Udskriv

Postvogn litra DH

dh1 

DH 5312 i København, februar 1965. Foto Jens Bruun-Pedersen.

I 1915 lod DSB Scandia bygge 11 postvogne, som fik litra DK. Vognene, der var godt 13 m lange og havde 2.1 m træbogier, fik fladt tag og tagrytter. I 1922 fik DSB yderligere 6 vogne af denne type.

I 30erne og 40erne foretoges løbende ombygning og renovering af vognene, som i 1941 fik litra DH med numrene 5301 - 5317. Vognene fik bl.a. trykluftbremse og dynamoanlæg og på nogle vogne blev en endeperron fjernet.

I første halvdel af halvtredserne blev alle vognene ombygget. Vognene fik nu tøndetag og blev moderniseret.

Litra DH kørte som postbureauvogn i de mange landsdelsposttog i halvtredserne og tresserne og var fast gæst i Esbjerg. Vognene kom derimod ikke meget nord for Fredericia.

DH blev langsomt fortrængt af de nye stålvogne DC, DD og DM og litra DH blev efterhånden udrangeret. De to første vogne, 5304 og 5311 forsvandt i 1964, de to sidste, 5302 og 5316 i 1970. I 1966 var alle 16 tilbageværende vogne stationeret i vest.

Det er altså en rigtig epoke-3 vogn.

 dh2

DH 5316 i Nyborg 1967. Bemærk håndbøjler og andre detaljer. Foto Jens Bruun-Pedersen.

Litra DH er kommet som model fra Togdillen i den moderne udgave med hvælvet tag.

model

Modellen er en rå overdel, som man selv skal færdiggøre med detaljer, maling, litrering og undervogn. Togdillen kan dog levere en passende undervogn, hvis man foretrækker det.

Overdelen er støbt pænt og ligner forbilledet med de tre lodrette stolper på gavlen og markeringer på siderne. Ovenlysvinduerne i taget er støbt som knopper på tagfladen og bliver ikke gennemsigtige. Det vil jeg leve med på min model.

De to vognsider skal ikke være helt ens, idet en del af udrustningen som udsigtskasse, litra og posthorn mv. kun er på en af siderne. Dette gælder også tagvinduerne, men det er gjort rigtigt ved støbningen.

En måltegning med angivelse af forskellighederne findes i "lokomotivet" nr. 27.

Målene er i orden:

mål i mm. 1:1 1:160 modellen
længde 12000 75 75
bredde 2850 17,81 17,9

Færdiggøre? Det er lettere end det lyder. Overdelen skal renses for støberester i vinduesåbningerne og males. Derefter skal vinduer sættes i og litreringer sættes på. Det er det hele. De fingernemme kan bukke håndbøjler af et passende stykke messingtråd og montere dem ved døre og gavle. Jeg har ikke set undervognen, men der skal muligvis laves dørtrin.

Vognen skal være vinrød. Der er mange definitioner på "vinrød". Det afhænger af, om vognen er nymalet eller "slidt". Der var næppe to vogne, der var ens efter bare nogle få måneders brug. Maroon RAL 3005 vinrød ligger vist rimeligt tæt på, men er ikke 100% korrekt. Spørg hos Togdillen, som har en farve, der passer. Litreringer kan også fås der.

 togdillensdh

Lita DH bygget af Flemming Stelzner

 

Kilder:
Lokomotivet nr. 22, 27 og 62.