Udskriv

Plasticlim

Plasticlim fås i forskellige varianter, men fælles for dem alle er at jo mere tyktflydende limen er, jo længere tid er den om at hærde.

Ved smådele er det således bedst med en hurtigtørrende lim, mens limning af større dele med fordel kan ske med en langsommere (drøjere) lim.

Til vognene i denne serie anbefales en plasticlim der påføres med pensel (indbygget i flaskens prop), f.eks. Plastruct. Den er forholdsvis hurtigtørrende uden at være FOR hurtig.

Plasticlim er delvis hærdet efter 3 - 5 minutter, en drøj lim dog 5 - 8 minutter, og det er nok til at man kan arbejde videre med det limede emne, men en fuldstændig hærdning vil tage adskillige timer.

En limning med en langsom (drøj) lim der f.eks. limes om aftenen, vil først være fuldt hærdet næste dags morgen. En fuldt hærdet limning der er udført korrekt kan ikke skilles ad, heller ikke med kniv, fordi emnerne er smeltet sammen og er hærdet. Skal emnerne igen skilles ad skal man skære i limningen på samme måde som hvis det havde været ét stort stykke.

Er det første gang du skal prøve at lime, vil vi anbefale at du køber en plasticlim med nål til limning af vognsider med videre. Denne limtype markedsføres af de fleste firmaer der fremstiller byggesæt, og det er umådelig svært at anbefale den ene frem for den anden.

De virker alle på samme måde, og eneste forskel er faktisk navnet samt flaskens form og facon. Denne limtype er mere drøj end omtalte Plastruct, og det har den fordel at du har længere tid til at korrigere de sammenlimede dele.

Den har også ulemper. Blandt andet er den svær at docere, så det er svært ikke at komme for meget lim på, og limklatter er meget synlige på de færdige modeller. Desuden er den længere tid om at hærde. Den er over dobbelt så lang tid om at hærde end Plastruct, så du skal regne med lange pauser inden du kan fortsætte dit arbejde. Men hvem har også sagt at modelbygning er på tid?

Limen har en tilbøjelighed til at tørre i nålen, og hvis det sker kan det opløses ved at holde nålen over en åben flamme samtidig med at du trykker på flasken. Når varmen har opløst limproppen bliver den trykket ud af nålen, og den fjernes med en klud eller lign. Pas på: Nålen er varm!

Husk at fjerne evt. limpropper i nålen inden du sætter flasken væk f.eks. for natten.

Jo længere tid limproppen får lov at sidde, jo sværere er det at fjerne den.

Du kan hindre limpropperne i at opstå ved at trykke lidt luft ud af flasken inden du vender den så der kommer lim i nålen. Når du bagefter slipper flasken vil undertrykket suge al limen fra nålen ned i flasken, og så er der ikke noget lim der kan sidde og størkne. Det er let at kontrollere for limpropper: Hold flasken op til øret mens du trykker på flasken. Hvis du kan høre luften sive ud og ind ad nålen er der ingen limprop.

Det er ingen skam at anvende en langsom lim. Tvært imod så har selv drevne modelbyggere brug for den ind imellem til limning af større dele. Til limning af vognsider samt tag på lukkede godsvogne vil det kunne være en fordel for en begynder at anvende den drøje lim.

Der findes også en tredje limtype, der modsat de andre er lynhurtig. Faktisk er den så hurtig at du skal samle delene inden du kommer lim på ved hjælp af en pincet, nål eller lignende. Ellers når du det ikke, for den tørrer i løbet af 2 - 4 sekunder.

Den hedder Ethyl-Acetate, og den er meget brandfarlig. Tobaksrygning og åben ild frarådes på det kraftigste når du arbejder med denne lim. Undgå indånding af dampe fra limen. Denne lynhurtige lim vil være umådelig svær at arbejde med for begyndere, og den frarådes, indtil man har nogen erfaring.

Plasticlimx

Forskellige former for plasticlim. De 3 flasker til venstre er med nål. De er drøje og dermed også langsomme lime, mens de 3 flasker i midten er af den forholdsvis hurtigtørrende type med pensel i proppen. Yderst til højre den lynhurtige Ethyl-Acetate der ikke kan anbefales begyndere.