Udskriv

Litra PT 

PT9582Syy

PT 9582 Centralværkstedet, København 1944. Foto Cvk/Dansk Jernbanearkiv.

I 1933 anskaffede DSB fra Tyskland 124 stk af en højsidet åben godsvogn, som fik litra PT 9501 - 9624. Samtidig købtes 29 stk af en tilsvarende vogn, som blev litreret PTR.

Vognene var af den tyske type A10/DR-OM 12 eller "Essen" bygget i Dortmund 1919-20, og forskellen på de to vogntyper var, at PTR havde bremseplatform og skruebremse, medens litra PT kun havde håndbremse.

I 1939-40 købte DSB hos to privatbaner yderligere 44 vogne af samme typer (32 PT og 12 PTR), hvoraf størstedelen kom fra TKVJ og resten fra MFVJ, hvor de var blevet overflødige. PT-vognene fik litra PT 9469-9500. En af vognene fra TKVJ var PT 9500, som hos privatbanen hed K 1759.

Vognene blev brugt til almindelige transporter overalt i landet bl.a. af tørv.

PT-vognene fik i 1956 monteret støtter til presenningtag og blev derefter brugt til transport af kunstgødning, indtil de blev udrangeret i 1967.

 pt9500

PT 9500 med overbygning og presenning, Masnedsund 1964. Foto Jens Brunn-Petersen.


 

 8215

Fleischmann DRG litra Om "Essen", katalog nr. 8215.

PT-vognen kan også fås i model, idet DWA-Hobby i maj 1998 lavede denne vogn som ommalingsmodel på basis af Fleischmanns tyske OM, katalog nr. 8215.

pt1

DWAs vogn er netop PT 9500, altså en tidligere TKVJ-vogn fra anden serie.

Modellen, der er malet i DSB gamle godsvognbrune farve, har egerhjul i modsætning til forbilledet, men hjulene kan nemt skiftes. Vognen har standardkobling og har koblingskinematik til kortkobling.

Da vognen er en tysk vogntype, er modellen målmæsigt korrekt:

mål i mm. 1:1 1:160 modellen
LOP 9100 56,87 57
akselafstand 4500 28,12 28,1
højde vognkasse 1550 9,69 9,7

Vognen er pænt og næsten korrekt litreret. Der mangler dog påskrifter på undervognen.

 9582litra

DSB litra PT 9582 litrering årgang 1944.

 PICT0007x

DWA litra PT 9500. Litrering årgang 1964.

Der er lidt raster i trykket, men det ses kun meget tæt på. Som helhed ser vognen rigtig ud.

Vognen kan køre som enkeltvogn i et blandet godstog eller mange sammen i en tørve,- brunkuls- eller gødningstransport bag såvel damp- som diesellokomotiver, så her er altså en ægte epoke 2-3 godsvogn til anlægget.

DWA lavede desværre vognen i et begrænset oplag, og den er forlængst udsolgt. Vognen dukker dog nu og da op på brugtmarkederne og på internetauktionerne.

Kilder:
Jens Bruun-Petersen: "Godsvognsmateriellets historie", Banebøger 1993.
"Lokomotivet" nr. 53/1998 og 70/2002
jernbanen.dk
Dansk jernbanearkiv