Udskriv

Nohabs eksport My

Da de første My-lokomotiver til Danmark blev en succes, forsøgte Nohab naturligt nok at sælge denne lokomotivtype til andre europæiske lande også. Der blev således leveret lokomotiver af denne type til Norge, Luxembourg og Belgien. Der var tale om forskellige varianter tilpasset de forskellige behov.

Der blev også indgået en kontrakt på 5 lokomotiver til Finland, men kontrakten blev annulleret og de fem lokomotiver solgtes i stedet til Norge.

For at gøre reklame for lokomotivet sendte Nohab og GM et demonstrationslokomotiv på Europaturne i 1960. Dette lokomotiv var malet i grønne og hvide farver og havde et Nohab-logo på snuden.

Demonstrationslokomotivet kom rundt til flere lande, og reklameturen medførte en leverance på 20 lokomotiver til Ungarn.

 nohabexport

Demonstrationslokomotivet passerer Langeskov på vej mod Sydeuropa 1960. Foto Langeskov lokalarkiv/HGC.


Modellen

Minitrix har udsendt lokomotivet i model med katalog nr. 12750.  

IMG_6442

Der er tale om en bemalingsvariant af den velkendte My, som tidligere er lavet i såvel de danske DSB-versioner vinrød og rød/sort som udgaverne til Ungarn, Luxembourg og Belgien. 

Nohab-lokomotivet må nok nærmest kaldes en samlermodel. Det har ikke været i almindelig drift i denne udgave og har ikke nogen tilknytning til Danmark, ud over at lokomotivet er kørt igennem Danmark et par gange, men flot er det da.

strabag-demonstrator

Det tyske transportfirma STRABAG AG, som har købt flere af DSB udrangerede Mylokomotiver, malede o. 2008 et af lokomotiverne op i stil med demonstrationslokomotivet.

kato-2886-2

Kato har derfor udsendt dette lokomotiv i model under katalog nr. 2886. Katos model viser såldes STRABAGs nye udgave og ikke det oprindelige demonstrationslokomotiv.

kato-2886-3


Faktisk var det i begyndelsen tanken, at DSB's MY lokomotiver skulle se sådan ud, blot med vingehjulet i stedet for firmalogoet. Nohab malede et enkelt lokomotiv som prøve:

 gm1

My i forsøgsbemaling maj 1954. Foto Per-Erik Mattson, Nohab.

Det blev som bekendt ikke til noget, idet DSB valgte den vinrøde version, vi nu kender.

 gm2

My 1103 klar til levering Trollhättan maj 1954. Foto Per-Erik Mattson, Nohab.