Udskriv

Lige siden jernbanen blev opfundet har togene kørt med gods for kunderne.

Men banen har også haft sine egne transporter af materiel.

Blandt de typiske transporter er skærver, sveller og skinner til banernes bygning og vedligeholdelse og hjul til vognene rundt omkring i landet.

Sådanne transporter skal vi også have på banen og de er nemme at lave. Skærver er behandlet i kapitel 5, så her ser vi på de andre transporter.

Hjul

2x2

Gamle hjul fra vogne kan gøre udmærket fyldest som ladegods.

Specielt i de små skalastørrelser kan man ikke læsse vognene korrekt som DSB gør det, men den tyske læssemåde er udmærket i model.

1x2ovenfra

Læg hjulene i en flad godsvogn, let forskudt for hinanden så flangen på det ene hjul støder op mod akslen på det næste. Fortsæt indtil vognen er fyldt.

1x4o

Kun de to yderste aksler sikres mod bevægelse i vognens længderetning; de øvrige er jo klemt fast imellem disse. Man kan dog være heldig at hjulene lige passer ned i vognen, sådan som det er tilfældet med de viste, hvor de sidder let i spænd.

Vil man sikre sig at hjulene ikke falder af ved afsporing etc. kan man lime dem fast på en tynd plastplade, malet i samme farve som vognbunden, der så blot lægges i vognen (gælder kun ved hjul af plast).

På de viste fotos er vognene læsset med hjul fra Piko-vogne. Jeg fik hjulene i overskud i forbindelse med udskiftning til metalhjul, og Pikos aksler er meget tykke, hvilket dog ikke skæmmer udseendet særlig meget.

1x4-3

Denne type gods er velegnet til en 2- eller 4-akslet, flad godsvogn. Man læsser yderst sjældent mere end 1 lag hjul på hver vogn.

Skinner

skinne2

Har man ikke selv nogle gamle skinner, kan man købe nogle på børser, i brugtforretninger m.v.

I sagens natur skal det være lige skinner. Det gør ikke noget, hvis de er irrede eller snavsede. Tvært imod, for så er de billigere. Brug gerne flexskinner.

Tag skinnerne af svellebåndet, skær dem i passende længder og læg dem på en flad godsvogn, helst 4-akslet, hvor det virker mest naturtro.

Alt efter hvor skinnende de er, sprayes de med en gang mat, klar lak. I virkeligheden er genskin fra skinnerne yderst sjældent.

Skinnerne lægges direkte på vognbunden eller på tynde strøer, f.eks. af karton eller plaststrip.

skinne1

Skinner er velegnede til en 4-akslet, flad godsvogn med sidestøtter.

Bemærk, at i virkeligheden kører man oftest kun med 1 lag skinner på hver vogn.

Sveller

ps3

Hvis man anvender flex-skinner til ovennævnte skinnetransporter eller til sit modebaneanlæg i det hele taget, får man nogle sveller i overskud (Fleischmann Piccolo til dels undtaget; deres sveller er for brede når de er taget af ballasten).

Disse sveller kan bruges til en svelletransport.

De løse sveller limes kort og godt på et stykke karton eller plastcard, der skal passe ned i den vogn, man nu synes skal køre med sveller. Underlaget males eventuelt sort eller brunt, så det hvide ikke skinner igennem i mellemrummene og langs kanten.

Det er nemmest at lime svellerne fast mens underlaget ligger i vognen. Der skal kun en ganske lille forskydning til, førend lasten ikke kan komme ned i vognen men hviler på overkanten af sidefjælen.

snyd2

På de viste fotos har jeg limet svellerne fast på et stykke affalds-plastic der er 1 mm tykt. Der kan være 38 Peco sveller på en 4-akslet flad godsvogn fra Fleischmann.

nr1

Bemærk at man yderst sjældent læsser en vogn med sveller højere end til overkanten af sidefjælen, fordi de blot ligger løst i vognen. Sveller transporteres som regel på flade godsvogne, 2- eller 4-akslet.

Og så er vi klar til at lægge nye banestrækninger.

Rigtig god fornøjelse.

Steen Lystmose