Udskriv

Banen set fra førersædet

Ravn2

Det er en gammel drengedrøm af sidde ved kontrollen og føre det store lokomotiv frem over de blanke skinner.

Det er nok kun få af os, der gør drengedrømmen til virkelighed som arbejde, men nu er muligheden kommet til alle os andre, som ellers har måttet nøjes med at se lidt misundeligt til fra perronen.

Løsningen er en videovogn, som gør det muligt for os at blive lokomotivførere hjemme på modelbaneanlægget.

Videovognen er en vogn, som har et videokamera indbygget. Dette kamera sender så billeder til et TV, hvor vi kan se strækningen fra lokomotivførerens perspektiv og måske også optage turen på video eller dvd.

Fidusen er selvfølgelig, at det foregår trådløst. (Det ville jo også være lidt problematisk med et kabel slæbende efter vognen rundt på anlægget...)

Der skal altså i vognen være et kamera, en strømforsyning og en sender, som kan sende signalet til en modtager, som så er tilsluttet et TV eller en video/dvdoptager. Selv om senderens rækkevidde er ret stor, bør modtageren stå tæt på anlægget, så man undgår alt for mange billedudfald.

Signalet sendes i en høj frekvens, men laves om til et almindeligt TV-signal af modtageren, så vi kan nyde synet på skærmen. Man kan ikke bruge en hvilken som helst frekvens, da der er faste regler for, hvilke frekvenser man må bruge til hvad. I Danmark er den tilladte frekvens til den slags ting så vidt jeg har fået oplyst 2.4 GHZ (Gigahertz).

Der er flere muligheder for at få sig en videovogn:

Selvbyg:

Hos Togdillen kan man købe et kamerasæt "med det hele". Der er

 kamera

kamera med indbygget sender

batteri 

stik til 9-volts batteri

 modtager

modtager

samt videokabel og 220v omformere til strømforsyning.

(Dette sæt anvender frekvensen 1.2 GHZ, hvilket muligvis ikke er godkendt i Danmark.)

Og så er det bare at finde en vogn, købe en lille 5.1 volt zenerdiode og et batteri og gå i gang.

(Den her beskrevne metode er udviklet af Tom Färber og virker her, men jeg påtager mig ikke noget ansvar, hvis noget går galt hos andre...)

 Bild007x

Foto: Tom Färber.

Som vogn er her valgt en åben godsvogn Eaos. Udseende og litrering er i denne sammenhæng uden betydning.

Kameraet er lige en smule større end den normale fritrumsprofil i skala-N, så der skal lidt tilpasning til her og der.Det er nødvendigt at lave et par huller i vognsiden samt en udskæring til objektivet i gavlen, så kameraet kan sidde fast der.

Kameraet skal ikke have strøm fra den faste strømforsyning, så vi skal bruge batteristikket. For så vidt kan vi bare sætte batteristikket og kameraets stik sammen, så er der kontakt. Men de to stik fylder meget og kan ikke bukkes, så det kan knibe med at have det hele i vognen.

Vi laver derfor et lille indgreb. Det er ikke vanskeligt, men hold tungen lige i munden:

 Bild011x

Foto: Tom Färber.

Kameraet har en tyk og en tynd ledning. Den tynde er antennen, hold fingrene fra den!!

Den tykke med det sorte stik er strømforsyningskablet. Det klipper vi af lige ved stikket. Vi kan så se, at kablet rummer tre tynde ledninger, en sort, en hvid og en rød.

Sagen er nemlig den, at senderen bruger 9 volt, medens kameraet kun bruger 5 volt. I stikket er der derfor anbragt en lille spændingsdeler, således at der kommer 9 volt i den hvide ledning, men kun 5 volt i den røde ledning. Den sorte er stel.

Vi kan derfor ikke bare klippe ledningerne og sætte batteriet direkte på, for så sker der noget grimt.

Batteristikkets ledninger har muligvis andre farver, hvilket kan forvirre. Det er vigtigt at fastslå, hvilken ledning, der kommer fra pluspolen og hvilken der kommer fra minuspolen.

Og så:

Den sorte ledning fra kameraet skal til batteriets minuspol.

