Udskriv

SBB IC 2000 dobbeltdækkervogne

 bahn020x

SBB IC 2000 Foto SBB.

Hobbytrain har udsendt IC2000 dobbeltdækkervognene, som også har kørt fast i Danmark, idet DSB i september 1999 lejede 10 vogne.

De lejede vogne var 2 AD, 6 B og 2 Bt (styrevogn), som kørte som et 8-vogns tog sammensat af 1 AD, 6 B og 1 Bt med en AD og en Bt i reserve. BR har ikke kørt i de danske tog.

Toget kørte 2 gange dagligt hver vej mellem København og Fredericia, indtil lejeperioden udløb i april 2001, og vognene blev sendt retur til Schweiz.

Serien fra Hobbytrain består af:

 kh_25101g

personvgn litra A

 kh_25102g

personvogn litra B

 kh_25103g

person/pakvogn litra AD

 kh_25105g

Bistrovogn litra BR

 kh_25104g

styrevogn litra Bt

Peter Hürzeler, som leder den schweiziske nyheds og forumside sNs har kigget nærmere på vognene.

IC 2000 fra Hobbytrain.

af Peter Hürzeler.

Jeg har haft lejlighed til at se nærmere på vognene, og jeg har et godt indtryk af vognene. De er meget fint detaljerede, skarpt litrerede og godt malede. De ruller fint i sporet.

Vognene er litreret som i "rygertiden", de svarer derfor ikke helt til forbilledets aktuelle udseende.

Til statistiknørderne er her vognnumrene:

  • AD 50 85 86-94 000-1
  • A 50 85 16-94 005-5
  • BR 50 85 66-94 000-5
  • B 50 85 26-94 011-1
  • Bt 50 85 26-94 906-2

Numrene passer, toget kan derfor - bortset fra BR, som først blev leveret i 2000 - indsættes fra 1997.

Desværre har man som forbillede for modellen af litra AD valgt en prototype, som afviger fra de serieproducerede AD-vogne på i hvert fald et enkelt sted, nemlig i "lokomotivenden", hvor prototypen havde en destinationstavle, hvilket serievognene ikke havde. (Om det stadig er sådan, ved jeg ikke).

Her er nogle billeder.

Først BR i hel figur:

IMG_00086749_2009-12-25_sns 

Vognene er flot malet og litreret

 IMG_00086727_2009-12-25_sns

Blænderne er sat fast på bogierne (her skal passes lidt på, da de kun sidder fastklemt) og drejer sammen med bogien. Af hensyn til kørsel i kurver er det i mine øjne en brugbar metode, idet blænderne i "lige stilling" kun efterlader en ganske lille spalte åben (Minitrix "RAM" er på det punkt en hel del mere iøjnefaldende!):

IMG_00086731_2009-12-25_sns 

Overgangene er fint udrustede - forskelligt graverede puffer - enkeltvis påsatte trækkroge og bremseslanger, ekstra påtryk etc..

IMG_00086726_2009-12-25_sns 

Vognene sammenkobler med en afstand på ca. 4 mm, det måtte gerne have været tættere...

IMG_00086756_2009-12-25_sns2 

Ved hjælp af Tillig-kortkoblinger bliver afstanden noget mindre, men de egner sig kun til store radier, da disse koblinger i små radier rammer pufferne og bevirker en vægtstangseffekt.

Andre koblinger havde jeg ikke lige ved hånden.

 IMG_00086759_2009-12-25_sns2

Indretningen er ved alle vogne meget detaljeret eftergjort - en fryd for øjet.

Enkeltvis påsatte siddegrupper, enkeltvis påsatte gelændere etc....

Jeg har skilt en BT ad:

IMG_00086736_2009-12-25_sns 

 IMG_00086739_2009-12-25_sns

 IMG_00086741_2009-12-25_sns

Til smertensbarnet BT:

Selv om det er blevet bedre siden første prototype, må jeg fastholde, at fronten ikke stemmer 100 %. Hvad der er forkert kan enhver selv finde ud af ved at se på forbilledet - der er flere ting.

Jeg mener dog, at Hobbytrain har fået det optimale ud af mulighederne, og at vognen i bemalet tilstand ser ok ud.

Hvordan styrevognen skal ombygges til digital kørsel, ved jeg ikke. Lige umiddelbart har jeg ikke fundet nogen plads til en dekoder - ved analog kørsel er der indbygget hvidt/rødt lys.

Fronten er detaljeret udstyret med koblingskrog og bremseslanger. Desværre er det ikke muligt at hænge vogne på fronten uden at ombygge modellen. Der er ganske vist indbygget en brugbar kortkoblingskulisse i fronten, men frontskørtet kan ikke fjernes uden indgreb i modellen.

IMG_00086744_2009-12-25_sns 

 IMG_00086745_2009-12-25_sns

Facit:

Min personlige konklusion er, at det er nogle gode og flotte modeller.

Vognen er i deres grundkonstruktion blevet solide og meget detaljerede. Påtrykkene er rene, det er et flot tog, vi har fået på sporet.

Det, der trækker fra i bedømmelsen, er der efter min opfattelse hovedsagelig udformningen af styrevognshovedet, som ikke er helt overbevisende, ligesom man ved AD-vognen har taget udgangspunkt i forbilledets prototype, det er ærgerligt.

Alligevel er det er min opfattelse, at købet af disse vogne virkelig betaler sig. Endelig kan vi N'er også køre af sted med IC 2000.

Jeg håber, at der før eller senere kommer bemalingsvarianter af styrevognen (Globi/Dino - Spielwagen) og af spisevognen.