Udskriv

Vognbygning i spor N for begyndere


Denne serie henvender sig fortrinsvis til modelbyggere på begynderstadiet eller de lidt mere øvede, der blot skal have et par timer eller en aften til at gå.

Det er ikke min mening at serien skal opfattes som den rigtige måde at bygge vogne på. Dertil er de for simple og grove i opbygningen. Det er mere ment som en slags ide-bog, så nybegyndere kan lære at håndtere værktøj og materialer i almindelighed og bearbejdning af plastcard i særdeleshed.

Jeg var selv længe om at komme i gang med at bygge i spor N fordi jeg følte at der blev stillet for store krav, ikke blot til den enkelte model men også til modelbyggeren. Det er ikke enhver nybegynder beskåret at kunne lave en nøjagtig model af et givet køretøj i spor N uden et vist forudgående kendskab til modelbygning.

Derfor "opfandt" jeg disse modeller for begyndere hvor efterligning af virkelighedens vogne er af mindre betydning, men hvor hovedvægten er lagt på det fornøjelige, afslappende og lærerige i modelbyggeri. Man skal krybe før man kan gå; ergo kryber vi.

Fælles for dem alle er at der er skelet til virkelighedens jernbanevogne, men at det nemme ved bygning af vognene går forud for den nøjagtige efterligning. Man kan sagtens ændre på dem eller tilføje detaljer, alt efter temperament og erfaring.

Mange byggevejledninger starter med at man skal anskaffe sig en bestemt vogn eller et bestemt lokomotiv som man så skal ombygge. Dernæst fortsætter vejledningen: "Man saver…" eller "Man skærer…", og her taber man ca. 75 % af nybegynderne på gulvet fordi de ikke vil save eller skære i en ny og velkørende model. "Hvis det går skævt, så står jeg med en ødelagt model der ikke kan bruges til noget".

Det er disse 75 % som denne serie retter sig mod. Vi skal i første omgang kun se på hvordan man bygger og hvordan materialerne opfører sig. Vi ser helt bort fra detaljer som f.eks. dørenes korrekte bredde, den nøjagtige længde, den rigtige akselafstand, litrering etc.

Serien er tilrettelagt således at der startes med de nemme vogne og sværhedsgraden øges efterhånden.

Serien omfatter: flad godsvogn (nybegynder), åben godsvogn (begynder), lille roevogn (begynder), lukket godsvogn med fladt tag (let øvet), lukket godsvogn med tøndetag (let øvet), kølevogn med fotosider (let øvet), samt tankvogn (øvet).

Her er eksempler på flere af vognene:

 

Fladgodsvogn

 

flad godsvogn

godsvogn2

åben godsvogn

Roevogn

roevogne

lukfladindl

lukket godsvogn

Lukketgodsvogn2

lukket godsvogn

Tankvogn

tankvogn

Det er en kendsgerning at den allerførste vogn man selv bygger ikke bliver helt efter beregningerne. Den flade godsvogn er derfor konstrueret således at den kan skilles ad igen ifald forsøget ikke falder heldigt ud. Så prøver man bare igen med en ny vognkasse på den samme undervogn.

 

Generelt

Gentagelse af visse detaljer

Visse detaljer og anvisninger er gentaget ved nogle af vognene. Vejledningen til disse vogne er således komplet og kan udtages som et hele. Der er ingen henvisninger der bevirker at man skal sidde og bladre frem og tilbage, men kan nøjes med vejledningen til den vogn man nu er i gang med at bygge.

Behandling af de færdigkøbte undervogne beskrives særskilt, dels fordi det ville være for uoverskueligt at gentage den ved samtlige vogne, dels fordi behandlingen er ens for dem alle. Derudover er generel opbygning af vognkasser også beskrevet i et særskilt afsnit. Det anbefales at læse de to afsnit inden man går i gang med at bygge.

Skitser

De viste skitser er kun principskitser. Størrelsesforholdet er stærkt overdrevet for at fremme forståelsen, og skitserne kan således ikke bruges til at tage mål efter.

Udskæring af plast

I de plasttykkelser vi arbejder med er det nok at skære en enkelt gang langs en lineal og derefter brække stykkerne fra hinanden. Det giver et pænere snit end hvis man skærer helt igennem. Og det gælder både for plastcard og strips. Udskæring af plastcard med bræddeprofil foretages nemmest med "bræddesiden" opad, og det giver samtidig det pæneste snit. Kun hvis du skal skære på skrå af brædderne skal bræddesiden nedad, men det forekommer ikke i denne serie. Brædderne er 1 mm brede, og derfor er alle mål i bræddevægge angivet i hele mm.