Den hvide ledning fra kameraet skal til batteriets pluspol.

Den røde ledning skal også til batteriets pluspol, men ikke direkte. Dioden skal imellem.

Der skal altså gå to ledninger fra pluspolen. Den ene påloddes den hvide ledning fra kameraet, medens den anden påloddes zenerdioden, som kan se således ud:

PICT0012x

Husk at vende dioden rigtigt! Den sorte ring på dioden skal vende væk fra batteriet, og den røde ledning fra kameraet loddes så på i denne ende af dioden.

Husk at passe tingene til, så det hele kan være i vognen.

Bild003x 

Foto: Tom Färber.

Lige en fidus: der er jo ingen grund til, at der er strøm på hele tiden, så der bør monteres en kontakt imellem, så strømmen kan slås fra.

Bild005x 

Foto: Tom Färber.

Sådan! Vi er klar til udsendelse!.

Antennen bør fastgøres. Ellers er der risiko for, at den hænger fast i et eller andet undervejs på anlægget.

 Bild008x

Foto: Tom Färber.

Om man vil trække eller skubbe vognen er en smagssag, men det virker selvfølgelig bedst, hvis vognen er forrest.

De seje kan skille kameraet ad, så den ret store kasse kan undgås, men pas på. Det er meget småt!.

Denne vogn er egnet til både analog og digital drift.

En hjemmebygget videovogn specielt til digitaldrift kan ses her.

Industrimodellen:

En færdig videovogn kunne på et tidspunkt købes hos det tyske firma PH-Electronic i Freiburg.

vogn1

Kameraet, der er et 280.000 pixel farvekamera til 2.4 GHZ, kigger ud gennem den ene ende af vognen.

vognoppefra

Vognen er en (tysk) godsvogn, hvor kamera, sender, antenne og batteri ligger skjult inde i vognkassen.

Vognen ser ud som en helt almindelig godsvogn, når den kører på anlægget og er derfor mere anonym end den hjemmebyggede vogn.

Batteriet er her et 1,2 volt AAA batteri, som isættes ved, at man tager taget af vognen. Husk at vende batteriet rigtigt, ellers ...

modtager2

Også her er der en modtager, som sættes til TV. Videokabel og 220 v omformer medfølger.

Digitalfolket kan få en version, som henter strømmen fra skinnerne, og det er muligt kun at få en undervogn, hvis man hellere vil bygge en overdel selv. (Det er jo ikke ofte man har set en 4-akslet Knauf eller Bauknecht godsvogn på Hvalpsundbanen i epoke 3.)

Også her skal vognen skubbes foran lokomotivet, hvis man skal have den rigtige effekt på skærmen. Det ser ikke helt rigtigt ud, når man ser toget køre på anlægget, og det kunne være oplagt at indbygge udstyret i en styrevogn, f.eks en Bns eller styrevognen i et Ma-lyntog. Skal det helst være et lokomotiv eller lignende, kan man f.eks. bruge Togdillens Mo.

Begge kameraer giver gode og klare billeder i god opløsning.

Her er nogle eksempler. Billederne er komprimerede klip fra videofilm. (Kvaliteten er derfor ikke optimal. De originale videofilm er meget bedre.)

 gennem1

Station

 bro2

Bro

 brony

Station under broen

 skyggebanegaard

Indkørsel til en skjult banegård

 skybg2

Den skjulte banegård

gennem2 

Fra strækningen

 gennem3

Fra strækningen

 lyn2 

Så er det lige før sammenkoblingen...

Som det fremgår, er farverne lidt blege og ikke helt korrekte. Det skyldes manglende lys. Der skal meget lys til. En almindelig loftslampe er slet ikke nok.

Og så er der ellers grønt lys for en fornyelse af hobbyen.

Anbring f.eks. kørekontrol/transformator sammen med TV-apparatet i rummet ved siden af. Så kan lokomotivføreren sidde der og køre toget ved at se gennem forruden, medens trafikassistenterne overvåger anlægget og stiller spor og signaler. Det kan godt blive sjovt.

God fornøjelse.
Lars Lindhard