Udskriv

Silovogn litra Tgpps

af Felix Geering.

 TgppsVorbild1

Den to-akslede silovogn Tgpps fra 60'erne egner sig glimrende til min sidebane. Den typiske schweiziske godsvogn kunne man imidlertid kun få som en meget dyr messingmodel fra WABU, men den er nu ikke længere i handelen.

Altså måtte jeg ty til selvbyg. Vognen har en ret kompakt vognkasse med en ret nem opbygning. Et godt projekt for den lidt erfarne begynder :-)

Byggebeskrivelse

I brochuren "SBB Güterwagen" fra SBB er der et billede og en typeskitse af vognen.

Desværre et der intet billede af vognen ovenfra. Dette er imidlertid især vigtigt ved vogne, som man skal op på ved lastning og hvor der er en løbebro. Altså måtte der en tegning til (Tak, Philippe!)

Først søgte jeg efter en passende undervogn (Roco lop 64 mm, hjulafstand 35,6 mm f.eks nr. 25074) og jeg lavede en typeskitse i 1:160.

TgppsTypenskizze 

Fra typeskitsen blev planen for fremstillingen derefter konstrueret med hensyntagen til den valgte materialetykkelse på 0.3 mm.

TgppsAbwicklung 

Vognen kan bygges af karton eller messing. Da jeg ikke har nogen erfaring med ætsning af messing, besluttede jeg mig for karton.

Da vægten af karton er ganske beskeden, skal vognen have en ballastvægt på ca. 11,5 gram, hvilket passer på en stål- eller messingklods på 8x8x23 mm.

Efter 2½ dags CAD-tegning var jeg så vidt: Den første prototype blev skåret ud med hobbykniven og limet sammen. Her var bremseplatformen og stigen en særlig udfordring. Begge er lavet af karton. Forstærkningerne på gavlene er på prototypen af balsatræ 1x1 mm.

TgppsPrototyp2 

Kartonoverdelen er slet ikke skrøbelig. Den kan uden problemer håndteres med den omhu, man normalt har ved spor-n modeller.

Ved fremstillingen af prototypen fik jeg en del erfaring. Herudfra har jeg ændret fremstillingen på mange punkter.


Modellen

Da ingen af mine modelvenner syntes at have større kendskab til sprøjtepistol eller overføringsmærker, blev lakering og litrering af vognen et problem. Jeg har derfor i stedet forsøgt med farvetryk på kraftigt papir (160g/m2 = 0.2 mm tykt). Litreringen blev lavet efter fotos af forbillederne.

TgppsViolett1 

Efter yderligere en uge var jeg så vidt: den første model kunne overgå til drift. Forstærkningerne er nu også af karton. Alle skærekanterne blev indfarvet med vandfarve. Den færdige vognkasse blev forseglet med farveløs matlak fra en spraydåse.

 TgppsViolett2

Oprindelig ville jeg udskære smådelene i karton med laser. Så passer delene meget nøjagtigt sammen og også tredimensional gravering af gitter på løbebroerne er muligt. Ved modellen på fotoet er gitteret på løbebroen og bremseplatformen kun påtrykt.

 TgppsViolett3

IAlt i alt med dækslerne på taget, forstærkningerne på gavlene, og chassiset er der så mange tredimensionalt strukturerede dele, at et passende helhedsindtryk opstår. Det kan altså også gøres uden laser : -)

Alle dele, også gelænderet på bremseplatformen, er skåret ud med hobbykniv.

TgppsSchachtel 

Til afrunding af projektet har jeg bygget endnu en æskeindsats, hvorved bremseplatformens gelænder er optimalt beskyttet.

TgppsVorEndmontage 

Her er de nødvendige dele, klar til at blive samlet:

  • Æskeindsats
  • Vognkasse og bremseplatform
  • Vægtklods 8x8x23 mm = 12g
  • Chassis Lop 64 mm

Byggetiden for en vogn er fire til fem timer.


