Udskriv

STEF og Marcel Millet

Nu om dage er alle godsvogne, vi ser, udenlandske. Tidligere havde DSB mange tusinde godsvogne selv, og de kunne ses overalt i landet, men det var alligevel forholdsvis sjældent at se godstog uden vogne fra udlandet.

Vi kunne ofte se vogne fra lande som Tyskland, Frankrig eller Italien, og der var vogne fra firmaer med navne som Transthermos fra Tyskland og STEF eller Marcel Millet fra Frankrig.

STEF og Marcel Millet var to vognudlejningsfirmaer, som især var på banen i hjemlandet Frankrig, men vognene kom næsten overalt i Europa.

Vognene var bræddebeklædte kølevogne og kunne være litra HI i epoke 3 eller litra Is/Ics i epoke 4. Ud over firmanavnet var vognene mærket "Réfrigérant" og (i hvert fald STEF-vognene) senere også "Interfrigo".

2006_07_09_619stefvognpaamuseetimulhouseaug2005 

STEF litra HI på museet i Mulhouse. Foto Yannick Hauser juli 2006.

 stef

STEF Interfrigo-kølevogn Is 082 1 953-0 i Rødby F, 1971. Foto Per Topp Nielsen.

Selvom vognene forlængst er forsvundet, lever Millet (nu Millet Group) i bedste velgående og udlejer i dag hovedsageligt vogne til transport af olie, gas og kemikalier, medens STEF som en del af STEF-TFE-group stadig transporterer fødevarer.


Modellen:

Det belgiske firma LS Models, som er en del af Modern Gala-gruppen, fremstiller nu netop litra HI og Is/Ics fra STEF og Marcel Millet i skala N.

Vognene kan i Danmark fås hos det danske medlem af Modern Gala gruppen, Tog og Tekno, Ålborg, som bl.a. har:

 60011

Katalog nr. 60012 et sæt med 2 hvide "STEF" vogne med hvidt tag og blå påskrifter.
Vognene er mærket "Réfrigérant" og "Interfrigo" og er fra Epoke 4.
Vognene har litra Ics 11 87 082 0 781-6 og Is 11 87 082 4 115-8

 60014

Katalog nr. 60014 et sæt med 2 hvide "Marcel Millet" vogne med hvidt tag og sorte påskrifter.
Vognene er mærket "Réfrigérant" og er fra Epoke 3.Vognene har litra HI 505744 og HI 505746

 stef6

millet3

Vognene er flotte med fine detaljer.

 stige

Den flotte gavl med høj bremseplatform er korrekt gengivet med fine detaljer.

Alle litreringer står knivskarpt.

litra1

Det kan f.eks. nemt læses på vangen, at Millet-vognene sidst er revideret 5.1.60, medens STEF-vognene er revideret 11.8.69 og 13.4.70.

Vognene har standardkobling og kortkoblingskulisse, så der kan antagelig skiftes til kortkoblinger uden problemer. De er ikke tunge, men går godt i sporet, og de vil live op i et dansk epoke 3 eller 4 godstog.

Jeg har dog ikke kunnet finde dokumentation for, at Marcel Millet-vognene har kørt i Danmark i den viste udgave.