Udskriv

Motorfærgen Freja

helsingor1936

Freja ved leveringen i 1936

I september 1935 bestilte DSB en kombineret bil- og jernbanefærge til Storebæltsoverfarten. Færgen, der blev bygget af Ålborg værft og udrustet i Helsingør,  var 78 meter lang og havde et enkelt 71,80 meter langt spor på vogndækket.
Færgen blev navngivet "Freja" og sat i drift den 17. september 1936 mellem Nyborg og Korsør.

Se en video om indvielsen her.

Her kunne Freja som ren bilfærge medtage 55 biler, men færgen kunne som kombineret bil- og jernbanefærge medtage 20 biler og 8 godsvogne eller et 3-vogns lyntog. Dette var dog problematisk, idet færgen kun var 12,62 meter bred og således godt 5 meter smallere end de andre jernbanefærger og kunne kun benytte jernbanefærgelejerne ved hjælp af særligt udstyr.

I 1957 blev Freja flyttet med til Halsskov-Knudshoved overfarten og sejlede her, indtil den i 1966 blev fast færge på Kalundborg-Samsø-Århus ruten.

Freja blev taget ud af drift i 1975 og solgt til udlandet.


Modellen

FREIA04

Freja kan nu fås som model fra Conys Modellbau, som har lavet Freja som kartonmodel i skala N med katalog nr. CMS023N. Freja blev ombygget flere gange, og modellen viser færgen, som den så ud midt i halvtredserne.

FREIA01h

Freja kommer på 12 ark og er let at bygge. Der medfølger en udførlig byggevejledning.

Se vejledningen her: 

Freia160Bau01rr.pdf

Freia160Bau02rr.pdf

Da færgen ikke er ret stor og kun er enkeltsporet, er det let at få plads til den også på små anlæg. Skinnerne er tegnet på dækket, men skal færgen bruges på anlægget, kan der lægges rigtige skinnestrenge i stedet.

Modellen kan købes hos Cony´s Kartonmodellbau, som har lavet mange andre modeller til N-anlægget.

 

21.02.16