Udskriv

Sovevogn litra WLABr

I 1988 indkøbte DSB til brug for det landsdækkende nattogsnet 10 sovevogne af British Railways. Vognene var af den engelske type SLE Mark 3A.

MK3a

BR type MK3a

Der blev bygget i alt 208 stk. af disse vogne fra 1982 - 1984 (90 vogne med 13 kupeer og 118 med 12 kupeer og tjenestekupe), men mange af dem blev hurtigt taget ud af drift igen, idet BR afskaffede en stor del af nattogene i slutningen af 80’erne.

esbjerg1

WLABr 064-5 i Esbjerg oktober 1989.

I Danmark blev vognene malet mørkeblå med rødt felt, måne og stjerner ligesom en del af Bcm-liggevognene. Vognene fik litra WLABr 50 86 75-72 og så et løbenummer, som var identisk med det engelske løbenummer. Derfor er vognene ikke fortløbende litreret, men har 50 86 75-72 021-5, 064-5, 067-8, 069-4, 076-9, 077-7, 081-9, 094-2, 095-9 og 098-3.

wlabr1

WLABr 064-5 med Bcm i Esbjerg oktober 1989.

Vognene var iøjnefaldende, idet vinduesantallet var forskelligt på de to sider, og vognene var lidt mindre end de øvrige danske personvogne, da de var bygget til det engelske fritrumsprofil.

WLABr var i brug i nattogene mellem Jylland og København, hvor de sammen med liggevogne afgik fra de større byer som Esbjerg, Frederikshavn, Ålborg og Århus. Vognene blev fra Fredericia kørt samlet til Nyborg og sat over med færgen, hvorefter de samlet fortsatte til København.

Da Storebæltsforbindelsen blev taget i brug i 1997, blev nattogene afskaffet, og sovevognene blev hensat i Bramming og Struer, indtil de i november 1998 blev solgt til det engelske selskab Angel Trains Ltd. Vogntypen kører nu hos Scotrail.

bramming1998

Hensatte sovevogne i Bramming 1998

Modellen:

model1

Den engelske vogn kan fås i skala N fra Graham Farish, som har lavet flere versioner, bl.a. Scotrails ”Caledonian sleeper” med katalog nummer 374-476. Vognen er den samme type som den danske, og kan derfor anvendes som grundmodel, så vi også kan få WLABr på sporet i skala N.

Bemærk dog, at vognen er i den engelske skala N, som er 1:148, så vognen passer reelt ikke til vores europæiske 1:160 standard.

mål i mm 1:1 1:148 1:160 vognen forskel
længde 23000 155,41 143,75  157,0 13,25
bogieafst 16000 108,11 100,00  108,5    8,5
afselafst.   2600   17,57   16,25    18,0   1,75

 

vogne3

WLABr med Arnolds Bcm. klikbart billede

Graham Farish' vogn er altså lidt for stor. Det er dog til at leve med, selv om vognen i model bliver lige så stor som liggevognene.

IMG 9346x

Vognen er altså - bortset fra skalastørrelsen - helt korrekt og mangler kun en gang maling og nye litreringer for at blive en dansk sovevogn.

 wlabr-side-1

Det røde felt er her anbragt forkert, idet det skulle have dækket dobbeltvinduet lige ved siden af.

wlabr-side-2


Vognene her er ommalet af EMP Model med litreringer fra Skilteskoven, og de er straks indsat i driften, så passagererne kan få hvilet ud undervejs til og fra hovedstaden.

 nattog

Nattoget på vej over Fyn.

Kilder:
www.jernbanen.dk
"Morgen gryr for ICNat" Jernbaneglimt 1990 Grimstrup film.