Der vil uvægerligt opstå en grat langs skærekanten. Den fjernes let og hurtigt med et par strøg med en ikke for grov slibepind eller sandpapir. Korn 320 er glimrende.

Se flere tips i afsnittet "Plastcard og strips".

Limning af plast

Hvor intet andet er nævnt opnås den bedste limning med plasticlim. Den opløser overfladen på plastic'en, og når den hærder er delene smeltet sammen. For meget lim vil opløse for meget plastic og i værste fald vil dit arbejde være lige til at kassere. Begrænsning er svær men nødvendig, og jo mindre lim, jo bedre hæfter det. Sammenlign med et stykke plastic fra f.eks. en bærepose der sættes på en køleskabsdør: Hvis køleskabsdøren er fugtig bliver plasticstykket hængende, men hvis døren er pladdervåd falder plasticstykket ned igen. De samme regler gælder for limning.

En rigtigt udført limning er lige så stærk som materialet i sig selv. 

 

Plasticlimx 

Plasticlim fås i forskellige varianter, men fælles for dem alle er at jo mere tyktflydende limen er, jo længere tid er den om at hærde.

Ved smådele er det således bedst med en hurtigtørrende lim, mens limning af større dele med fordel kan ske med en langsommere lim.

Læs mere om emnet i afsnittet plasticlim.

Undervogne

Undervogne til denne series vogne er indkøbt til formålet. Du skal således ikke købe en færdig model som du skal skille ad, men anskaffe en undervogn der er beregnet til at bygge videre på. Disse undervogne kan købes hos de fleste hobbyforretninger der forhandler skinner fra det engelske firma Peco. Udover skinner har dette firma nemlig også undervogne i spor N, og de er ret billige (30 - 35 kr. pr. stk. i marts 2003).

Undervognene er komplette med puffer (faststøbt), hjul, koblinger og ballast.

Læs mere om emnet i afsnittet "Undervogne, generelt".

Vognkasser.

Læs om vognkasser i afsnittet "vognkasser, generelt". Vognkasserne beskrives i øvrigt ved de enkelte modeller.

Farver og maling

Bortset fra tankvognen og kølevognen er alle vognene med sort undervogn (som leveret), brun vognkasse (Humbrol 133) og gråt tag (Humbrol 176) på lukkede godsvogne samt kølevognen.

I øvrigt er farvevalg fuldstændig op til en selv. Jeg fortæller kun hvad jeg har gjort og ikke hvad der er det rigtige. Da virkelighedens godsvogne har forskellige nuancer i brunt og gråt kan den ene brune eller grå farve være lige så god som den anden, blot de er matte.

Når malingen på fabrikken bliver hældt på dåse, slutter man af med et lag olie for at malingen ikke skal stå og tørre ud i dåsen. Denne olie skal hældes af inden man rører i malingen, for det er olien der gør at en mat maling bliver halvblank.

Der sker ikke noget ved at olien blandes med malingen, men det bevirker at maling med olie ikke dækker nær så godt som maling uden olie. Det skyldes at mængden af farvepigmenter er den samme uanset om der er olie i eller ej, men når olien blandes i malingen bliver der større afstand mellem pigmenterne fordi mellemrummet mellem pigmenterne blot bliver fyldt ud med olie.

Det er det der gør at malingen ikke dækker ordentligt. Når olien er hældt fra har malingen lettere ved at tørre ud i dåsen. Der er ikke andet at gøre end at komme lidt fortynder i når man synes malingen er blevet for tyk. Brug altid fortynder af samme mærke som malingen.

Hvis din maling f.eks. er fra Humbrol, så skal din fortynder også være fra Humbrol. Fortynder er nemlig ikke bare fortynder, men hvert firma har sin egen opskrift der passer netop til deres maling. Brug aldrig terpentin til at fortynde din hobbymaling med. Terpentin indeholder olie, og så er du lige vidt.

