

lauroco 

og Lauritzen.

Danske vogne er også lavet af DWA Hobby i Fredericia, som med Rocovogne som grundmodel har lavet

dsb 

DSB Gods

Lauritzen (før Roco selv gjorde det)

 leman

Leman

 dantrans

Dan Transport

samson 

Samson Transport

carlsberg 

Carlsberg

albani 

og (vistnok) Albani.

Trinbrættet i Vejle har lavet løse veksellad fra DSB Gods og

 holstebro

Holstebro Auto-Transport.

Udvalget er stort.

Det bliver selvfølgelig en Lauritzen-vogn med veksellad fra DWA, vi oprangerer som

 

vogn7

vogn nr. 7