Udskriv

Litra PE

I 1939-40 købte DSB stort ind af åbne godsvogne hos privatbanerne, hvis store godsvognsbeholdninger var blevet overflødige.

En af de vogntyper, DSB købte, fik litra PE.

 1076B3i800x600x

PE 17743 Odense 1954. Foto P.E. Clausen/DMJK Fotoarkiv.

DSB købte 47 af denne vogntype fra flere privatbaner, nemlig 22 stk fra ETJ (Ebeltoft-Trustrup Jernbane), 14 stk fra TKVJ (Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane) og 11 stk fra RØHJ (Ringkøbing-Ørnhøj-Holstebro Jernbane).

Vognene, der var bygget på forskellige tyske fabrikker 1919-20, var af den tyske standardtype O 10 "Halle" på 8 meters længde og med en lasteevne på 15 tons. Sider og gavle var aftagelige, så vognene nemt kunne læsses og losses.

 1119A4i800x600x

PE 17723 godt (over-)læsset med tørvestrøelse (spagnum) 1956. Foto P.E. Clausen/DMJK Fotoarkiv.

PE var i drift hos DSB indtil 1966, hvor de sidste af denne vogntype blev udrangeret. En af de sidste var PE 17714.

Ingen af DSB's vogne er bevaret.

Vogntypen var samtidig i drift hos flere privatbaner i mange år, bl.a. hos OHJ, som havde ialt 18 vogne af denne type i drift med litra Ph. De sidste blev udrangeret i 1983.

 S05533x

Her er OHJ PH 454 hensat i Tølløse 1974. Foto Per Topp Nielsen.

En af vognene var litra Ph 454, som blev udrangeret i 1978 og overgivet til Helsingør Jernbaneklub, nu Nordsjællands Veterantog, hvor vognen stadig er i drift.

 ph454d

OHJ PH 454 i Rungsted. Foto Nordsjællands Veterantog.

Vognene var ikke helt ens, idet DSBs vogne havde seks brædder i vognsiden, medens OHJ-vognen kun har fem.

PH 454 har en usædvanlig historie. I forbindelse med påsætningen af trykluftbremse byttede OHJ og HTJ to PH-vogne i 1940/41: OHJ PH 453-454 blev til HTJ PH 142-143 og HTJ PH 142-143 blev til OHJ PH 453-454. Den viste OHJ PH 454 har altså oprindelig været HTJ PH 143.

Grunden til dette bytte var forskellen i banernes ønsker til påsætning af trykluftbremser, og tildelingen af bremseudstyr til de enkelte baner. Det var lettere at få tildeling, hvis vognen allerede inden påsætningen af trykluftbremse havde 8-klodset ekvilibreret bremse. Det havde PH-vognene med skruebremse, og HTJ havde brug for bremsevogne til de åbne vogne i tørvetransporterne.

Modellen

Roco har lavet vognen i model, både som DSB-vogn og privatbanevogn:

dsb1

Med katalog nr. 25395 udsendte Roco i 1999 vognen som PE 17714,

 ohj2

og i 2001 udsendte Roco vognen som OHJ Ph 454 med katalog nr. 25404.

Da vognene er baseret på den tilsvarende tyske model, er målene nogenlunde i overenstemmelse med forbilledet:

mål i mm. 1:1 1:160 modellen
LOP 8100 50,63 49,5
akselafstand 4000 25 25
højde vognside 1000 6,25 6,25

 Påskrifterne er trykt meget klart og skarpt og er i god overenstemmelse med forbilledet, Der er dog ikke trykt numre på gavlene.

 dsbtekststor

PE 17743 1954

 dsbtekst2

Roco PE 17714

 ohjtekststor2

OHJ PH 454 1974

 ohjtekst2

Roco OHJ 454

Begge vogne har fem brædder i vognsiden, DSB-vognen er derfor ikke helt korrekt, men det ses næppe, når vognen kører på anlægget.

Vognene har kørt bag både damp og diesel og kan oprangeres i alle epoke-3 godstog.

Kilder:
DMJK Fotoarkiv
"Lokomotivet" nr. 21 og 82
"Odsherreds jernbane 1899-1999" DJK 1999
Dansk Jernbanearkiv
Ulrik Tarp Jensen i jernbanen.dk's forum