Udskriv

En hjemmebygget C-Mads

 

 begge

Inspirationen til modellen kom fra "Lokomotivet" nr. 51 og 52, hvor der er et billede af en hjemmebygget CM-vogn, bygget på en tysk Umbau-wagen.

Jeg har længe haft ønsker om at få denne vogn på banen og har så prøvet, idet jeg kontaktede den nævnte bygmester for at få nogle tips.

Opskriften er altså

1 stk. tegning
1 stk Roco "Umbau"-wagen, kat.nr. 2255/24211. Der er 3 forskellige i Rocos program, og de kan alle bruges.
Evergreen plasticard nr. 20, dvs. 0.03" (0.75mm) Spacing og 0.20 (0.5mm)Thick
Tynde strips
knappenåle
værktøj
 maling

Skil Umbau-vognen ad i undervogn, vognkasse og tag.

Det, vi skal bruge, er tag og undervogn, medens vognkassen kan sendes på pension straks.

CM-vognsiderne udskæres af plasticard. Man må prøve sig frem, og min første vogn blev hurtigt benævnt "prototype", da det smuttede lidt hist og her, men man lærer hen ad vejen. Jeg er ikke nogen ørn med stållineal og kniv, men med omhu kan man faktisk nå langt.

Det sværeste ved at bygge vognene er helt klart at få det skrå tagparti ude i enderne pænt og til at slutte tæt mod vognsiden (eller omvendt). Jeg har udskåret siderne med det skrå stykke ud i et og bøjer så enderne lidt indad. Man kan i stedet udskære delene hver for sig og så lime dem sammen.

sider

Dørene har jeg tegnet op med tuschstreger, men det er bedre at lave en rigtig dør. Gavlene skæres ud. Husk at de skal være smallere end vognen. Vinduerne i gavlene er lange og smalle, jeg har lavet dem med en boremaskine.

Vinduerne skal jo også udskæres.

C-madsX

Det er nemmest at udskære vinduerne, så de passer med rillerne, det går ikke helt op, så et par af vinduerne kræver lidt mere omhu. Husk at vinduerne skal være afrundede foroven. Er det for svært, så lav dem lige, det ses ikke. Bemærk, at vinduerne er en smule aflange. jeg har dog lavet dem kvadratiske. Et af vinduerne skal have en "bårestang".

tag

Taget slibes af så de moderne tyske ventiler fjernes. Enderne skæres skråt af, så de passer med vognen. Påsæt nye ventiler i form af knappenålshoveder. Husk at forskyde ventilerne over toiletterne til den rigtige side.

Bunden skæres til, så den smaller til i enderne. Den ene af batterikasserne bør fjernes, og der skal påsættes afstivningsstænger.

cm2

Indmaden fra den tyske vogn kan ikke bruges. Det er ikke nødvendigt med kupeerne, for de kan næsten ikke ses, når vognen er færdig, men alligevel har jeg valgt at lave en ny indmad, som dog er blevet lidt klodset.

Det hele skal males. Vognkassen skal være vinrød eller teakfarvet. Jeg har malet prototypen rød. Teakfarven skulle kunne laves ved at grunde vognkassen med en lysegrå farve, dernæs male med Humbrol 24-gul. Når det er tørt, lægges et tyndt lag 62-brun ovenpå. Til sidst kan det hele gives en stærkt fortyndet sort over det hele for at fremhæve rillerne. Taget males med 27-grå.

Vinduerne har jeg sat i ved at klæbe en lang strimmel klar plasticard på indersiden af vognen.

Til sidst sættes pufferne på. De må hentes fra en brokkassevogn. Harmonikaerne på prototypen er plaststrips, men jeg vil nok finde på noget andet, f.eks Rocos som også er brugt på CP-vognene. Jeg har påsat en rigtig overgangsplade, som kan vippes op og ned, men det er luksus.

Er man til 1. klasse, kan man med samme fremgangsmåde bygge en AR-vogn i stedet. Så skal der være otte store vinduer i stedet for ni, fem i den ene vognhalvdel og tre i den anden, ellers er fremgangsmåden den samme..

Litreringer må indkøbes hos en af producenterne.

cm1

 Prototypen med løst tag og uden puffer og undervognsdetaljer

Efter prototypen har jeg lavet nogle flere CM-vogne.

Fremgangsmåden er den samme som beskrevet ovenfor, bortset fra, at jeg har brugt de omtalte Roco-harmonikaer.

Det var ikke nemt at lave døre, så jeg har valgt at tegne dørene op med en tynd tuschpen.

cma2

Taget er skåret mere skråt af ved enderne, så vognen får det rigtige "look". På modellerne stikker taget en lille smule ud over siderne, men jeg har ikke kunnet skære mere af, da vognsiderne ikke er helt lige og derfor vil "gabe", hvis taget skæres til helt inde ved vognkassen.

cma1

Der er sat afstivning på undervognen, lavet af messingtråd. Puffer og håndbøjler er sat på gavlene, og så er vognene klar til at sættes i drift - bortset fra litreringerne.

 cma4

Eksprestog med R 947 og en stamme CM-vogne på vej over Fyn en sommerdag.