Spejl som byggeunderlag

For at få det bedste resultat anbefales det at bygge vognene på et hårdt underlag. Et stykke glas er fremragende da plasticlim ikke binder på glas (vognen limes ikke fast til underlaget), og hvis man oven i købet bygger på et spejl kan man let se om en samling er vinkelret eller ej. Den ene side af vinklen (f.eks. vognbunden) lægges plant på spejlet og på den lodrette del (f.eks. vognsiden) skal det "rigtige" stykke og spejlbilledet flugte med hinanden. Så er samlingen vinkelret!

Se det demonstreret i tekst og billeder i afsnittet "Kontrol af rette vinkler".

Et lommespejl er rigeligt, og de kan som regel købes i genbrugsforretninger eller hos autoophuggere. Der sidder som regel et spejl i den højre solskærm på de fleste biler.

Indtørret lim på spejlet fjernes med en klud og acetone.

Materialer

Indkøb af materialer kan være en belastning for budgettet hvis man skal købe en af hver type plastcard og strips der findes, men jeg har videst muligt holdt mig til så få forskellige størrelser som muligt, især hvad strips angår, for at holde prisen nede. Disse størrelser går igen fra vogn til vogn. Hvis man køber ind for kun at bygge en enkelt vogn vil den blive forholdsvis dyr, omkring 240 kr. (april 2003), men man kan trøste sig med at jo flere vogne man bygger, jo billigere bliver de pr. styk. Overskud (rester) fra den ene vogn kan udmærket bruges til den næste uden yderligere indkøb når der vel at mærke ses bort fra undervognen.

Enkelte vogne har nogle specielle størrelser strips, og det er anført ved den enkelte vogn. Med følgende materialer er du dog godt hjulpet. De anførte numre i [] er Evergreens katalognummer:

Plastcard, 1 mm [9040]
Plastcard, 0,5 mm (kun til lukkede vogne) [9020]
Plastcard, 0,5 mm med 1 mm bræddeprofil [2040]
Plaststrip, 0,5 x 1 mm [122]
Plaststrip, 1 x 1 mm [142]
Plaststrip, 2 x 2 mm [164]

Plastcard fås i plader i forskellige størrelser. Strips, der er 30 cm lange, fås i poser med et varierende antal, afhængig af størrelsen. Ovennævnte størrelser er pakket i poser á 9 - 10 stk.

 Plastcardx

Plastcard fås i forskellige størrelser og i tykkelse fra 0,25 til 3 mm. De mest almindelige er 0,5 og 1 mm.
Plaststrips fås i poser med et varierende antal pr. pose, afhængig af størrelsen.

Hvis du skal starte helt forfra med at købe plastcard og strips og du køber 1 af hver af ovennævnte, henholdsvis en plade og en pose, vil det komme til at koste omkring eller lidt under 200 kr. (april 2003). Nogle forretninger har plastcard af et andet mærke end Evergreen, og de kan være noget billigere.

Med en af hver af ovennævnte har du plastic nok til at kunne bygge 16 - 25 vogne, afhængig af hvilke vogne du vælger.

Værktøj

Følgende værktøj er nødvendig for bygning af vognene:

tools

Hobbykniv
Hobbykniv med æggen på tværs á la stemmejern (kan dog undværes)
Lineal, helst stål, men træ eller plast er OK
Blyant
Kraftig saks (kun til lukkede vogne)
Slibepinde, men sandpapir er OK
Plasticlim
Maling som anført ved den enkelte vogn.

 

Knivex 

Hobbyknive fås i mange forskellige former og faconer. Vælg den type du selv bedst kan arbejde med.

  Slibepindex

Slibepinde er næsten uundværlige for modelbyggeren.


Hovedformålet med denne serie er som sagt at få nybegynderne til at bygge i spor N uden at skulle skære eller save i en ny model og uden at det skal koste en hel herregård. Efterhånden som man får mere erfaring kan man bygge nøjagtige modeller, men det falder uden for denne series område.

Inden du går i gang med at bygge, vil det kunne betale sig at læse følgende afsnit hvor der er flere tips og tricks: "Undervogne, generelt", "Vognkasser, generelt", "Plastcard og strips", "Plasticlim" og "Kontrol af rette vinkler".

Du kan kontakte mig her hvis du har kommentarer eller spørgsmål.

Velkommen i modelbyggebranchen, og rigtig god fornøjelse.

Steen Lystmose

Siderne i denne serie må kopieres til eget brug. Kommerciel udnyttelse er ikke tilladt jf. lov om ophavsret.

Tekst, tegninger og fotos copyright Steen Lystmose.