Udskriv

Dobbeltvogn til trailertransport

Nogle af de vogne, vi ofte har set på sporet herhjemme er dobbeltvognene litra sggmrss og sdggmrss.

 pierre2

Her er dobbeltvogne klar til afgang fra Esbjerg med et par trailere

 pierre1

og her en tom vogn efter aflæsning.

Det er vogne fra SBB - De schweiziske statsbaner eller AAE Ahaus Altstätter Eisenbahn AG.

Vognen findes ikke i model, men kan forholdsvis let hjemmebygges.

Byg selv en dobbeltvogn litra sggmrss

af Pierre Selig

Mit første forsøg med litra sggmrss 104 er min første vognombygning overhovedet. To Minitrix-bærevogne gik til forsøget.

Begge vogne fik en bogie fjernet, vognene blev afkortet i den ene ende og hjørnerne blev rundet af. (Modelbanens radier kræver kompromiser). Den ene bogie blev til overs og gik i stumpekassen. Den anden fik koblingen fjernet og bærestykket tilpasset, og vognene skruet sammen med en fin skrueforbindelse.

Detail

Her ser du bogie og bæreramme med kortkoblingskinematik og puffer fra Minitrixvognen.

Normalt sidder rammen fast i zinkstøbegodschassiet med de fire stifter (A).

På dobbeltvognen, hvis chassis jo er forkortet i den ene side, kan rammen kun sidde fast med to af stifterne (de to i venstre side på billedet). Her må lidt sekundklæber hjælpe med.

Kinematikken med puffer og de to forerste stifter skæres væk sammen med forbindelsesstykket. På resten af af stykket (B) skal den anden vognhalvdel støtte sig. Der skal det hele også skrues sammen (med en 1,5 mm messingmaskinskrue og møtrik fra en gammel personvogn).

Afstanden mellem de to vognhalvdele skulle egenlig være symmetrisk om bogieaksen. Men hvis du skal køre på små radier, må du indgå et kompromis og øge afstanden mellem vogndelene.

Her mangler endnu den rigtige bemaling og litrering, ligesom afdækningsgitteret over midtersamlingen ikke er lavet.

Men jeg har afgivet vognen til driften, som den er.

Sggmrssx1

Jeg har derefter gjort et nyt forsøg, denne gang med litra Sdggmrss 104.

Sdggmrssxx1

For at bygge vognen må vi ofre to Roco trailervogne.

Begge vogne skal have fjernet den ene bogie og pufferbjælke. Bogierne holdes fast på drejetappen med to kunststofclips. Lirk clipsene ud med en lille skruetrækker og gem dem til senere.

Fjern derefter pufferplanken. Den er sat på to små tappe på vognenden, og også planken kan vippes af med skruetrækkeren.

Tappene der holder pufferbjælken, skal afskæres. Den bogie, som skal være dobbeltvognens midterbogie, skal have fjernet koblingen.

Af et stykke stålblik har jeg lavet et bærestykke, som skrues på midterbogien og bærer de to drejetappe på vognene.

 vonoben

Bærestykke og bogie er skruet sammen med en M2.5 forsænket skrue, en fjerderring og en møtrik.

 vonunten

Bærestykket har to dobbeltknæk over hjulakslerne. Jeg har ført bærestykket under bogierammen.

vonseite

Hullerne i bærestykkets ender er boret så tilpas store, at der er spillerum om vognenes drejetappe. På den måde kan jeg undgå afsporinger ved kurver og stigninger på banen. Bærestykket holdes fast af de to kunststofclips, som holdt bogierne.

Efter et par rettelser er også denne prototype indsat i driften.

Sdggmrssx2