Udskriv

Ligesom skabelsesberetningen

Af Martin Wilde

 Hovedbanegaarden

Der er plads til lange tog på Hovedbanegården.

Først var der grønt.  Kun grønt. Men så drog entreprenørerne i marken, og snart voksede der spor frem over alt.

Nogenlunde sådan lyder skabelsesberetningen for det store modulanlæg i skala N, som Preben Elkjær, der også bærer efternavnet Jeppesen, har bygget på i de sidste tre år. I weekenden var det udstillet på årets Hobbymesse i Valby hallen, og det har Preben E. Jeppesen ikke fortrudt.

- Jeg har fået meget feed-back, fra de besøgende. Og nok så meget ros som aldrig før, så det har været en god oplevelse.

 flodhavn

En lille flodhavn er der også plads til.

Ikke underligt, at smilet er bredt, selv om nogle af lokomotiverne af og til gør knuder. Afsporinger kan ikke helt undgås, så for Preben E. Jeppesen gælder om at holde øje med de mange tog. Og der er mange tog, for Preben E. Jeppesen er det lange tog og antallet af tog, der betyder noget. Han vil gerne have meget anlæg på lidt plads. Alligevel skiftede han for fem år siden fra Märklin spor Z til den større og mere pladskrævende skala N.

- Jeg blev træt af Märklins prispolitik, og at der ikke var så stort et udvalg. Så jeg solgte det hele, og købte skala N i stedet.

Jeg begyndte med nogle startsæt, og blev hurtigt klar over, at mit anlæg skulle kunne flyttes. Derfor er anlægget planlagt som et modulanlæg fra starten af. Det står normalt i et loftslokale, men som du kan se, så kan det bæres ned.

 Til gengæld går Preben Elkjær Jeppesen ikke så meget op i, om det er den rigtige epoke eller om togene har kørt sammen i virkeligheden

 eurostar

På opstillingsbanegården mødes Eurostar og ICE.

- Mit forbillede er Europa, men ikke noget specifikt land eller epoke. Derfor kan jeg også have et bjerg i det ene hjørne, og jeg har heller ikke problemer med at lade den nye Eurostar køre ved siden af det tyske TEE-tog.

Banen er anlagt med 12 skinnecirkler, der hver kan have op til tre tog kørende. I Valby Hallen kører der dog "kun" 20 tog af gangen på anlæggets 300 meter spor.

- Det hele er analog styret. Det har ganske vist betydet, at jeg har skullet trække en halv kilometer ledning, og jeg er da fuldstændig klar over, at det ville have været nemmere, hvis det havde været digitalt, men jeg kører altså analog drift.

 godspaabanen

Der kører stadig meget gods på banen. Bemærk manden med løftevognen på parkeringspladsen.

Hver skinnecirkel er derfor inddelt i en række blokafsnit, så togene ikke kører op bag i hinanden. Men signalerne mangler.

 broerne

Husene er samlede byggesæt, men Preben Jeppesen bygger selv broerne.

- Anlægget er ikke færdigt, og bliver det forhåbentlig aldrig. Det er rigtigt, at der mangler signaler, men de kommer senere, når min bankrådgiver kommer op til overfladen igen. Nu går det stille fremad med at bygge landskab, for der kommer ikke flere skinner på anlægget. Selv om jeg godt kunne tænke mig en drejeskive. Men jeg ved ikke, hvor en skulle være. Det eneste sted, der er plads, skulle være på en ekstra plade i midten. Så i stedet koncentrerer jeg mig om det elektriske og landskabet.

 tennisklub

En lille tennisklub er god til at udfylde et ellers dødt hjørne på anlægget.

Netop banens landskab fortjener et par ekstra ord. For det med skabelsesberetningen er ikke helt forkert. Preben E. Jeppesen begyndte nemlig opbygningen af anlægget med at lægge græsmåtte ud over hele banen - helt som i virkeligheden.

 ikkeblink

Der er ikke blå blink på anlægget - kun gule!

Derefter begyndte han at lægge spor, og efterhånden som han får arbejdet sig rundt, bliver græsmåtten pillet op, og erstattet af spor, veje, huse eller andet. På den måde ser banen mere færdig ud, end den i virkeligheden er. Og selv om banen langt fra er færdig, kan han tillade sig at tage den med på udstillinger, uden at beskueren får det negative indtryk af en halvfærdig bane, som en bar krydsfinerplade giver.

 Bygningsarbejderne

Bygningsarbejderne holder ølpause på stilladset.

- Helt færdig bliver banen dog aldrig, og jeg har besluttet mig for, at der ikke kommer ballast i sporet eller overledninger på banen, selv om jeg kører med elektriske lokomotiver. Det vil simpelthen tage for lang tid og være for dyrt.

Preben E. Jeppesen arbejder i stedet videre med landskabet. Der er stadig mange steder, der kun er dækket af grøn græsmåtte.

 flyveplads

En svæveflyveplads kan lige presses ind mellem to baner.