Udskriv

De hvide svenskere

svendb-tinglev1

Hbikks 237 8 120-3 i Tinglev maj 1993. Foto Svend B. Jensen

Efterhånden som litra Hims begyndte at vise alderdomstegn og blive slidt op, så DSB sig om efter en ny vogntype til stykgods.

I 1992 købte DSB så 410 svenske skydevægsvogne litra Hbis/Hbikks fra SJ. Vognene var bygget af Ageve i Gävle i 1972-75 og havde en lasteevne på 24,5 tons og en bundflade på 33.1 m2.  De var lidt mindre end Litra Hbis, men meget større end Himserne.

053-37x

SJ Hbikks 21 74 327 8 175-6 i Roskilde, 29. januar 1993. Foto John Hansen

 

NS-2

Hbis 84 NS 225 3 162-6 i Esbjerg 17. januar 1994.

Næsten tilsvarende vogne var i drift i bl.a. Holland som litra Hbis, hvor vognene var blå.

056-ny

056 i Esbjerg 18. januar 1993

I Sverige var vognene brunmalede, men DSB malede vognene i nyt design, så vognen blev helt hvide, med DSB gods logo og en rød skråstribe til højre.

Der var konstruktionsmæssigt to typer, og vognene fik litra Hbikks med numre 237 7 000 - 171 (SJ Hbis 712) og  237 7 500 - 737 (SJ Hbis 731).

10 vogne var for dårlige til at kunne bruges, men 400 vogne blev renoveret i Fredericia og malet hos ABC Coating i Rødekro, og vognene stod DSB i kr. 60.000 pr. stk i renoveret stand, hvilket var meget billigere end fabriksnye vogne, som kostede op mod en halv million kr.

svendb-tonder

Nymalede Hbikks i Tønder maj 1993. Foto Svend B. Jensen

Vognene kørte herefter med stykgods over alt i Danmark som enkeltvogne eller i heltog.

Omkring 160 vogne blev udrangeret i tre runder i 1993, 1998 og 2001, medens resten gik med over til Raillion, da godsdivisionen blev solgt i 2001.

Billede_025y

Hensatte Hbikks Herning maj 2005.

Vognene blev overflødige, da stykgodstrafikken forsvandt, og man kunne se vognene holde hensat i lange rækker bl.a. i Herning.

Svenskerne kunne dog stadig ses nu og da i godstogene, nu med DSB overmalet/klæbet med en hvid firkant, som stod i stor kontrast til de meget snavsede vogne. 

Billede_003x

805 og 808  i Esbjerg 5. august 2003.

De hvide svenskere er nu helt ude af drift i Danmark, selvom enkelte vogne muligvis kan ses rundt om på stationerne som specialvogne eller opbevaringsvogne, og vognkasserne har efter ophugningen gjort gavn til andre formål.

roskilde

Ex-Hbikks 148 som skur på Roskildefestivalpladsen. Foto K.B. Andreasen.

44 vogne blev i 2002 solgt til det tjekkiske firma VADS, som malede dem blå og gav dem litra Hbikklls. Vognene kan vist stadig ses i østeuropa.

VADS

CD Hbikklls 21 54 246 7 031-7 VADS i Budapest maj 2004.
Foto Istvan Paulin/Das digitale Eisenbahn Fotoarchiv.


 

 Modellen

 

IMG_8081stor

Fleischmann har nu udsendt den hvide vogn med katalog nr. 837006. 

Desværre har Fleischmann brugt en hel anden vogntype som grundlag, idet man har ommalet en tysk Hbillns303, som ikke ligner forbilledet

original

IMG_8104stor

Klikbart billede 

Vognen er flot malet og påskrifterne står tydelige og skarpe, omend ikke på de rigtige steder. De gode litreringer betyder desværre, at man nemt kan se, at vognen er litreret Hbillns 247 2 021-7  (en smule konsekvens er der åbenbart hos producenten).

litrastor

IMG_8044x

 

IMG_8048x

Vognen var senest til revision den 10. december 2004 - sådan ca. to-tre år efter udrangering....

Størrelsesmæsigt passer vognen til forbilledet

mål i m 1:1 1:160 modellen
LOP 14020 87,62 88
akselafst. 9000 56,25 56,25

Når vi ser bort fra den manglende lighed med forbilledet (eller kniber øjnene lidt sammen), er det en ganske pæn vogn, som vil se godt ud på anlægget blandt de almindelige, brune godsvogne. 

IMG_8096stor

Og så kan vognene sættes ind i godstrafikken. Klikbart billede.

 

Det er ærgerligt, at Fleischmann har sendt denne vogn på markedet. Vi er nok vant til ommalede modeller, som ikke er helt korrekte, men dette er desværre nærmest en fantasivogn. Ud fra ønsket om modelkorrekthed burde Fleischmann i stedet have lavet en almindelig Hbillns.

Man kan selvfølgelig drøfte, om dette er en dårlig efterligning af en Hbikks eller en korrekt model af en Hbillns, der er malet hvid, men uanset hvad vi vælger, er der igen-igen tale om en "næsten-rigtig-vogn".

Formnyheder specielt til det danske marked er ikke producenternes livret, men her er en vogn, der kunne sælges på flere markeder, Sverige, Danmark, Holland og Tjekkiet (plus flere østlande).

Fleischmann: Helt ærligt, det er en ommer!

("Ja, ja", kunne Fleischmann svare, "den kan godt gå an, for I tager jo normalt det I kan få, og eftersom vognen allerede er udsolgt, kommer vi ikke til at mærke noget svigt i salget.")

KIlder:
Jernbanen.dk
Lokomotivet nr 92.
Tak for lån af fotos til
Svend B. Jensen,  John Hansen, K.B. Andreasen og Istvan Paulin.