Udskriv

Tips, tricks og brølere

Nogle gange går tingene ikke helt som forventet, når man bygger modeller. Andre gange får man en god ide til en forbedring undervejs. Jeg bringer her lidt af hvert fra byggeriet af vognene i vognbygningskurset i håbet om, at andre kan komme lidt lettere om ved det og undgå samme fejl.

Kølevognen

Når du har limet vognsiderne fast på kølevognen kan det betale sig at give siden en gang mat, klar lak. Ellers vil den med tiden blive "grumset" på grund af sveden i dine fingre.

 Husklakken

Vognen til venstre har ikke fået lak, og derfor ser den ikke godt ud mere. Nogle vil måske sige at det ligner patina, og det gør det også på et foto, men i virkeligheden virker modellen fedtet og skinnende. Hvis du vil gøre som de professionelle skal du først komme blank, klar lak på vognsiden og så sætte papiret på i den våde lak. Når lakken er tør, kommer du igen blank, klar lak på vognsiden for at beskytte papiret, og når det er tørt slutter du af med mat, klar lak. Husk at slibe de øverste kanter på gavl og vognside inden du limer taget fast. Limen binder ikke på lak (gælder kun hvis du har sprayet lakken på).


Tankvognen

Shell

Den nemmeste måde at få et logo på er at købe et eller andet på en Shell-tank og huske at få en bon. Bag på bon'en er der de nydeligste logoer i den rigtige størrelse og teksten kan man selv lave på sin computer. Husk at teksten skal være rød på gul baggrund. Her har jeg valgt skrifttype Verdana, 16 pkt., fed skrift. Det er den jeg indtil videre har syntes kommer nærmest det originale skriftformat.

 Shellbon

Bag på Shells bon'er er der de nydeligste logoer i den korrekte størrelse til spor N.

Statoil

Her er en scannet reklame for Statoil i en lidt forstørret udgave. Du bliver selv nødt til at gøre den mindre inden du evt. printer den ud.

 Statoil

Det skal dog ingen hemmelighed være at jeg for ca. 10 år siden henvendte mig på Statoil-tanken i Tønder og spurgte efter nogle klistermærker, og da indehaveren fik at vide hvad jeg skulle bruge dem til, var han meget tjenstvillig. Ca. 14 dage senere fik jeg tilsendt nogle ark med klistermærker. Jeg ved ikke om Statoil stadig har den samme service.

BP

Sidst vi fik skiftet olie på bilen, var der på bagsiden af smøresedlen et logo fra BP. Det skal blot gøres mindre, så er det lige til at klippe ud og sætte på en tankvogn.

 BPlogo

ESSO

Jeg har endnu ikke set ESSO's logo andre steder end på model-jernbanevogne, og dette logo er da også scannet fra et katalog. Kvalitetsmæssigt er det ikke så godt, for hvis man vil have et virkelig godt aftryk af logoet, skal man kunne finde nøjagtig det samme antal pixels på scanneren som trykkeriet brugte da de satte billedet i kataloget. Det viste er med 200 pixels pr. cm og er det hidtil bedste jeg har kunnet finde.

 Esso

I Fleischmanns nyhedsprospekt for 2003 er der på side 39, helt ude til højre, nogle flotte logoer til tankvognen. De er måske en anelse for små, men så må man forstørre dem via en scanner eller en kopimaskine.

Logodiv


Last til kæpskinnevognen eller andre vogne.

 Pipelines4Pipelines1

Kæpskinnevognen er meget let hvis den ikke forsynes med lidt ballast. Ballasten kan enten limes fast under vognen mellem akslerne eller den kan indgå som en del af lasten. Dette tip omhandler sidstnævnte.

Vognen læsses simpelthen med gas-, fjernvarme- eller kloakrør (eller pipelines eller hvad man nu synes det skal være for nogle rør). Disse rør fremstilles af ensfarvet knæksugerør, her i den blå udgave.

Lasten fremstilles på følgende måde, idet vi skal bruge følgende materialer: 3 knæksugerør (ensfarvet), 6 stykker karton, ca. 5 x 15 mm, dobbeltklæbende tape til papirbrug. Tapen er ca. 15 mm bred og fås i små ruller hos boghandlen. Vi skal bruge 6 stykker på hver ca. 10 - 15 mm længde.

Læg 3 rør tæt sammen ved siden af hinanden, og hold dem samlet mens du sætter to stykker tape fast nogenlunde der hvor du vil have strøerne. Sæt strøerne på. Vend rørene om så strøerne vender nedad og læg dem i vognen. Gentag behandlingen til du har det ønskede antal vognladninger og lag. Bemærk at man ikke kan lime på sugerørene. Overfladebehandlingen gør at limen ikke binder.

Hvis man vil have gjort lasten lidt tungere kan man lægge et søm eller en skrue hvor hovedet er skåret af, eller et gammelt bor der ikke længere skal anvendes, ind i det midterste rør i det nederste lag, eller evt. i alle tre rør i bunden.

På billederne virker rørene som om de er meget gennemsigtige, men det skyldes udelukkende at de er fotograferet udendørs i solen en solskinsdag i slutningen af maj. Når vognen er inden døre virker rørene igen "normale", men ellers kan man jo blot male dem.

 Pipelinessort

Man kan få sorte knæksugerør der ikke er gennemsigtige, men jeg personlig synes ikke de er pæne til en modelbane. De virker for dystre og urealistiske, men smag og behag er jo heldigvis forskellig.


Byggesjusk.

Buetside 

Afstivningen mellem vognsiderne blev glemt på denne vogn, og resultatet kan ses på venstre side af vognkassen: Vognsiden buer indad. En buet vognside er så godt som umulig at rette op. Det er hurtigere at skære den af og lave en ny. Den buede side er lige til skraldespanden, for selvom den retter sig ud når den er skåret fri, vil den højst sandsynligt bue igen næste gang den limes fast.

Ingenerfejlfri 

Sådan går det når man springer over hvor gærdet er lavest: Jeg byggede en hel serie af samme type vogne og mente ikke det var nødvendigt med pilen på indersiden af vognsiden. Jeg lagde vognbunde og vognsider parat, og så limede jeg ellers den første vognside på alle vognbundene. Først bagefter opdagede jeg at samtlige vognsider vendte på hovedet. Der var ikke andet at gøre end at fortsætte med at vende vognsiderne på hovedet.