Udskriv

Litra Mo.

 Mofredericia2

Mo 1954 i Fredericia maj 1985

De fleste kender historien om motorvognen litra Mo, som sled skinnerne hos DSB i 50 år fra den første Mo blev leveret i 1935, til de sidste blev udrangeret i 1984.

Mo blev leveret i 2 forskellige serier, 500-serien (senere 1900-serien), som var den oprindelige fra 30'erne, og 1800-serien fra 50'erne. I alt fik DSB 139 af begge serier.

I tidens løb nåede Mo at køre alt fra Lyntog og internationale tog til sidebanekørsel og godstog, og Mo har således haft næsten alt på krogen.

Blandt de sidste 13 Mo, der blev udrangeret i oktober 1984, var nr. 1846, som overgik til Jernbanemuseet sammen med bl.a. 1954.

 Moes

Her står 1846 i Esbjerg 1985. Afløseren lurer bagved.

Det er ikke overraskende, at litra Mo er populær hos modelbanefolket, også i skala-N.

Litra Mo kom som byggesæt fra Tikøb Hobby for en del år siden, og Togdillen har nu fremstilet en Mo-overdel til glæde for selvbyggerne - hvis man da ikke springer over hvor gærdet er lavest og køber et færdigt eksemplar.

Steen Thunberg har bygget Mo 1846 og 1959 og fortæller hvordan:

Bygning af Togdillens MO

af Steen Thunberg.

Dansk trækkraft i skala N er ikke noget producenterne kaster sig over.

Togdillens Mo-overdel i resinplast var derfor meget kærkommen, og passede godt ind i den tidsperiode, som mest interesserer mig, nemlig tiden omkring skiftet imellem det vinrøde- og det rød/sorte DSB design. MO'erne er sammen med damplokomotiverne på dette tidspunkt på vej ud.

moraa

Jeg valgte at købe et par umalede overdele, for det virkede overkommeligt at gøre modellen færdig. Mine erfaringer med bygning af modeller er få og er draget ud af nogle enkelte ombygninger, så projektet virkede fornuftigt.

De to overdele blev renset for støbekratere med en skarp kniv.

Derefter malede jeg hele interiøret sort med Humbrol's mat 33 for at undgå, at resinplastens gule farve kunne ses. Taget fik to gange af samme farve.

Da taget havde fået to gange og var tørt, blev overdelen malet med Humbrol 73, tilsat et par dråber mat 33 for at gøre den vinrøde lidt mørkere. For at dække ordentligt fik modellen også her to gange.

Litreringerne fra STO-DEC var noget drilske.De limer ikke umiddelbart, så resultatet blev en smule klar lak for at fastholde litreringen. Lakken (mat 49) er bare ikke helt usynlig, så jeg blev nødsaget til at lakke hele modellen.

Resultatet blev lidt for blankt, synes jeg, så jeg forsøgte mig med en spraylak fra Humbrol ( no. 135 satin varnish), og resultatet var væsentligt bedre. Modellen fik den matte glans en ikke helt ny vogn skal have.

Nu skulle der sættes vinduer i. Til det formål havde jeg erhvervet mig en flaske 'Mikro Kristal Klear'. Et par test viste at det ikke bare var sådan at sætte i.

Et sted læste jeg noget om et fif med en tandstik. Tricket virkede. Det går ud på at fugte hele vinduesrammen i det limagtige fra flasken.

Derefter 'lægges ruden i' ved at trække limen over vinduet med den flade side af tandstikken. Med lidt øvelse kan det lade sig gøre.

vinduer

Jeg er dog ikke helt tilfreds med alle mine vinduer. Måske har jeg været for rundhåndet med limen, for nogle af vinduerne er lidt forvredne og buer indad. En detalje der må rettes ved et senere serviceeftersyn.

lysleder

Lanternerne er lavet af 1mm lysleder-plast bøjet over et stearinlys eller en loddekolbe i s-form.

Den anden overdel er bemalet og litreret efter samme opskrift, med undtagelse af at den vinrøde er gjort knap så mørk for at give lidt variation.

ferdig

Der er flere muligheder, når det gælder underdele til Togdillens MO-vogn. I denne byggebeskrivelse har jeg valgt ROCO's togsæt 23001. Disse underdele passer perfekt til overdelene, som kan sættes på uden videre.

adskilt2

Faktisk er mine overdele hverken limet eller skruet fast, for de klemmer en anelse på undervognen, så fastgørelse er unødvendig.

MO-sættet var ikke særlig svært at gøre færdigt. Der var nogle småting, som jeg godt kunne have tænkt ændret. Dels på modellen, og især også fra fabrikanterne. Det er så lidt, der skal til for at komme ordentlig igang.

Det havde været rart, hvis der havde været vedlagt en vejledning med forslag til, hvordan man kunne gøre. Her tænker jeg på de forskellige muligheder inden for bemaling og især isættelsen af glas.

Det samme gælder litreringerne. Jeg var overbevist om, at de bare sad fast med den lim, der nu en gang skulle være, og der røg faktisk flere litreringer, inden det lykkedes mig at finde fidusen gennem en god ven.

Jeg kunne have givet modellen flere detaljer. Klart. Der kunne have været lavet køleledninger, og der kunne have været lavet undervognsdetaljer og sikkert mange andre ting, men det må komme med den næste MO-vogn, jeg skal bygge. For der kommer mindst en til, det er sikkert.

Kilder:
Lokomotivet nr. 64 og nr. 66 med "skæbneliste
"UK Modelinformation Temahæfte 1
"Mo motorvognene" af Jens Bruun-Petersen, 1983.
"Mo fra Lyntog til Godstog" af Hans Gerner Christiansen, banen, 2002