Udskriv

 

Litra MK 

PICT0017x

MK 607 i Esbjerg 21. maj 2003.

Omkring 1990 var rangerlokomotiverne af litra MH blevet så dårlige, at de snarest måtte udrangeres og erstattes af nye og tidssvarende lokomotiver.

DSB bestilte derfor i 1989 30 rangerlokomotiver litra MJ hos CMI i Belgien, men der opstod hurtigt problemer, og DSB nåede kun at få leveret to lokomotiver af typen og det flere år forsinket, før litra MJ i 1994 blev kasseret og kontrakten ophævet.

I stedet bestilte DSB så en serie rangerlokomotiver litra MK hos Siemens i Kiel og fik 1996-98 leveret ialt 25 af typen, som blev placeret på de større stationer, hvor de blev brugt til rangering. Mk har også fremført mindre godstog, f.eks Kolding/Taulov-Vejen, og MK 612 har nået så eksotiske steder som Løgstør på den nu nedlagte Himmerlandsbane. Senere har manglende ATC-udstyr frataget dem dette arbejde.

MK, som er toakslet, kan fjernstyres og kan derfor bruges mere fleksibelt end MH, f.eks i forspand ved store tog. Mange har sikkert set MK køre afsted på stationen tilsyneladende uden fører.

PICT0035x

 Litra MK bruges ofte i forspand ved lidt tungere træk som her MK 606 og 616 i Århus 7. marts 2003.

Ved salget af godsdivisionen kom 21 MK med til Raillion, medens DSB beholdt 4. Heraf er tre senere solgt til udlandet, og DSB har nu et enkelt MK-lokomotiv tilbage i København.

Raillion har stadig sine 21 MK i drift rundt om i landet, flest på godscentrene i Fredericia (6), Århus (3), Ringsted (2) og Høje Tåstrup (2). I Esbjerg er MK 607 stationeret og kan hver dag ses i færd med at skubbe lange stammer af containervogne op fra havnen.

 DSC00029y

MK 607 rangerer på havnen i Esbjerg 6. maj 2004.

MK 607 får med jævne mellemrum assistance af en af Fredericias maskiner. Da MK ikke har ATC, må lokomotivet pænt lade sig slæbe frem og tilbage efter er rigtigt lokomotiv.

 PICT0025

Her er MK 620 på vej hjem efter udført arbejde. 15. juli 2003.


Modellen:

MK er nu lavet som model fra svenske JS Design, så vi også kan få korrekt rangering i epoke 5.

JS Design laver de håndbyggede MK-modeller på grundlag af et treakslet Arnold rangerkolomotiv, hvoraf kun undervognen og en del af overdelen bruges, medens resten er nybygning.

arnold

Modellen er flot og vellignende, og ser godt ud på anlægget, selvom den ikke er helt korrekt.

PICT0023x

PICT0003x

Stiger og trin er smallere end i virkeligheden, men især vinduespartierne og de manglende sidegelændere springer i øjnene. 

DSC00032y

PICT0004x

Undervognen er oprindelig treakslet og det kan naturligvis ikke helt skjules, men det er til at leve med.

Målene er næsten korrekte:

mål i mm 1:1 1:160 modellen
LOP 9400 58,75 61
akselafstand 4000 25 25

Helhedsindtrykket er dog godt nok. Alt i alt er det en flot og vellignende model, som vil glæde de fleste epoke 5 fans.

 PICT0020x

MK 607 og 612 holder pause inden næste godstog ankommer.

Der er kun lavet en mindre serie og eftersom det er ikke længere muligt at købe undervognen, da Arnold som bekendt er næsten ophørt med at producere, skal man selv skaffe undervognen, hvis man skal have lokomotivet.

 PICT0024x

Og så går vi i gang med at flytte godsvogne...

Kilder:
"Jernbanen" 1997 nr 3.
"På sporet af..." forskellige årgange
Johns Jernbaneside