Udskriv

Litra Gbs

Vojens1

Gbs 150 0 006-6 i Vojens 20. marts 1992.

I 1985 købte DSB 100 lukkede godsvogne litra Gbs af de hollandske statsbaner.

Gbs var en standard UIC-type, og vognen fandtes i mange forskellige udgaver, både med træ og jernvægge, hos mange europæiske baneforvaltninger. Også Norge og Sverige havde Gbs-vogne.

De vogne, som DSB købte, blev bygget i 1962/1963 af Werkspoor i Holland. De var 2-akslede lukkede godsvogne med stort lastrum og en 2,5 meter bred skydedør på hver sidevæg. Vognkassen var bygget af smalle vandretsiddende brædder, og vognene havde fire ventilationslemme på hver side, og i et felt på hver side af døren var en skråstiver.

I modsætning til f.eks. litra Gs (og i strid med design-manualen) sad DSB-logoet et stykke nede på vognsiden, men vognene blev ellers litreret på sædvanlig måde og fik numrene Gbs 150 0 000 - 150 0 099.

Vognene skulle bruges i de internationale godsvognspuljer, hvor DSB ikke havde stillet tilstrækkeligt mange vogne til rådighed, vognene kørte derfor meget i udlandet.

De kunne dog også ses på sporene herhjemme, indtil de blev udrangeret, da DSB Gods blev solgt i 2001. Vognene stod i flere år hensat bl.a. i Padborg. Flere af vognene er nu hos veteranklubberne, bl.a. fik DJK seks vogne.

 vardevest

Gbs 150 0 108-2 på Varde Vest april 2005. Vognen tilhører DJK.


Modellen.

Litra Gbs kan også fås i model.

 IMG_1299x

Felderbanen Gbs 150 0 042-1

En dansk udgave kom i 1998 fra Felderbanen, som lavede den danske udgave med litra Gbs 150 0 042-1 på en tysk Gbs fra Minitrix katalog nr. 13978.

 IMG_1297x

Minitrix Gbs 150 0 006-6

Minitrix har i 2008 selv sat den danske udgave på programmet, idet der med katalog nummr 15663 er kommet et sæt med to DSB Gbs. De to vogne er litreret 150 0 044-7 og 150 0 006-6.

Minitrix-udgaven er en tysk version af vogntypen, og det er iøjnefaldende, at skråstiverne mangler.

Det samme gjaldt naturligvis Felderbanens vogn, som dog var vedlagt nogle plaststrips, så man selv kunne påsætte skråstiverne.

Vognene fra Felderbanen og Minitrix er ikke ens.

Felderbanens vogn har brede brædder i vognkassen og er malet i en lys brun farve med gråt tag, medens Minitrix' udgave er mørkere med sølvfarvet tag, og vognen har fået påtrykt sorte streger, så vognkassen ser ud, som om den er bygget af smalle brædder.

Om det er vellykket, er nok en smagssag.

 IMG_1305x

IMG_1306x

Målmæssigt svarer vognene fint til forbilledet:

alle mål i mm. 1:1 1:160 Modellen
Længde o. puffer 14040
87,75
87
akselafstand
8000
50
50
dørbredde
2500
15,63
16

 Litreringerne på den nye Minitrixvogn er skarpe og fine og anbragt korrekt efter forbilledet med lavtsiddende logo og tekniske påskrifter.

Felderbanens vogn er også korrekt litreret, men virker mere "håndlavet".

 litrering

86 DSB Gbs 150 0 108-2. Varde vest 2005

IMG_1295x 

Vognen fra Minitrix. Litreringerne er meget fine og skarpe. Det er tydeligt, at der er påtrykt ekstra brædderiller.

 IMG_1301x

Felderbanens vogn. Det ses tydeligt, at der er benyttet overføringsmærker til litreringerne. Malerarbejdet er ikke helt fejlfrit.

Vognen har kortkoblingskinematik og er tung, så den "ligger" godt i sporet.

En flot vogn, som passer til det blandede epoke-4 godstog.

Kilder:
www.jernbanen.dk
Lokomotivet nr. 36.
Jens Bruun-Petersen" Godsvognsmateriellets historie", banebøger 1993.