Udskriv

Sådan bygges dadelæsken

Tekst og Foto: Olle Frykmo

Motorvognen bliver malet som museumstog, styrevognen laves som en hensat Banverksvogn. På denne måde kan jeg få begge varianterne til at passe til tidsepoken på banen (1990 og senere).

Forbilledet

 org_y6

Motorvognen som museumsvogn. En række skinnebusser under indkørsel til Åhus i august 2001. Skinnebusserne
kørte på strækningen Kristianstad - Åhus i forbindelse med den store spejderlejr "Scout 2001" ved Rinkaby.

 org120x

Banverkets styrevognvogn 2076 opstillet ved godsbanegården i Västerås i maj 2003.


Modellen

 mod_mvagn

Motorvognen med den foreløbige undervogn

 mod_slap

Styrevognen med egne "tags"

Modellen er en polyuretanoverdel fra Togdillen. Den leveres uden chassis.

 y6_lev_mvagn y6_lev_slap0

Ved levering fra Togdillen ser overdelene sådan ud.

Der er en del støberester, som skal fjernes, inden man kan male dem. Modellen leveres (fra svenske NModell) med en byggebeskrivelse , som jeg stort set har fulgt, men jeg har valgt at lave en del ændringer med yderligere detaljer som lygter, destinationsskilte og håndbøjler.

Målene passer fint i skala med originalen.

Påsætning af detaljerne:

Taget ser for fladt ud, men det er et synsbedrag, som skyldes, at samlingen mellem taget og siderne sidder for højt oppe. Støbekanten på taget er rundslebet. Man er nødt til at spartle lidt i samlingen mellem side og tag. Desværre ser det ud til at taget har løsnet sig lidt mere efter at jeg har justeret det og der er kommet flere små sprækker. (eller måske var det mig som sjuskede fra begyndelsen?)

 mvagn_grax

slap_grax

I fronten på styrevognen og i begge ender på motorvognen påsættes en ny toplygte (1,6 mm styrenstav), dobbelte projektører forneden erstatter de små som findes i forvejen. På styrevognens bagende beholdes de små projektører.

Destinationsskilte tilfilede af styren monteres på tagsiderne.

Undervogn

Der skulle komme en undervogn med motor i oktober. Den venter jeg på.

mod_under

Da styrevognen ikke skal have motor, har jeg lavet en simpel undervogn af styren til den. I begge ender af undervognen har jeg monteret scharfenbergkoblinger (Tomix) .

Håndbøjler

Håndbøjler til døre og frontlågen laves af 0,3 mm messingtråd. Den er tynd, men er man sikker på hånden, går det nemt.

 borrskaft1 borrskaft

Først skal vi have boremaskinen frem og påsætte det lille 0,3 mm bor.

mall_ritn

Lav en skabelon som kan anvendes til både at bukke tråden og bore hullerne i overdelen.

 mall_120x

Skabelonen er en plade på 20*11 mm og lavet af 1 mm styrenplast.

De små 0,3 mm huller placeres således: Første hul 0,5 mm fra nederste kant - andet hul 5 mm lodret over det første, det vil sige midt på pladen.

 

bockad_120x

Derefter bukkes tråden til 5 mm bredde med det ene ben i hullet i midten og det andet ben over nærmeste kant. Afstanden er kun 4,5 mm, men da bøjlen skal runde i hjørnerne kommer det til at passe.

 kapa

Benene skæres til ca 1 mm lange ved kanten af skabelonen.

 handtag_120x

Her er en håndbøjle færdig

 borra_150x

Nu bruges skabelonen til forboring af hullerne i overdelen. Hullerne skal sidde knap 0,5 mm fra dørenes kanter.

 front_120x

Håndbøjlerne prøves på plads. De skal først monteres efter at overdelen er malet, så gem bøjlerne i en passende æske så længe.

 bak_120x

På styrevognen skal der sidde en håndbøjle et lille stykke bagved de store skydedøre.

Frontlåger

Der findes markerede frontlåger på overdelen fra begyndelsen, men for at fremhæve dem mere sættes en ekstra frontlåge på.

Lågen er lavet af 0,5 mm styrenplast och bukkes let på midten. I lågens kant kan man forsøge at bore to 0,3 mm huller. Det går - der er jo hele 0,1 mm på hver side af hullet ;-). Men der går nogle flere luger/lemme/skodder til, af og til borer selv jeg skævt..

Bøjledetaljer også her i 0,3 mm messingtråd. Bukkes i samme lære som øvrige bøjler .

