Udskriv

Broen over Skjern Å

2.del.

af Steen Thunberg.

Broen0x 

Å-bunden er ved at være klar. Nu mangler der bare en bro.

Ret hurtigt i forløbet opstod behovet for at køre over det gabende hul mellem de tre brofundamenter. For at kunne prøvekøre på modulet var jeg nød til at gå i gang med broen.

Jeg var fra starten besluttet på at bygge broen selv. Der kunne sikkert findes industrifremstillet broer der tilnærmelsesvis lignede, men jeg fortrak at lave den selv fra bunden.

Jeg overvejede om den skulle bygges i metal eller plast. Begge materialer har fordele og ulemper, men valget blev plastik, da det er nemt at bygge i. Hos den faste leverandør blev der indkøbt rigelige mængder af H- og I-profil i forskellige dimensioner af mærket Evergreen. Plasten kan limes med ethylacetat, der giver nogle næsten usynlige samlinger, da væsken opløser plasten og løber let helt ind i samlingerne og binder. Ethylacetatet skal behandles med god udluftning og omtanke, da det er brandfarligt og ikke sundt at indånde.

Tegningerne skaffede jeg hos DSB, der var yderst behjælpelige med at sende en tegning. Den kom elektronisk i min mailboks. Dejligt ! Så var jeg fri for at scanne. Tegningen skulle blot skaleres til den rigtige målestok og printes ud.

Jeg startede med at laminere en kopi af tegningerne i den rigtige målestok. Lamineringen gjorde at broelementerne ikke satte sig fast under limningen. Jeg kunne dermed bygge broen direkte på tegningen og lettere styre placeringen af profilerne.

Først skar jeg alle stumperne ud til bunden i de to brofag og samlede alle de store H-profiler. Derefter blev de forskellige forstærkningsbånd sat på. Det var lidt af et pillearbejde både at fastholde stumperne med en pincet og samtidigt få ethylacetatet det rigtige sted.

 Broen1x

To af siderne er undervejs. Bunden til et enkelt brofag er på vej.

 Broen2x

Bunden til begge brofag er klar til maleren.

Siderne blev samlet på samme måde. Profilerne blev tilpasset direkte på kopien af broen og derefter samlet. Da alle fire sider var færdige blev der sat forstærkningsplader på alle samlingerne.

Da bunden af brofagene var færdige blev de malet mørkegrå, og limet på et skinnestykke der passede. Da broen skulle bæres af skinnestykket blev bunden fastgjort med araldit. Inden fastgørelsen checkede jeg at pontonen på midten også passede med brofagene.

Imellem skinnestrengene lagde jeg en tynd plastplade der var malet rustrød forinden

Broen3x 

Efter at skinnestregen og bunden er limet sammen kan der checkes. To små træstumper mellem bro og ponton holder broen på plads.

 broen5x

Første testkørsel. Passer det hele nu ? eller får vi afsporing ?

Næste dag var limen tør og jeg kunne fortsætte med arbejdet.

For at kunne ”genbruge” broen på mit faste anlæg skulle jeg finde en metode til let at kunne flytte broen. Samtidigt skulle broen være driftsikker, så den skulle have en solid fastgørelse og en god strømtilførsel. Løsningen blev at jeg borede et 2mm hul i landfæsterne lige ud for hver skinnestreng.

I hullet satte jeg noget messingrør i samme dimension, med 1mm hul. Dertil fandt jeg 4 knappenåle. Klippede hovederne af og loddede dem på skinnestykket hvor broen skulle sidde på. Ved at få knappenålene til at passe præcist med i messingrøret fik jeg en sikker fastgørelse af broen, og samtidigt en strømførende forbindelse.

De 4 sider til broen blev malet lysegrå og derefter samlet med bunden. Det viste sig at være fordel, når alle delene skulle styres, at lave en ”lære”. Et bræt med en liste hjalp med at holde siderne lodrette imens der blev limet.

 broen6x

Broen er ved at blive samlet. Gangbrædderne ligger klar til montering.

broen7x 

Broen tørrer.

To langsgående profiler blev lagt mellem sporene og brosiden. De skulle løfte gangbrædderne op i niveau med skinnerne. Gangbrædderne blev lavet af 1mm rillet plastcard fra Evergreen. En grå-grøn farve giver indtryk af de trykimprægnerede brædder.

 Broen8x

Broen set fra oven. Nu mangler der bare vand og de sidste detaljer.

 broen9x

Broen er færdig og klar til brug.

Derefter standsede projektet. Der mangler stadig nogle detaljer jeg gerne vil have lavet. Broen er bl.a. alt for ”ren”. Den skal have en ordentlig gang patinering, så rust og tidens tand træder frem.

Desuden vil jeg gerne have lavet tvangskinner på begge sider af broen.

Dette arbejde udføres ved lejlighed.