Udskriv

Litra EG

se-flag
på svensk
klik her

PICT0039x 

EG 3105 med GD 40749 ved Kolding 26. marts 2002.

I forbindelse med indvielsen af den faste forbindelse over Øresund fik DSB Gods leveret 13 elektriske lokomotiver fra Siemens og Krauss Maffel i Tyskland til at klare transitgodstrafikken fra Sverige til Tyskland.

dsbeg3101 

DSB EG 3101 på Københavns Godsbanegård 2001. Foto jernbanen.dk.

Lokomotiverne fik litra EG nr 3103 - 3113 og blev malet i nye blågule farver med et stort logo på siden.

Litra EG er Europas kraftigste lokomotiv på 8800 HK, er 20,9 meter langt over pufferne og vejer 126 tons. Lokomotivet kan trække 2000 tons med 120 km/t på vandret bane og kan igangsætte med et 2000 tons godstog på en stigning på 15,5 0/00, som forekommer ved Øresunds- og Storebæltsforbindelsen.

De første lokomotiver af typen blev sat i drift i maj 2000, medens det sidste blev leveret i slutningen af året.

Ved salget af DSB Gods i 2001 overgik lokomotiverne til Railion og fortsatte uændret, bortset fra at teksten "DSB Gods" og DSB-logo blev fjernet.

 rdkeg3101

Railion EG 3101 på Københavns Godsbanegård 2002. Foto jernbanen.dk.

Litra EG fås ikke i skala-N som færdig model, men Jörgen Edgar fra Tumba i Sverige har bygget EG 3101.


Byg et EG-lok i skala-N!

af Jörgen Edgar.

P5030654x

Forbilledet er 2-systemslokomotivet litra EG, som det så ud nyleveret hos DSB.

Lokomotivet er relativt nemt at bygge med sine glatte sider og tag uden krumme ydersider. Dog er den "grafitti"-lignende bemaling en udfordring.!

De byggematerialer, jeg anvender, er lige så enkle som de er billige i indkøb: plastfolie, karton, metaltråd, lufthærdende ler.... Kartonen kan naturligtvis skiftes ud med f.eks Plasticard eller lignende. Jeg foretrækker pap og karton i mange detaljer, et undervurderet materiale, som er let at bearbejde.

Materialer

- Lokomotivunderdel, Minitrix BR 103 (nr.12933) eller Fleischmann BR 103 (nr 7376, 7377) med enbenede strømaftagere
.- Glasklar plastfolie (som universallim bider på!)
- Karton 0,40 og 1,0 mm
- Plastisolering fra kabel, diam. max 1 mm
- Lufthærdende ler, f.eks "Das Pronto"
- Metaltråd, ca 0,40 mm
- Stifter (søm), med hoved max 2 mm
- Lysleder, diam ca 1-2 mm
- Dokumenttape til afmaskning

Værktøj

- Fladtang
- Skævbider
- Skalpel med spidst blad
- Pincet
- Gennemsigtig lineal med mål
- Pensler, forskellig finhed
- Stålpenne (til tusch)

Farver

- HUMBROL silver 11, blå 14, mørkeblå 15, sort 85, hvid 130, gul 154
- Silkemat klarlak, gerne vandbaseret
- Sort og blå permanent spritpen, ultrafin spids
- hvid tusch

Lim

- Casco Kraft Universal (limer plast på alle materialer, indeholder opløsningsmiddel)
- hvidlim/trælim (vandbaseret)

 eg1

Tegning af EG.

Øverst set fra siden, derunder et bemalingsskema. Nederst har jeg indkopieret DB BR 152, som ligner EG på frontpartiet (markeret med rødt).

eg2x 

Tag og sider graveres.

Fastgør et passende stort stykke plastfolie over tegningen og graver alle konturer med skalpel, med linealen som styr. Alle dele bør hænge sammen i eet stykke. Graver også konturerne for de forskellige farvefelter (fra bemalingsskemaet).

Plasten til frontstykket skæres ud separat, så bliver det lettere at bøje i den rette facon senere!

Karosseriet forlænges i en "tap" i enderne, se billedet.

 eg3x

Her er karosseriet udskåret,

 eg4x

og prøve-bøjet!

 eg5x

Forstærkningsstykker i 1 mm karton.

BEMÆRK at vognkassen smaller til i sider og tag!

1. 115 x 14,5 mm
2. 107 x 4
3. 107 x 14

eg6x 

Forstærkningen fastlimet med Casco Universal. Stryg hvid lim over revnerne mellem stykkerne.

eg7x 

Udskær kartonstykker (1 mm) til frontens profil.

4. Afstandsstykker
5. Profilstykker
5b. Plasttappe. Karosseriets forlængelse nedadtil, som skal møde frontstykket senere.

 eg8x

Profilstykkerne 4. og 5. monterede.

Bemærk hvordan plasttappene 5b. er limet på profilstykke 5.

eg9x 

Frontstykket 7. (her bøjet i den rette facon efter tegningen.) limes på overdelen.

8. er holder til lysledere med udtag for de respektive lygter.

 eg10x

Udfyld rummet mellem front og sidevægge med lufthærdende ler, f.eks. das Pronto. Ydersiden skal være plan set ovenfra. Finslip, når det er tørt!

 eg11x

Lyslederne skæres til i rette længde og sættes så ind i holderens udtag. "Lygternes" kontur skal markeres med spritpen på frontens yderside som 1,5 mm cirkler.

Puffer (stifterne) limes på lyslederholderens underkant.

Bemærk at overdelen er malet grå indvendig. Mal ikke lyslederne og området omkring dem.!!

eg12x 

Strømaftagerne fæstnes med de tilhørende skruer, efter at der er boret et ca. 2 mm hul gennem taget.

Som isolatorer har jag taget isolering fra et plastkabel, diam. ca 1mm.

Tagledningen er ca 0,40 mm udrettet metaltråd.

Hovedafbryderen (den store liggende isolator) er diam. 2 mm plastkabel, længde 3 mm.

eg13x 

Frontdetaljer:

 9. Håndbøjler i hjørnerne, 0,40 mm metaltråd
10. Håndbøjler på fronten, 0,40 mm metaltråd
11. Puffertallerkener i plast eller karton, 0,40 mm
12. Sidespejle i plast eller karton, 0,40 mm

 eg14x

Maling af farvefelter efter de graverede ridser!

Begynd med gul (nr 154), siden den mellemblå (nr 14 blandet med lidt sort 85).

GODS-logo males i hvid 130 blandet med lidt blå 14.

 eg15x

Tegn konturerne med blå spritpen.

 eg16x

Maling af mørkeblåt (nr 15). Op mod tidligare malede farvefelter og logo anvendes en meget fin pensel.

OBS - mal ikke over lygterne på fronten!

 eg17x

Resten af markeringen tegnes ind med spids stålpen og hvid tusch. Fortyndet farve kan også bruges.

De Hvide logobogstaver males med den fineste pensel.

Til dørenes håndbøjler anvendes sølvfarvet metaltråd, ca 0,40 mm.

Plovene kan man skære ud og bøje i plastfolie. De skal deles op i to halvdele og limes fast på begge sider af koblingen. (Uden at koblingens funktion generes!) Males mørkegrå.

Slut af med at male overdelen med silkemat klarlak, dog ikke vinduerne!

Jörgen Edgar