Udskriv

Traktor nr. 1

Under 2. Verdenskrig brugte den tyske værnemagt en del tysk jernbanemateriel i Danmark. Herimellem var en 3-akslet rangertraktor af typen Baureihe V 36, som de tyske rigsbaner havde mange hundrede eksemplarer af.

Denne traktor var bygget af Schwartzkopf i 1940 og blev fra efteråret 1942 benyttet ved fæstningsværkerne i Nymindegab på den jyske vestkyst.

Da tyskerne forlod Danmark efter krigens afslutning i 1945, efterlod de blandt andet denne traktor.

 DSB_Traktor1_1950

Traktor nr. 1 på godsbanegården 1950. Foto fra Jernbanen.dk

DSB overtog traktoren og byggede lidt om på den. Den blev literet DSB Rangertraktor nr. 1 og kørte på godsbanegården i København.

I begyndelsen var Traktor nr. 1 sortmalet, men i 1957 blev traktoren malet grøn med litrering "DSB 1".

I 1959 knækkede krumtapakslen under rangering i Vigerslev, og da Traktor nr. 1 var dyr i vedligehold, blev den udrangeret og kort efter ophugget.


Modellen

af Lars Falsberg

PICT0114x

Minitrix har nu under katalog nr. 12175 udsendt traktor nr. 1. som en ommalingsversion af den tyske model.

Jeg er, som de fleste andre skala N-kørere, meget fokuseret på når der en sjælden gang kommer noget nyt i vores størrelse. Det var derfor med en vis begejstring jeg opdagede Trix´ DSB Traktor 1, da jeg tilfældigvis var inde hos Felderbanen efter nogle helt andre ting. Modellen stod og lyste op i montren og var såmænd også "helt varm" endnu, som de så malerisk beskrev det. Der røg naturligvis et eksemplar med hjem (jeg skal dog have mindst én til på et tidspunkt inden de er væk - et til montren og et til banen).

bb9c_1

Vel ankommet til hjemmet blev Trix-æsken forsigtigt åbnet, plasticen fjernet og "vidunderet" taget op.

Førstehåndsindtrykket var helt sikkert i orden: Masser af de detaljer som "baggårdsproducenterne" typisk mangler på deres produkter (ikke et ondt ord om disse, for dem kan vi heller ikke undvære), bl.a. de 4 små antennelignende "pinde" forrest på lokomotivet, 2 i hver side, samt de sortmalede "ribber" på siderne.

Flot, uden dog at vide om de er korrekte i forhold til virkeligheden. Vægten er også god - lokomotivet virker solidt og tungt, uden dog at være for tungt.

Logoet på siden af førerhuset, "DSB 1" med den røde krone ovenover kunne godt være lidt skarpere, men er dog til at se.

Så kom turen til at se eksemplaret på banen, og det mekaniske (og dermed kørslen) ser også ud til at være i orden. Jeg hører til den del af N-kørerne, der synes at Trix´MY ikke kører specielt godt, så det var med en vis skepsis og spænding jeg satte lokomotivet til at trille sin første tur rundt på banen. Det triller dog fint, jævnt og særdeles støjsvagt rundt, og kan også køre rimelig langsomt uden at hakke - dette taget i betragtning at min bane ikke er digital endnu.

PICT0116x

Så alt i alt et meget positivt førstehåndsindtryk af Trix´ nye DSB Traktor 1.

Kilder:
Jernbanen.dk
"banen" nr. 27.
"Motormateriel 2" bane bøger 1984.