Udskriv

Motorfærgen Dronning Margrethe II

 rodby-1997

Dronning Margrethe II i Rødby 22. april 1997. Foto Holger Cordtz

M/F "Dronning Margrethe II" blev leveret fra Naksov skibsværft til DSB den 6. december 1973 og blev indsat på Storebælt som led i det nye  Intercitykoncept. Færgen, der var 132,66 meter lang, var en ren jernbanefærge med en sporlængde på 309 meter og plads til 1.500 passagerer.

I marts 1974 leveredes søsterfærgen "Prins Henrik".

skib 

før ombygning

 skib2

efter ombygning

I 1981 leveredes de store intercityfærger, og "Dronning Margrethe II" blev ligesom "Prins Henrik" ombygget på Nakskov Værft, hvor den blev forlænget med 12 m og forhøjet med 2,5 m. Bovporten blev ændret, og der blev isat en port i agterenden, som hidtil havde været lukket. Færgen fik ved ombygningen en sporlængde på 352 meter og et ekstra vogndæk, så der blev plads til 125 biler og 35 godsvogne samt 1.800 passagerer. Herefter blev færgen indsat på Rødby-Puttgarten overfarten, men var ofte afløserfærge på Storebælt.

Den 14. marts 1991 kolliderede Dr. Margrethe II med et finsk skib og var ved at synke, men besætningen nåede at sætte færgen på grund. Et af besætningsmedlemmerne omkom ved ulykken, og der skete meget store skader på skibet. Se tv-reportagen her.

 MF_Dronning_Margrethe_II_efter_pasejlning_1_250391

Færgen hæves efter påsejling og grundstødning marts 1991.

Færgen blev repareret på Fredericia Værft og sat i drift igen i sommeren 1991.

I 1997 fik Rødby-Puttgarten overfarten nye færger, og Dronning Margrethe II blev oplagt i Nakskov. Senere sejlede færgen efter endnu en ombygning en tid som godsfærge på Østersøen, og derefter som passagerfærge på Gedser-Rostock i flere omgange.

 alangdronning

Færgen på Alang beach 2005. Foto M.V. Zahan.

 
I marts 2005 blev færgen taget ud af drift og solgt til Marvin Shipping, som døbte den Beauport II. Trods en del juridisk tovtrækkeri blev færgen i september 2005 ophugget på stranden i Alang i Indien.

 


Modellen

 drmargrethe-3x

Dronning Margrethe II kan nu fås som model i skala-n fra Cony's Kartonmodellbau. Modellen viser den forlængede udgave fra Rødby-Puttgarten tiden.

Færgen er som de andre færger fra Cony's en papmodel, som man selv skal samle. 

DroMa01x

DroMa02x

billederne er klikbare

Modellen koster 48 euro og kommer på 30 udklipsark og med 2 siders byggeanvisning. Se eksemplet her. Modellen er ret detaljeret med detaljer som redningsbåde og -flåder og tager sig godt ud på anlægget. Både bovport og hækport kan åbnes.

Skinnerne er tegnet på dækket, men skal færgen bruges på anlægget, kan der lægges rigtige skinnestrenge i stedet.

Modellen kan købes hos Cony´s Kartonmodellbau, som har lavet flere andre færgemodeller til N-anlægget, bl.a.dampfærgen "Danmark", "Kong Frederik IX" og "Knudshoved".