Udskriv

Kosangas

I tiden efter 2. verdenskrig begyndte brugen af flaskegas at blive udbredt. Mange byer fik et flaskegasdepot med adgang til jernbane, flere med eget sidespor, og gasproducenterne anskaffede tankvogne til transport af gassen ud til depoterne.

Det var store bogietankvogne, som kunne klare stort tryk og store mængder af butadin, propan, propylen og butan. Vognene fra BP-Gas, Dansk Flaskegas A/S, Nordisk Flaskegas (senere Nordisk Gulf-Gas), Mærsk, Kosan og Primagaz har været almindelige på sporene, ligesom der i stort omfang har været anvendt tilsvarende udenlandske vogne.

En af de største producenter var Dansk Flaskegas A/S, det senere Kosangas, som fra 1947 til 1988 købte mange bogietankvogne til brug for transporterne.

ZE504035.BS.1951.2 

Ze 504 035 (senere 751 5 035-7) bygget 1942. Købt af Kosan i 1947 og
udrangeret i 1988. Foto i Århus 1951, Poul Erik Clausen, Arkiv DMJK.

ZE504061.Scandia

Ze 504 061 (senere 751 5 061-1) bygget af Scandia i 1958 til Mærsk Raffinaderier
Vognen blev solgt til Kosan i 1979 og udrangeret 1988. Foto 1958 Scandia.

kosangul1

Zagkk 791 5 036-1 i Esbjerg 1991. Vognen blev bygget i 1967 og blev købt af Kosan i 1971.
Vognen blev i 1990 solgt til Primagaz. Vognen har firmanavneplade med navnet Primagaz til højre.

kosangraa1

Zagkk 791 5 065-0 i Silkeborg marts 1991. Bygget 1964, købt af Kosan 1988
."Kosangas" er endnu ikke slettet, men firmanavnepladen er væk.

I 1990 opkøbte Primagaz Kosangas. Vognen beholdt i et stykke tid navnet "kosangas" på tanken, og det var kun på firmanavnepladen, at Primasgaz blev nævnt. Senere blav også navnet på tanken ændret.

 primagaz

791 5 064 -3 har fået navnet ændret til "Primagaz" med et klistermærke. Silkeborg marts 1992.

Primagaz fortsatte i nogle år indtil transporterne blev indstillet i 2004 og vognene solgt.


Der findes også danske gastankvogne i model, idet Arnold i 1991 lavede to epoke 4-gastankvogne fra Kosan, en grå og en orange.

Modellerne er lavet på Arnolds standardtankvogn, som også har dannet grundlag for alle Arnolds andre modeller.

kosangul 

Katalog nr. 4377-10 er den orange udgave og litreret 731 5 035-7, men ligner
ikke nummer-forbilledet. Den er nyere og ligner Kosangas' senere tankvogne.

 kosangraa

Katalog nr. 4377-11, som er den grå udgave og litreret 771 5 061-1, er
af samme type som den orange og ligner heller ikke forbilledet ret godt.

Vognene er af den moderne type, men er litreret efter de ældre vogne og er derfor ikke korrekte, hverken efter litra eller mål. Jeg har sammenlignet målene med den moderne type 791 5 036-1, som passer bedre:

 

mål i mm. 1:1 1:160 modellen
LOP 16740 104,6 100,6
Bogieafstand 11000 68,75 60

 

Vognene er pænt og læseligt litrerede, men mangler firmanavnepladen til højre. Denne er dog fjernet på forbillederne på et tidspunkt, så i hvert fald den grå vogn kan siges at være korrekt på dette punkt. Vognene har som forbillederne bremseplatform med skruebremse i den ene ende.

PICT0003-1x

PICT0002-1x

 Vognene er forlængst udsolgt fra fabrikken, men dukker nu og da op på brugtmarkeder og på internetauktionerne.

Kilder:
DMJK Fotoarkiv
Lokomotivet
Jernbanen.dk