Udskriv

Liggevogne litra Bcm.

I 1980'erne var store dele DSB's personvognpark som så ofte før nedslidte og modne til udskiftning.

Da det tyske rejsebureau Apfelpfeil i 1979 gik konkurs, blev en lang række vogne sat til salg, og DSB købte blandt andet 12 personvogne litra Bcüm, som var indrettet som liggevogne. Vognene var bygget i 1955 og var 26,4 meter lange.

Efter en gennemgribende ombygning blev vognene i 1983 sat i drift i designbemaling med litra Bcm 51-40-400 til 411. Den første vogn 400 blev indsat i nattoget fra Esbjerg 31. januar 1983.

I 1987 købte DSB yderligere 13 lignende vogne litra Bcm og WLABm32 fra DB.

Fire vogne blev til litra Bcm-o 51-40-412 til 415 og var som de første 12 bestemt til indenlandske nattog. Både de 12 gamle og de 4 nye vogne fik nyt design, idet de blev malet blå med et rødt felt over tjenestekupeen.

blank 

Nymalet Bcm 400-4 uden udsmykning i Esbjerg 1987. Foto H.C. Jepsen.

 412

Bcm-o 51-40 412-3 i Esbjerg. Foto H.C. Jepsen.

Senere blev de forsynet med en udsmykning bestående af et månesegl og stjerner.

De sidste 9 af de nye vogne sattes i drift som litra Bcm 51-40-420 til 428 i samme blå/røde bemaling og fik forskellig udsmykning, idet 3 vogne (420, 421, 424) fik snekrystaller, 3 vogne (422, 427, 428) fik fyrværkeristjerner og 3 vogne (423, 425, 426) fik konfetti.

 421

Bcm 51-40 421-7 i Esbjerg august 1994. Foto H.C. Jepsen.

427 

Bcm 51-40 427-0 i Esbjerg september 1989. Foto H.C. Jepsen.

 konfetti

Bcm 51-40 426-2 i Esbjerg oktober 1990. Foto H.C. Jepsen

Disse vogne var RIC-mærkede og måtte køre i udlandet. De sås ofte i "Skiløberen". To vogne fik endda påmalet "Skiløberen" på den ene side.

Vognene blev udrangeret og ophugget i 1994 - 1995, da afløseren litra Bc dukkede op.

De indenlandske vogne var et fast indslag i nattrafikken mellem Jylland og Hovedstaden, ofte sammen med sovevogne, indtil den faste forbindelse over Storebælt åbnede i 1997, og vognene blev udrangeret.

Nogle af vognene er bevaret. DJK har overtaget 410, medens 414 og 421 er tilgået Jernbanemuseet. 423 blev måleledsagevogn 99 69 007-8 , medens resten er ophugget.


Modellen

Nu kan vi også få moderne nattog på modelbanen.

 404

Bcm 51-40 404-0 med 13 vinduer.

Trix udsendte i 2000 et sæt med 2 vogne litra Bcm i rød designbemaling og litra Bcm 51 40 403-2 og 404-0.

Trix har nu udsendt vognene i udgave og ny bemaling med katalog nr. 15911.

Der er tale om en "sonderproduktion 2004". Det vil sige, at det er en engangsproduktion i begrænset oplag.

trixset

Det er et trevognssæt. To af vognene er af samme type som de tidligere Bcm, medens den tredje er en Bcm-o, som er lidt anderledes, idet den har skørt i hele vognens længde.

De nye vogne har det korrekte antal vinduer, nemlig 14, hvor de designrøde kun har 13.

 fyrv

Fyrværkerivognen er Bcm 51 40 428-8.

 krystal

Snekrystal-vognen er Bcm 51 40 421-3.

 maane

Måne-vognen er Bcm-o 51 40 412-3.

Vognene er jo baseret på en tysk vogn, som i forvejen er i sortimentet, så målene passer. Målene gælder også for tovognssættet med designvognene. 

mål i mm.
1:1
1:160
Modellen
LOP
26400
165
165
akselafstand 19000 118,75
118,75

 

skrift1

Vognene er meget flotte. Bemalingen er korrekt og går op på taget ligesom på forbilledet.

litra2

Litreringerne er trykt meget fint og er skarpe og let læselige. Påskrifterne på vangerne og revisonsdato mv. står tydelige.

langttog

Flotte vogne, som pynter på anlægget. Nu mangler vi så bare konfettivognen og den lille sovevogn.

Kilder:
Diverse numre af "Jernbanen"
"Lokomotivet" nr. 42 og 44
Video "Jernebaneglimt 1990" (Grimstrup Film)