Udskriv

ML - DSB's lange trætog

Af Martin Wilde

ml96 

ML 96 ved leveringen i 1929. DSB/Arkiv HGC.

Frem til 1929 havde Triangel kun leveret små to- eller treakslede motorvogne til både DSB og privatbanerne, men 1929 blev året, hvor den odenseanske fabrik for første gang leverede bogiemotorvogne.

I første omgang havde DSB bestilt fire ML-motorvogne og de fik alle benzinmotor, da de et år tidligere leverede MR-vogne, der alle havde dieselmotorer med trykforstøvning, ikke var særligt pålidelige i drift. De led ofte nedbrud på grund af tilstoppet brændstoffilter. ML-vognene kørte derimod godt lige fra leveringen, og derfor bestilte DSB hurtigt 12 vogne mere, der blev leveret i 1930.

Med en længde over puffer på 20,93 meter var ML-vognene dengang de længste motorvogne i Danmark. De fire første fik hver to benzinmotorer, der ydede 120 HK, de sidste 12 fik to 140 HK motorer. Samtlige motorer blev mellem 1943 og 1945 udskiftet med Büssing dieselmotorer, der hver ydede 135 HK. Motorerne trak via system Gebus en dynamo, der leverede strøm til de to banemotorer, som sad på bogien modsat maskinenden.

ML-vognene kørte på Sjælland oprindelig i den københavnske nærtrafik. Da der i løbet af 1930'erne blev leveret nye MO-vogne, kom litra ML i stedet til at køre på sjællandske sidebaner som Lille Nord og Slagelse - Næstved. I Jylland kørte vognene fortrinsvis på de midt- og nordjyske strækninger, mens de efter leveringen stort set ikke kunne ses på deres fødeø, Fyn.

Bortset fra ML 89, der brændte i 1934 og efterfølgende blev udrangeret, fik alle vognene nye numre 501 - 515 ved den store omnummerering af motorvognene i 1941.

I 1953 brændte ML 511 og den blev efterfølgende udrangeret. ML 504 og 514 blev udrangeret i 1957, mens resten blev udrangeret året efter, idet DSB da havde fået leveret de sidste MO-vogne.

ML-vognene må derfor siges at have været en ganske vellykket konstruktion, til trods for deres noget underlige udseende. En konstruktion der til fulde har levet op til DSB's krav om både at kunne rumme rigeligt med passagerer, have plads til rejsegods og samtidig have lidt kraft til overs til at kunne trække en ekstra vogn, hvis det skulle være nødvendigt.

Hele otte af ML-vognene blev efter udrangeringen ombygget til undervisningsvogne for Jysk Teknologisk Institut, mens ML 505 blev ombygget til specialvogn 445, der var løbevogn for skinneudlægningskran 155. De gråmalede undervisningsvogne kunne ses på sidespor rundt i landet helt op i 1970'erne og 1980'erne.

 PICT0052x

Under dette eksotiske køretøj gemmer sig en bogie fra en af ML-motovognene. Middelfart 20. april 2003.


Bygning af litra ML.

af Anders Vartmann.

 ML1

Tikøb har lavet et færdigt byggesæt til en ML motorvogn, komplet med overdel, vanger og undervogn samt litreringer.

ML2

ML3

Modellens undervogn og motor stammer fra en amerikansk maskine, så det bliver en stærk maskine i modsætning til forbilledet.

Overdelen er færdigstøbt. Der skal dog files grater af i vinduerne, og noget af det indvendige er det også nødvendigt at file ned. Det drejer sig især om dørpartiet i motorenden.

ML1x

For at få plads til undervognen har jeg været nødt til at file en del af, og der skal også bores huller til pufferne. Ellers vil jeg bare rose Tikøb for den utrolig flotte støbning.

Ml3x

Bemalingen er noget af det sjove. Der er ofte uenighed om teaktræsfarven. Jeg har som på billederne valgt en lysebrun som grundfarve.

Ml4x

Derefter har jeg blandet noget matsort op i noget fortynder og malet forsigtigt med lette penselstrøg så den sorte farve løber og fordeler sig jævnt på grundfarven.

Når malingen er tør og fortynderen er fordampet, giver det et teaktræs look.

 Ml5x

Her blev det til en godt slidt lakering som kunne trænge til en renovering.

Taget er malet mørkegråt og mat, så det ligner tagpap.

Litreringerne er vandmærker og medfølger. Når disse er sat forsigtigt på plads og er tørre, er det en god ide at give vognkasen en gang mat lak for at sikre, at litreringen ikke falder af, og for at skjule overgangen fra vandmærket til vognkassen.

Vinduerne har jeg klippet ud af en Roco Ho æske. Plastikken er tyndt og rimelig let at montere. Vangerne som medfølger limes på plads til sidst,

 ML_teak_01

Her er ML i en "nyrevideret" version.

og vupti er der en ML ude at rulle.

God fornøjelse