Udskriv

Litra CA

 

CA1026x

CA1026sx

CR 1026 Centralværkstedet 1943 Foto Jernbanemuseet

I 30'erne fik DSB en serie nye, moderne 3-klasse personvogne.

Vognene kom i to udgaver, 5 vogne litra AU, som havde 4 pladser på første klasse, 12 pladser på anden og 40 pladser på tredje klasse, og 32 vogne litra CR kun med tredje klasse. Litra CR havde 9 kupeer, medens AU havde 8.

Vognene blev bygget med en kraftig undervogn med pånittet skelet og pånittede plader på vognkassen samt stålbogier med 3 meter akselafstand.

Som følge af den kraftige konstruktion var vognene meget tunge, de vejede ca. 43 tons eller næsten 10 % mere end andre personvogne som BP eller CM, men CR havde kun 68 pladser mod de andres 72. CR havde i hver side 13 vinduer, et i hvert dør, dernæst et smalt toiletvindue og så 9 kupevinduer. Den midterste kupe havde kun sæde i den ene side, da den var smallere end de øvrige kupeer. Det midterste kupevindue var derfor smallere end de øvrige otte. Vognene, der måtte køre 120 km/t., var 21.720 mm lange efter tysk forbillede. Alle vogne havde vakuumbremse, men AU-vognene og 9 CR-vogne fik også trykluftbremse, så de kunne køre i de internationale tog såsom Gedserekspressen til Berlin og Hamburg.

I begyndelsen var en del vognene malet røde med kraftig hvid midterstribe ligesom lyntogene, men resten blev malet i vinrød med staffering.

CR-vognene blev i 1941 omlitreret til litra CA. En del af CA-vognene blev senere ombygget til spisevogne litra CAR og resten til person/ rejsegodsvogne litra CAE.

De sidste vogne blev udrangeret i 1982/83 og var da (i 1969) kommet til at hedde BDh. De sidste vogne nåede at blive designmalede.


Modellen

 IMG 9253

klikbart billede 

Minitrix har nu sendt litra CA på markedet med katalognummer 15910.

Vognene er tiltænkt som vedhæng til den vinrøde epoke-3 My og er vinrøde med gul staffering. Vognene er litreret CA 1028, 1029 og 1031. Litreringerne er flotte i gult tryk med skygge. Revisionsdatoen kan næsten læses. Årstallet er klart som (19)51. Datoen forsvinder i trykket.

Vognfarven er en smule lysere end MYen, men det falder ikke i øjnene. Taget er sølvfarvet og har en række ventiler i den ene side. Undervognen er sort.

IMG 9255

Klikbart billede

Vognen er en ommalet tysk personvogn katalog nr. 13766 og er derfor - desværre - ikke helt korrekt.

Akselafstanden er alt for stor, svarende til 3,6 meter i 1:1 mod CA-vognens 3 meter, boggierne er store, tyske boggier, medens forbilledet havde DSB's nittede stålboggier.

Vinduerne er heller ikke korrekte. Modellen har foruden dørvinduerne 12 lige store vinduer, hvoraf to er toiletvinduer, der er altså 10 kupeer og -vinduer mod forbilledets 9.

Men ellers en det en flot vogn. Modellen virker let og ruller godt og ser godt ud på anlægget.

Alt i alt er CA-vognene fra Minitrix fine og pynter på anlægget. De skal nok vække glæde hos epoke-3 folk.

mål i mm 1:1 1:160 modellen
LOP 21720 135,75 135
akselafstand 3000 18,75 22,5
bogieafstand (tap) 14400 90 90

PICT0003x 

Om de konkrete forbilleder kan i øvrigt oplyses:

1941 1960-62 ombygning 1967 1969 udrangeret
CA 1028 CA 1245 1964 CAE 1265 508682-24265-8 BDh 1978
CA 1029 CA 1246 1963 CAE 1264 508682-24264-1 Bdh 1983
CA 1031 CA 1218 1965 CAE 1271 508682-24271-6 BDh 1983

Kilder:
"Personvognsmateriellets histore" af Jens Bruun-Petersen, banebøger 1986
"Lokomotivet" nr. 19.