Den øvre bøjle fastgøres i et hul i lågens højre kant (se foto), Midterstolpen naturligvis i et hul i midten.

 lucka2_120x


Bemaling af dadelæsken

Byggebeskrivelsen indeholder et bemalingsforslag, som man med fordel kan følge.

Jeg bruger sprøjtepistol til bemalingen og maskerere af efter vejledningen med Scotch magic tape.Det er vigtigt at man skærer alle kanter og trykker tapen til med en negl for at få en skarp afgrænsning.

I anbefalingerne anvendes følgende farver:

Orange sider - Humbrol nr 84, Gule sider - Humbrol nr 74  Jeg har blandet denne med mere hvidt for at få en lysere gul farve.

Tag grå - Humbrol nr 64, Underkant sort - Humbrol nr 33

mvagn_grax

Overdelen bør anbringes på en støtte med fast fod for at lette bemalingen, og så man slipepr for at skulle røre ved overdelen medens malingen er våd.

Først lægges et tyndt lag grå grundfarve på, så de nye detaljer ikke skal lyse hvidt gennem farven.

Jeg har brugt Humbrol grå nr. 1 blandet med lige dele hvidt. Det er nok nemmest at begynde med den sorte underdel, men jeg valgte gemme den til sidst.

mvagn_gulx

Den gule farve sprøjtes på. Jeg syntes, at farven blev for mørk direkte ud af dåsen, så jeg blandede den op med mere hvidt og sprøjtede en gang til. Den nye farve ses på billedet herunder.

 sida_mvagn_100x

Herefter afmaskes det gule felt efter vejledningen, og den nedre del males orange.

Farven skal tørre i nogle minutter, derefter fjerner jeg afmaskningstapen.

sida_slap_100x

Da styrevognen skal være slidt, har jeg blandet både den gule og den orange farve med endnu mere hvidt for at få en rigtig solbleg kulør frem. De hvide felter er har fået lov at stå for at danne underlag for grafittimærkerne.

mvagn_oranx

Nu afmaskes de nedre dele og taget males gråt.

Vinduerne.

dekal1_100x

Her er styrevognen sammen med sidevinduer, de overføringsmærker som hører til modellen samt den første variant af graffittimærkerne.

Sidevinduer:

sidofonster

Først scannede jeg vognens sider ind for at få den rette størrelse på vinduerne. Derefter tegnede jeg vindueslisterne i et tegneprogram med vinduerne i et lag ovenpå det indscannede billede og skrev derefter vinduerne ud på en laserprinter og OH-film. Jeg printede mange flere vinduer ud, end jeg havde brug for, fordi ikke alle vinduer bliver skåret korrekt på en gang. Det handler jo om dele af milimeter. Vinduerne skæres så ud med en skarp skalpel og limes fast med suprlim.

Forreste vinduer.

fonster1_100x

Til de forreste vinduer har jeg prøvet en anden teknik. Jeg anvender en blank vandbasreet lak og "spænder" den over vinduesåbningen, så en vindueshinde dannes. Lakken hedder "Ocean Blank" og er købt hos Panduro.

Jeg har tidligere prøvet med "Crystal Clear" som er et produkt beregnet netop til vinduer, men den fungerede ikke lige så godt, ikke engang på vinduer i denne størrelse. Den fungerede derimod godt til små glugger og lygteåbninger.

Den skal dog findes i en ny variant, som kan klare større åbninger, men den har jeg endnu ikke prøvet.

Det vindue som kan ses lige bagved døren er toiletvinduet og det skal jo ikke være gennemsigtigt. Jeg har lagt lidt epoxy bag på OH-filmen for et få effekten frem.

De små positionslys ved dørene er lavet af lidt glasklar plast og er stumper til overs fra andre byggesæt.

Et signalhorn, som passede fint, fandt jeg i rodekassen. Lygtehusene males hvide og dækkes med en dråbe epoxy som lygteglas.

Inden overføringsmærkerne sættes på plads er den sorte farve malet på langs underkanten.

Overføringsmærkerne.

dekaler

Til motorvognen findes passende SJ-mærker til salg ved NModel. SJs logo med vinger og et antal vognnumre. Styrevognen skal mærkes som en Banverksvogn og behøver andre mærker.

Banverksmærker fås hos JS-Design

Litranummer er lavet på computer med Corel Draw og skrevet ud på en blækprinter...

Graffittibemaling

Selv om jeg ikke bryder mig om Graffitti, er jeg alligevel lidt fascineret af formsproget. I dag kan man finde hensatte Y6ere, som er blevet "dekoreret" på denne måde, og min tanke var at styrevognen skal være en statisk model på en banegård.

org_y6slap1_120

Et godt forbillede står ved godsbanegården i Vesterås.

