Udskriv

Sovevogn litra WLABm

 

I 1975 skulle DSB indskyde syv sovevogne i det europæiske sovevognssamarbejde Trans Euro Nacht eller TEN. Fem af vognene var eksisterende ældre vogne, men der blev bygget 63 vogne af en ny standardtype T2S, hvoraf DSB købte to.

Vognene havde plads til 36 rejsende og var udstyret med både bad og toilet. De  var blåmalede med en vandret hvid streg med tekst midt på vognkassen og havde det karakteristiske TEN logo på vognsiden. De blev litreret WLABm med numrene 71 86 75-70 460-0  og 71 86 75-80 461-8.

 aarhus1984

WLABm set fra kupesiden. Århus juli 1984.

 aarhus1984-2

WLABm set fra gangsiden. Århus juli 1984.

Vognene blev sat i drift i 1976. De kørte i internationale tog, og nåede sjældent hjem til Danmark i de første år, men senere kørte de også i indenrigstrafikken mellem Frederikshavn/Esbjerg og hovedstaden.

Vogn 461 bar teksten "TEN Trans Euro Night" på den ene side og "TEN Trans Euro Nacht" på den anden. Vogn 460 havde  "Nuit" i stedet for "Night".

esbjergokt89

WLABm 461-8 i Esbjerg 1989

Begge vogne blev udrangeret, da Storebæltsforbindelsen blev taget i brug i 1997. Vogn 460 tilhører nu Jernbanemuseet, medens vogn 461 kører som måleledsagevogn 99-69 008-6.

vojens2004

Måleledsagevogn 99-69 008-6 i Vojens 2004

Modellen:

Vognen var annonceret af Roco i 1983/84 med kat. nr. 2278 F, men blev aldrig produceret.

katalog

fra Rocos katalog 83/84

I 1998 kom modellen så med kat.nr. 24381 og med litra WLABm 71 86 75-80 461-8. 

IMG_9653stor2

Roco kat. nr. 24381.Gangsiden Klikbart billede.

side2

Kupesiden. Klikbart billede.

Modellens tekster er flotte og skarpe og er placeret korrekt, og modellen har ligesom forbilledet den engelske tekst på kupesiden og den tyske tekst på gangsiden.

tekst

Logo på 461

TENtekst

Logo på modellen

litraryst

litrering på 461

litra

modellens litrering

baand2

tekstbåndet på 461

tekstbaand

...og på modellen

Også modellens mål svarer fuldstændig til forbilledet:

mål i mm 1:1 1:160 modellen
LOP 26400 165 165
bogieafstand 19000 118,75 118,75
akselafstand 2500 15,62 15,62


Vognen er solid og ruller godt i sporet. Den kan dog næppe klare de helt små sporradier.

Konklusion: det er en flot og korrekt vogn, som kan bruges i persontog i epoke 4 eller blot som pynt på et sidespor ved perronen. Trækkraften kan være My, Mz eller Me.

nattog

De rejsende kan sove roligt, medens nattoget suser afsted mod hovedstaden.

Kilder
"Sove- og Spisevogne i Danmark" af John Poulsen, forlag Kurland 1980.
jernbanen.dk
Roco katalog '83/84.