Udskriv

Sajyka kartoffelvogne

Herning

Sajykavogne i Herning 1981

I perioden 1968-70 ombyggede DSB 100 Gs-vogne, som fik en vognkasse, som var beklædt med vandfast krydsfiner og isoleret indvendigt. Vognene, der blev litreret Iblps, blev brugt til transport af frugt og grønt, især kartofler.

Vognene blev udrangeret af DSB i 1977-78, og en del blev solgt til private firmaer som Fyns Mælk, Mayo, Sydjydsk Kartoffelsektion, samt Sammenslutningen af Jyske Kartoffelavlere, Sajyka, som i 1978 købte 6 vogne, som blev malet hvide og forsynet med Sajykas røde logo. Sajykas vogne var litreret 86 DSB 081 6 000 til 005.

lund1

Vognene kørte herefter i nogle år mellem især Herning og forskellige destinationer på Sjælland og var et fast indslag i godstogene og på færgestationerne i Nyborg og Korsør. De har kørt i mange forskellige godstog bag både Mx, My og Mz. Vognene blev udrangeret i 1985-86, da transporterne som så meget andet gods gik over på landevejen.

Vognen er altså en ægte epoke 4 vogn.


Modellen

Modellen er kommet fra Roco.

Rocos model, der har katalog nummer 25342, er - som det desværre er normalt i spor N - en ommalet tysk vogn. Grundvognen er nr. 25083 litra Gls, som i øvrigt er ved at udgå af sortimentet.

IMG 9264

 klikbart billede.

Som nævnt var Sajykas vogne hvide, men i Rocos katalog var modellen vist som rødbrun, hvilket gav mig anledning til nogen bekymring, men det har vist sig at være ubegrundet, vognen er hvid, som den skal være.

Roco har valgt vognen 081 6 001-5 som forbillede for modellen, antagelig fordi der findes et godt billede af netop denne vogn. Denne vogn hed tidligere Iblps 805 3 012 og er udrangeret i 1985.

Det er efter min mening en fin, lille vogn, Roco har lavet; den er så korrekt, som man kan forvente i spor N, når der er tale om en tysk grundmodel. De væsentlige forskelle er, at Rocos vogn har to ventilationslemme på hver side i modsætning til Iblps, som ikke havde lemme, og så mangler modellen bremseplatformen.

Det er naturligvis ærgerligt, at vognen kun er 90% korrekt, men Roco laver desværre ikke nye forme blot for at lave et lille oplag til Danmark. De to forskelle er dog til at leve med. Ventilationslemmene springer ikke i øjnene og skæmmer ikke helhedsindtrykket af vognen. En bremseplatform kan man eventuelt eftermontere.

Bortset fra disse to ting er modellen ok. Den har de rigtige mål inden for små tolerancer.

mål i mm. 1:1 1:160 modellen
LOP 10580 6,61 6,45
akselafstand 5700 35,62 35,6
Højde 3988 24,925 25

Modellen er hvid med gråt tag. Bemaling og litrering er i orden. Der mangler dog en sort stribe nederst på gavlen uden bremseplatform. Her var originalen malet sort et stykke op på gavlen, hvor modellen er hvid helt ned til pufferne.

Påskrifterne er korrekte. Skrifttypen i Sajyka-logoet er korrekt, men den røde nuance er muligvis en anelse for mørk. Jeg har ikke selv set vognen in natura, men hvis man kan tro fotos fra dengang, er "Sajyka" lidt lysere i den røde nuance, men det kan være noget fototeknisk, og i de beskrivelser, jeg har fundet, er farven angivet som "mørkerød", og det er modellens logo.

sajykalitra

Sajyka 000-7 i Herning 1984. Foto S. Vester.

 IMG 9260

Modellen. Klikbart billede.

De øvrige påskrifter er korrekt anbragt og læselige, selv om de er lidt tynde på mit eksemplar.

Sajyka1b

og så er der nye kartofler på vej til københavnerne...

Kilder:

"Lokomotivet" nr. 13 og nr. 45.
"Godsvognmateriellets Historie" af Jens Bruun-Petersen, Banebøger
www.jernbanen.dk

 

18.02.16.