Udskriv

Nemme vogne til sidesporet.

 af Steen Lystmose.

aal1ny

De to vogne som let kan bygges ved hjælp af købte dele.

Danske småseriefabrikanter af vogne i spor N anvender for det meste vogne fra de større og velkendte firmaer som de køber hjem og skiller ad for at bruge underdelen til at bygge en ny vognkasse.

De gamle vognkasser skal ikke længere anvendes, og disse kan som oftest erhverves for en slik. I det aktuelle tilfælde købte jeg overdelene hos "Trinbrættet" i Vejle.

Det drejer sig om to typer overdele, henholdsvis en lukket godsvogn litra Gs og en åben godsvogn litra Omm. Begge er med tyske påskrifter. Sidstnævnte er i øvrigt lastet med kul, og kullene medfølger fra Hejlesen.

Klargøring af overdel

De 4 takker i bunden af vognkassen skæres af så tæt på kanten som muligt. Derefter slibes kanten så den resterende del af takken og kanten er i plan med hinanden.

 2overdeleny

Tappene er fjernet på vognkassen til venstre

Der limes et stykke plastcard under vognkassen. Dette stykke skal være 1 mm tykt og bredden betyder mindre blot det er indenfor tolerancen 12 - 15 mm. Længden har heller ikke den store betydning, men det må ikke være kortere end 38 mm og ikke længere end 48 mm. Jeg har valgt en længde på 45 mm, og det er passende.

 aa2ny

Den åbne godsvogn, lige til at sætte på sporet.

 lukketny

Den lukkede godsvogn i færdig form.

 2lukkedeny

To lukkede godsvogne, men med hver sin type undervogn.Man kan vælge frit mellem
de to typer, men typen uden trinbræt er den der er nemmest at have med at gøre.

Klargøring af undervogn

beggeny

Jeg har valgt en Peco undervogn, katalognr. NR-122, men en hvilken som helst undervogn fra brokkassen kan anvendes når blot den kan gå ind mellem kanterne under vognkassen. Det følgende gælder udelukkende Pecos undervogn NR-122. Man kan også vælge undervogn nr. NR-122B hvis man ønsker et trinbræt på midten. Undervognen skal i så tilfælde deles i tre og ikke i to dele.

Alle dele der rager op fra undervognen skal skæres/slibes af så overfladen er fuldstændig plan.

Vend undervognen om så den ligger med bunden i vejret og skær den over to steder, nemlig lige bag bremserne i begge ender. Du kan enten skære på skrå hvorved du bibeholder det engelske bremsesystem eller du kan skære på tværs lige bag bremsebakkerne hvorved du kun bibeholder akselbokse og bremsebakker. Smag og behag. Der er kun forskel på udseendet men ikke det følgende arbejde.

De medfølgende koblingsholdere kan lægges til side da de ikke kan anvendes. Materialetykkelsen i Rocos overdele er for kraftig til at koblingsholderne kan være der. I stedet skæres to strips, 2 x 2 x 5 mm.

Læg koblingerne i de dertil indrettede huller og læg en strip oven på hver kobling. Pres strippen ned indtil koblingen er vandret. Strippen skal gå så stramt i hullet at den bliver på sin plads også selvom koblingen bevæges.

Hvis noget af strippen rager op når koblingen er vandret, skal det slibes væk. Ellers vil du efterfølgende presse strippen endnu længere ned når du monterer overdelen, og så vil koblingen stritte i vejret.

Du kan vælge at sætte hjulene på nu, eller du kan vente til bagefter. Det har ingen praktisk betydning.

Samling af vognen

Lim de halve undervogne fast under overdelen. Vær sikker på at de sidder rigtigt og ikke er skubbet for langt ind eller rager for langt ud. Hvis du allerede har monteret hjulene kan vognen passende stå på hjulene mens limen hærder. Se i øvrigt Undervogne, generelt i Steens Byggekursus om udskiftning og montering af hjul.

 2-deltnny

Den todelte undervogn monteret på den lukkede godsvogn

 3-deltnny

Hvis man vil have et trinbræt på midten af vognen skal undervognen deles i tre stykker. Her er det på den lukkede godsvogn.

Vognen vil være lidt lettere end den originale vogn, og du kan evt. lime et stykke bly eller jern med en tykkelse på 1 mm fast mellem de to halve undervogne. Til sammenligning: Den originale Roco Gs lukket godsvogn vejer 13 g mens den her omtalte vejer 9 - 11 g, afhængig af hjultype.

RPRPx

Her er 4 tilsyneladende ens vogne, men de har forskellige undervogne. 2 af vognene
har undervogn fra Roco og to fra Peco. Hvilke vogne er med hvilke undervogne?

Kort undervogn

På ovennævnte vogne har vi kun benyttet os af de lange undervogne, katalognr. NR-122 og NR-122B.

Man kan også bruge de korte undervogne. Dog skal man være opmærksom på at hjulene rykker længere ud mod enden af vognen, også selvom undervognen bliver skåret over og derved forlænget.

tilf1

Her har jeg for sammenligningens skyld sat en kort og en lang halvdel af en undervogn under en åben godsvogn. Det ses tydeligt at den ene aksel er rykket betydeligt tættere på vognens ende.

Til den viste Roco vognkasse ser det ikke godt ud, men hvis man vil lave en model af f.eks. en ældre type åben godsvogn, f.eks. som denne Piko-model,

tilf2

så ser det faktisk ikke helt skeløjet ud når man fjerner bremsestængerne.

tilf6

De korte undervogne gør sig til gengæld ved de korte overdele. Jeg fandt nogle overdele til Roco klapdækselvogn på en børs, og forsynet med korte undervogne, ser de faktisk ganske godt ud.

tilf4

Der er ingen bund i overdelen, og derfor har jeg limet nogle lister, 2 x 4 mm, på indersiden af vognkassen.

For alle tre vogntyper gælder det at man skal huske at fjerne de 4 tappe, der sidder under vognkassen, og som normalt holder vognkasse og undervogn sammen. Pecos undervogn passer så godt ind i Rocos overdel, at det er lige før at undervognen blot skal klikkes på plads.

tilf5

Der skal hverken files eller skæres i siderne på nogen af delene, men de er lige til at sætte sammen med en lille klat lim.

Sæt hjulene på (hvis du ikke allerede har gjort det) og din vogn er klar til at køre ud i den store vide verden.

Rigtig god tur.

Steen Lystmose

PS: de fire vogne er med undervogne fra Roco-Peco-Roco-Peco.