Galleri

 TgppsGalerie1

 TgppsGalerie2

 TgppsGalerie4

 TgppsGalerie5

 TgppsGalerie6

 TgppsGalerie7

 TgppsGalerie8

 TgppsGalerie9

 TgppsGalerie10

 TgppsGalerie11

 TgppsGalerie12


Download

Her kan du finde klippeark i forskellige farvevarianter og en detaljeret byggevejledning.

Udskriv klippearket på kraftigt papir (160g/m2). Brug en farvelaserprinter. Udskrifter på blækprinter er ikke tilstrækkeligt lysægte.

Tgpps Byggevejledning (tysk) (pdf, 114kB)
Skærevejledning til bremseplatformen
DXF-fil til laserudskrift af smådelene (zip, 80kB)
(Bemærk vejledningen til bearbejdning af lasersmådelene)

TgppsGalerieViolett
Klik for større billede | Billede ovenfra Foto af forbilledet: Roco
Tgpps Klippeark violet (pdf, 217kB) Epoche IV

TgppsGalerieGrau
Klik for større billede | Billede ovenfra Foto af forbilledet: Peter Hürzeler
Tgpps Klippeark grå (pdf, 150kB) Epoche IV-V

TgppsGalerieGrauAltesLogo
Klik for større billede | Billede ovenfra Foto af forbilledet: Peter Hürzeler
Tgpps klippeark grå gammelt logo (pdf, 152kB) Epoche III-IV

TgppsGalerieBraun
Klik for større billede | Billede ovenfra Foto af forbilledet: Peter Hürzeler
Tgpps Klippeark brun (pdf, 151kB)Epoche IV-V

TgppsGalerieBraunAltesLogo
Klik for større billede | Billede ovenfra tilpasset fra Foto Peter Hürzeler
Tgpps Klippeark brun gammelt logo (pdf, 152kB) Epoche III-IV

TgppsGalerieBraunBLS
Klik for større billede | Billede ovenfra Foto af forbilledet: Silvan Schwab
Tgpps Klippeark brun BLS (pdf, 148kB) Epoche IV

TgppsGalerieHellblauSauvin
Klik for større billede | Billede ovenfra Foto af forbilledet: Silvan Schwab
Tgpps Klippeark blå Sauvin-Schmidt (pdf, 172kB) Epoche IV

TgppsGalerieGelb
Klik for større billede | Billede ovenfra  Foto af forbilledet: Etienne Dehasse
Tgpps Klippeark gul Feldschlösschen (pdf, 179kB) Epoche IV

TgppsGalerieGruengelb
Klik for større billede | Billede ovenfra Foto af forbilledet: Peter Hürzeler
Tgpps_Bastelbogen_gruengelb_ETRA.pdf Epoche V

TgppsGalerieBlauZAF
Klik for større billede | Billede ovenfra Foto af forbilledet: SBB
Tgpps Klippeark blå ZAF (pdf, 216kB) Epoche IV

TgppsGalerieHellblau
Klik for større billede | Billede ovenfra Foto af forbilledet: Peter Hürzeler
Tgpps Klippeark lyseblå ZAF (pdf, 216kB) Epoche V

TgppsGalerieSchwarzgraugruen
Klik for større billedeBillede ovenfra Foto af forbilledet: SBB
Tgpps Klippeark sort-grå-grøn Ciba-Geigy (pdf, 152kB) Vogn til transport af Antrazin. Epoche IV

 

 

Nødvendigt materiale til 1 vogn:
1 klippeark DIN A4
1 ark med laserskårne smådele (kan udelades)
1 Chassis LOP 64mm / Akselafstand 35.6mm fra Roco, f.eks. Nr. 25074
1 vægtklods (messing eller stål) 8x8x23 mm
div. vandfarver
Spraydåse med farveløs matlak.

oversat af Lars Lindhard

(c) 1998-2008 Felix Geering, Schweiz
Mange rettigheder forbeholdt. Hvor andet ikke er angivet, er indholdet af denne side under en
 Creative Commons Licens  

Originalartiklen findes på Felix Geerings hjemmeside