Udskriv


My 1101 fra Kato

deani
auf deutsch

1011ny

MY 1101 beundres i Roskilde 9. februar 1954

Det første af DSB nye dieselektriske lokomotiver litra My 1101 blev leveret fra NOHAB i Sverige den 7. februar 1954.

Lokomotivet vakte berettiget opsigt med sine nye former og moderne udseende, og det viste sig senere at være yderst vellykket både hvad angik brændstoføkonomi og trækkraft. My 1101 blev efter nogle prøvekørsler sat i drift og efterfulgt af flere, ialt leveredes 59 My-lokomotiver i fire serier indtil 1965. DSB fik leveret to MY-lokomotiver 1201 og 1202 bygget af Frichs og leveret i 1957 og 1960, men de blev aldrig nogen succes.

my1101-1975-ravnsbak

MY 1101 foran et godstog i 1975. Foto www.Ravnsbak.dk

mydesign_IC_184_i_borg_1977

My 1101 i ny designbemaling foran IC184, Ålborg november 1979.

My 1101, der blev designmalet i 1979, blev udrangeret i 1986 og overgivet til Jernbanemuseet. I de næste par år blev lokomotivet renoveret,hvorefter MY 1101 i sommeren 1989 kunne præsenteres i Odense i sit oprindelige vinrøde udseende.

my89__jernbanemuseet_juni_1989

My 1101 nymalet som museumslokomotiv i Odense juni 1989.

Siden har 1101 kørt og kører stadig som museumslokomotiv.

hcamy

My 1101 som H. C. Andersen-lokomotiv i Randers 2005.

I 2005 var lokomotivet i en periode iklædt blå folie som reklame for H.C. Andersens 200 års jubilæum, men er nu igen vinrødt.


Modellen

 

IMG_9264stor

klikbart billede.

Kato har nu lavet 1101 i vinrød som model med katalog nr. 2888.  

IMG_9219x

Klikbart billede

Modellen er malet i en mørk vinrød - det er sikkert den rigtige RAL-farve, men den virker nok en anelse mørk.

IMG_9279x

Litreringer og påskrifter er pænt trykt og nemt læselige

IMG_9219skilt

Nohabskiltet er ca 3x1 mm.

My 1101 er forsynet med orange advarselsblink (som originalen aldrig har haft) og sneplove og er altså en epoke 5-museumsudgave, men kan godt bruges som epoke 3 lokomotiv. Banerømmere er vedlagt, så det er nemt at udskifte.

Lokomotivet er teknisk set mage til den tidligere udsendte designudgave My 1136, og egenskaberne er de samme, så læs om indmad og køreegenskaberne her.

Modellen er fra fabrikken analog, men kan som den designmalede nemt digitaliseres, og så er lokomotivet klar til indsats enten

IMG_9200x

i persontrafikken eller

IMG_9217x

foran et af DSBs mange godstog, som dagligt kan ses over hele landet.

Konklusion:

Katos My 1101 er en meget flot og vellykket nykonstruktion, som lever op til nutidens kvalitetskrav, Den er meget vellignende og kører godt og kan nemt digitaliseres.

Med et prisleje på omkring en tusse er jeg sikker på, at den vil blive en "sællert" og komme til at køre på mange anlæg. For dansk-kørere er den et "must".

Vi må håbe, at My 1136 og 1101 følges op af andre danske (og udenlandske) My-versioner - der er jo nok at tage af.