Udskriv

En rigtig skinnebus

se-flag
på svensk
klik her

af Jan Svensson

hildingcarlsson 

Skinnebusser i svensk bemaling har kørt i Danmark på Præstø-banen.
Her er en SJ-rällsbus i Præstø 1945. (Arkiv SøJ.)

Skinnebusser fra Hilding-Carlson var et helt almindeligt syn på de svenske baner i halvtredserne og tresserne, og burde være med på enhver modelbane.

P9110364x

Togdillen kom for nylig med overdele til skinnebusserne, og jeg købte mig et sæt og gik i gang.

Der findes ikke nogen færdig underdel i handelen, men jeg købte en Kato-underdel, som kunne bruges til formålet.

Der skulle flere dele til, og listen så sådan ud:

  • "Kato" chassis art.nr 11-105
  • 1 sæt "Microtrains" Z-kobling art.nr 905
  • fosforbroncetråd 0,1 mm til strømaftagere
  • "Evergreen" materiale 0,75 mm og 0,5 mm tykkelse
  • lidt tynd isoleret ledning
  • 1 skrue med spændskive og møtrik
  • lidt ballastvægt.

Chassiset er fra fabrikken 58 mm langt, men skulle være 76,5 mm, så jeg forlængede det med et stykke Evergreen plast.

1. Fjern det grå dæksel til motoren og tag motoren ud. Sæt et mærke, så motoren kan komme rigtigt i igen.

2. Fjern den boggie, som IKKE er drivboggie. Skær koblingen af begge boggier.

Yo1DK6x

 Yo1DK5x

3. Forlæng chassispladen med 0,75 mm "Evergreen" så den bliver 76,5 mm lang. lim smalle 0,5 mm "Evergreen" stykker som forstærkning, se billederne. Fil begge ender til, og prøv om overdelen passer.

4. Bor hul til skruen, som skal holde den flyttede boggie. Jeg brugte en M2,5 skrue med møtrik og spændskive. Afstanden mellem boggiernes centrum er 51 mm.

 Yo1DK3x

Den flyttede boggie med skrue og strømoptag.

5. Klip 2 stykker fosforbronce, 0,1 mm tykkelse, bredde 2 mm, længde 18 mm.

6. Lod en ledning i enden på hvert stykke, fosforbroncestykkerne skal være strømoptagere på den flyttede boggie, og ledningerne skal sluttes til strømoptaget ved motoren. Jeg loddede IKKE ledningene ved motoren for varmens skyld, men brugte to dråber ledende lak i stedet.

7. Skær lidt ud så strømoptaget har plads til at bevæge sig. Lim det derefter fast med cyanolim, se billederne.

8. Slut ledningerne fra strømoptagene til strømoptagene ved motoren. Lod ikke, men klem ledningerne fast og sæt en dråbe ledende lak på hvert sted.

 Yo1DK1x

Strømoptagene med ledninger til motoren.

9. Sæt den flyttede boggie på, kontroller at strømaftaget "ligger imod" i begge sider.

10. Sæt motor og motordæksel på plads.

11. Prøvekør så alt er ok.

 kobling2

Koblingen.

12. Nye koblinger: lim et lille 2 mm tykt "Evergreen"-stykke på og tjek at boggien ikke slæber på. Sæt derefter "Microscale"-koblingerne fast med en "Trix" N skinneskrue.

 Yo1DK8

Til bivognen lavede jeg en undervogn af 1 mm Evergreen og satte et par amerikanske godsvognsboggier på.

Yo1DK9

Overdelene blev ændret et par steder, idet jeg fjernede de danske lygter og påsatte to svenske projektører, som jeg lavede af et etykke Evergreen-rør.

"Hylden" på taget blev slebet væk, og der blev sat vinduer i. Togdillen" har et fræset vinduessæt til overdelene.

Til sidst blev det hele malet med "Humbrol", og skinnebussen var klar til at blive indsat i driften.

DKYo1banax