Det bliver dog ikke en direkte kopi af forbilledet. Graffitti med tags og andre billeder vil jeg lave efter min egen smag med tekster som afspejler min verden, hobby og arbejde.

 skiss1 skiss2

Her er et par skitser på idestadiet, inden jeg har lagt dem ind i tegneprogrammet. Er der nogen, som kan genkende forkortelserne? De har tilknytning til jernbane henholdsvis datakommunikation.

Min tanke er at istedet for at forsøge af male graffitti på vognen vil jeg lave den med overføringsmærker. Jeg bruger som sædvanligt Corel Draw til at tegne mærkerne og skriver dem bagefter ud på dekalpapir på en blækprinter, "SuperCal". Det er vigtigt at den bagrund, man sætter mærkerne på, er hvid eller lyst farvet. Eftersom papiret er gennemsigtigt, skal grundfarven være hvid for at farverne skal blive rigtige.

Desværre giver dekalpapiret mig store problemer. Når det kommer ud af printeren, er billederne skarpe og klare. Man dækker papiret med en lak, så farven ikke opløses i vandbadet. Man skal siden skære meget tæt på "trykket" og der er risiko for, at lakken sprækker og farven alligevel opløses. Nogle tekster blev gode, men de store billeder taber skarpheden og farven og bliver plettede. Hmmm...forsøger at skære lidt længere væk, samme resultat.....Jeg har tidligere brugt papiret til en busmodel, og der hjalp det, hvis jeg gav mærkerne lak to gange, inden jeg skar dem ud. Kan der være en "sidste salgsdato" for papiret, som er overskredet?

smok_1

Mærket som det kommer ud af printeren.

smok_3

Samme mærke sat på efter et vandbad. Efter et par timer ser det sådan ud.

Her er så resultatet af et sidste forsøg, hvor jeg har skåret endnu længere væk fra trykket. Når mærkerne er tørre må jeg prøve at skære dem rene og håber, at mærkerne ikke slipper.

Resultatet bliver faktisk bedre. Lidt dæmpet og få sprækker, med det passer bedre med den tilstand, malingen skal være i.

slap_h_17

slap_v_17

Chassis med motor

Motorundervognen kommer fra firma Tomix og er en undervogn til en japansk motorvogn.Her har jeg fulgt byggeanvisningen fra Nmodel nøje, det gælder om at tilpasse undervognen nøjagtigt, så det hele passer sammen.

  • Belysningspladen tages væk
  • Plastpladen nedenunder skrues løs
  • Boggiesiderna skæres af efter at boggierne er taget af
  • Plasten i for- og bagende skæres af langs med metallet
  • Pindene på oversiden skæres til 16 mm højde, målt fra chassiet under pindene
  • De dele af undervognen som kan ses under overdelen og gennem vinduerne males matsorte.

Hjul og boggier males snavsetgrå, så de fremtræder i forhold til den "store klump" under overdelen. På billederne er de endnu ikke malede.

 under1

Herefter kan overdelen færdiggøres med kobling og sneplove.Her gør jeg noget andet end det, der er anvist i byggebeskrivelsen. Da jeg fra begyndelsen har bestemt, at vognen ikke skal kobles sammen med nogen anden vogn, vil jeg forsøge få så forbilledlig kobling som muligt.Koblingen er en Scharfenbergkobling fra Tomix. Normalt er dette en erstatningskobling, som skal monteres  i en normal koblingsholder, men her har jag skåret den bagerste del af koblingen af og monteret koblingen i et styrenrör 1/8 (3,17mm) som files plant i bunden.  

 under2 under3

Plovene er skåret ud af 0,4 mm styrenplast og fæstnes også på den forreste plade.Når dette er sat på plads males koblingsfæste og plade matsorte og plovene højrøde.

 under4

Her en detailstudie af fronten 

 under5

Underdel uden motor

Bivognen har fået en underdel bygget af styrenplast, da den ikke skal have nogen motor.Også den får Scharfenbergskobling

modunder

 

Her er nogle billeder af modellerne:

y6_sidax 

Motorvognen fra siden med pakvognens undervogn.

mod_y6_1x 

Et ballasttog passerer skinnebussen

 mod_y6_2x

Skinnebussen holder ved museumsforeningens remise.

 mod_slap1x

Den skrotklare pakvogn er hensat på et sidespor.

 mod_slap2x

Det ser ud som om en medlemshverver fra Svenska Motorvagnsklubben (SMoK) har været på farten sammen med en bande modulfreaks (nTrak) ;-)

 org_qgo2076x

En frontstudie af forbilledet Qgo 2076 opstillet på Banverkets område ved Västerås godsbanegård i maj 2003.