Udskriv

My 1136 fra Kato

deani
auf deutsch

holgermy

My 1136 Kolding 1986. Foto Holger Cordtz

I slutningen af 1950'erne kom de nye My-lokomotiver til Danmark i en lind strøm, og My var efterhånden et dagligt syn på sporene, Nyhedens interesse var derfor allerede væk, da DSB den 30. december 1957 fik leveret endnu en My fra 3. serie (My 1125-1144), nemlig My 1136. Lokomotivet blev straks indsat i driften i Jylland, først i vinrød bemaling, men fra 1979 i den da moderne rød/sorte designbemaling.

 My 1136, der kørte i Vest hele sin levetid, blev i 1986 udrangeret som et af de første My-lokomotiver på grund af fejl i el-systemet, og året efter blev 1136 ophugget i Vejle. 


Modellen:

katomy3stor

Klikbart billede

Det japanske firma Kato har nu udsendt MY 1136 som model i design-udgaven med katalog nr. 2882.

Der er kommet My i flere udgaver: en enkelt fra Piko i 1970 og ti fra Minitrix, senest My 1103 i december 2009, men medens Minitrix udgaven er en let opdateret (og ukorrekt) 1970'er-model, er Katos My en nykonstruktion, som gerne skulle leve op til nutidens krav til køregenskaber og kvalitet.

Det er et meget flot lokomotiv. Kato har tilsyneladende anstrengt sig for at få alle væsentlige detaljer med, og det er lykkedes. Lokomotivet "ligner" en My.

Lokomotivet leveres med en noget kortfattet vejledning , som ikke rummer mange oplysninger.

Bemaling

Lokomotivet er malet i designbemaling, "rød/sort", det er altså et epoke 4 lokomotiv.

På billederne kan lokomotivet virke lidt vel klart i farverne, men det ser rigtigt ud på sporet. Den røde farve er noget lysere end de seneste designlokomotiver fra Trix, nuancen er en anelse mørkere end det første Trix lokomotiv  My 1146 fra 1973.

 

IMG_6744x

Logo og nummer står skarpt og tydeligt på vognsiden, og selv fabrikspladen er kommet med og "NOHAB-GM" kan læses. Resten er dog kun streger. Under døren er der læselige angivelser af vægt mv.

IMG_6759x

Taget er korrekt med fire ventilatorer (nej, ingen pukkel her)

hillerod1999-2

My 1135 i Hillerød 1999. Foto Lars Christensen.

IMG_6739x

og der er på tagfronterne signalhorn, radioantenne og orange blink. Fordør og håndbøjler på fronten er antydet. (Jeg har ikke fundet dokumentation for, at 1136 nåede af få de orange blink påsat inden udrangering. My-lokomotiverne fik vist først de orange blink engang i 1990'erne).

Vinduerne til førerrummet er klare og gennemsigtige, og der er antydet instrumenter og førerbord indenfor.

lys

 IMG_6800x

Der er i hver ende tre frontlys, som lyser hvidt i kørselsretningen. Der er ikke lys bagpå.

IMG_6793x

Lyset ledes frem til lygterne gennem lysledere, som er fæstnet inde i overdelen.

indvendigt:

Overdelen kan nemt tages af. De to flige nederst på siderne hives lidt ud med en negl, og underdelen glider ud.

IMG_6787stor

klikbart billede

Det indvendige er designet enkelt og overskueligt. Motoren ligger inde i en jernklods, som giver vægt til lokomotivet, og printet ligger let tilgængeligt ovenpå.

IMG_6789x

Her er der NEM-stik til dekoder, som nemt kan sættes på, man skal bare fjerne et lille print fra stikket og sætte dekoderen i. 

Mål

Min trofaste lineal viste, at lokomotivet har de rigtige mål. (Naturligvis, andet ville have overrasket mig.)

mål i mm 1:1 1:160 modellen
LOP 18900 118,13 118,1
akselafstand 2000 12,5 12,5
bogieafstand 10300 64,38 64,5

 

Køreegenskaber

Lokomotivets køreegenskaber lever også op til forventningerne.

Myen blev sendt ud på banen og kørte uden problemer lige fra æsken, først nogle runder med en serie rensevogne, så sporet kunne befares uden hakken, derefter med en række personvogne.

Motoren giver ikke megen lyd fra sig, lyden er en del svagere end Trix-Myens maskineri, og der er ikke megen støj fra mekanikken. Det minder om de gode Fleischmann-lokomotiver.

Myen kører jævnt og roligt i sporet, selv med en del vogne på slæb og kan køre meget langsomt. Med transformatoren skruet næsten helt ned var der lidt hoppen og kørsel i ryk, men det var helt nede i skridtgang, og jeg tror, at lokomotivet havde rullet jævnt, hvis banen havde været helt ren og fri for snavs. Med digital drift vil lokomotivet givetvis køre uden problemer.

IMG_6763x

Klar til afgang

Testen foregik som de tidligere tests på Asger Høis krævende bane med stejle stigninger og skarpe kurver, og Katos My blev sendt afsted med 12 Minitrix B-vogne. Turen rundt på anlægget og ned i den den underjordiske del og op igen forløb uden problemer. Der blev sat en ekstra vogn på for hver omgang, og Myen nåede rundt med 15 vogne uden hjælp, men til sidst dog med med lidt tænderskæren fra mekanikken og en anelse hjulspin et sted.

IMG_6764x

1136 på vej hen over opkørslen, som gav problemer

16 vogne var intet problem på den vandrette del af banen, men det lykkedes ikke at komme op fra "kælderen" med 16 vogne ad en stigning på godt 4 cm/meter, som ligger i en skarp 270° kurve, her måtte der lidt hjælp til.

Bogier og undervogn:

My1134-detailx

My 1134 i Esbjerg 1988

bogie1

Bogierne er pæne, og mange af forbilledets detaljer kan ses eller anes. Der er hæfteringe på et hjul på hver bogie.

Modellens frontplov er spaltet, så koblingen kan komme igennem. Der er i æsken vedlagt to frontplove uden koblingshul - antagelig til vitrinebrug.

Koblinger

Lokomotivet har standardkoblinger i begge ender og de sidder vandret, som de skal og er lidt stramme. Det gav nogle problemer ved testen, idet My'en smed vognene, når den kørte ned ad bakke. Det viste sig, at Trix-vognenes koblinger hang en smule, og det var nok til, at de kunne hoppe nedenud af koblingsgrebet. Det blev klaret med Asgers Patentmetode, hvid snedkerlim. En meget lille smule på lokomotivets kobling og koblingen på første vogn, så hang de sammen. (Lokomotiv og vogn kunne nemt adskilles bagefter og limen pilles af igen).

IMG_6776x

Forskellen i koblingshøjde kan anes med Trixvognen herover, men er tydelig med en Roco sovevogn herunder

IMG_6774x

Der er kinematik, koblingen svinger altså fint ud til siden, og koblingen kan udskiftes med en kortkobling.

Konklusion:

Katos My er en meget flot og vellykket nykonstruktion, som lever op til nutidens kvalitetskrav, Den er meget vellignende og kører godt og kan nemt digitaliseres. 

Med et prisleje på 8 -900 kr. er jeg sikker på, at den vil blive en "sællert" og komme til at køre på mange anlæg. For dansk-kørere er den et "must".

Vi må håbe, at My 1136 følges op af andre danske My-versioner - der er jo nok at tage af.

kato-nohab-dsb1x

Klikbart billede