Udskriv

Litra Hims

Hims_21-86-211_4_142-1

I midten af 1950'ne fik DSB et stort behov for flere godsvogne, og man byggede derfor fra 1956 til 1963 mere end 1.300 stk. af litra HJ, en trægodsvogn bygget på gamle undervogne fra udrangerede åbne godsvogne og Q-vogne.

Men denne vogn var en fejlkonstruktion, der ikke levede op til de moderne krav fra kunderne, og efterhånden begyndte også de almindelige trægodsvogne litra Gs og Gklms at blive umoderne. DSB købte i derfor 1960 ti stykgodsvogne af en helt ny type. Vognen, der blev købt i Tyskland hos SEAG, var bygget helt i stål og havde to brede, "knækkede" skydedøre, så der var nem adgang til hele lastrummet.

Vognen var en prototype udviklet på basis af den tyske skydetagsvogn Tis og fik litra Hs, derefter Hs-t og senere His. De 10 vogne var gode, og DSB bestilte en serie på 300 vogne hos Scandia, som leverede vognene i 1962. Senere bestilte DSB yderligere 300 vogne, som leveredes 1966-67.

Den nye His-serie havde døre med forstærkning på langs. DSB havde så i alt 610 His i drift, heraf var størstedelen med bremseplatform. Vognene fandtes med tiden i flere varianter, idet der blev byttet rundt på dørene ved reparationer. Mange vogne kørte med døre af begge typer på en gang.

En enkelt vogn blev ombygget med presenningdøre, men det blev ved den ene. Andre vogne blev malet i festlige farver som "kunstvogne" med elefanter, trolde eller vognbjørne.

himsfarve

His vognene, som senere fik litra Hims, var i drift helt frem til 1994, hvor de sidste, rustne eksemplarer blev udrangeret, da de svenske Hbikks gjorde deres indtog. Vognene var da blevet brugt til al slags gods og som postpakvogne, også i hele bloktog. De havde kørt bag alle slags lokomotiver fra litra D og H til MZ.

 himsophug

Vognkasser hos ophuggeren. Foto Jens Lindhard

Himsen fik "et liv efter døden", idet de udrangerede vognkasser gjorde og stadig gør god fyldest som skure og hestestalde rundt om i landet.

Himsen er så vidt jeg ved den eneste stålgodsvogn, der har kørt regelmæssigt i damptrukne tog, og den er altså en rigtig epoke 3-4 vogn.


Modellen

Vejlesen Modeller udsendte i 2001 en model af Himsen i spor N. Det var udgaven uden bremseplatform.

himsu1

 

Klikbart billede

himsu3

I 2002 kom så udgaven med bremseplatform.

himsm1

 Klikbart billede.

vm-hims

Det er for en gangs skyld ægte, danske vogn til N-folket.  Det er en småserieproduktion, så der er nogle småting hist og her, som ikke helt er "industristandard", men det er flotte modeller, Vejlesen har lavet.

Målene er rigtige inden for små tolerancer

mål i mm 1:1 1:160 modellen
LOP 10100 63,12 61
akselafstand 5400 33,75 34
vognkassen 8980 56,12 56

Forskellen i længde over puffer skyldes, at der er brugt en industriundervogn fra Roco, som har små standard N-puffer, medens den rigtige Hims havde lange cylinderpuffer.

Vognen kommer som epoke 4 vogn med Design-litrering i 2 nummervarianter med numrene 211 4 085-2 og 211 4 291- 6. Begge vogne er med "knækkede" døre.

himslitra

Forbilledet.

himsulitra

modellen uden platform.

himsmlitra

modellen med platform

Litreringerne er ok og på de fleste vogne skarpe, og revisionsdatoen kan læses med lup. På enkelte vogne er litreringen trukket lidt skæv. Især på modellen uden platform kan litreringerne virke lidt uldne og "håndlavede", men det ses ikke på afstand.

Vognene er lysebrune, "godsvognsbrune". Bremseplatformen er spinkel i godset og har den rigtige form, selv det lille "knæk" forneden er med. Flot.

himsmdobb1

Vognene har trods småserieproduktionen det rigtige "look" og pynter som de fleste af Vejlesens vogne på anlægget. De kan oprangeres med stort set alt tilgængeligt dansk materiel og kan altså bruges af de fleste.

 

27.03.16