Udskriv

Litra Hbillns

OMN-F-257-35

Hbillns 01 86 247 2 043-1 i Fredericia 8/10-2001. Foto Ole M. Nielsen. Klikbart billede.

DSB fik i 1982 leveret 50 nye lukkede godsvogne fra Scandia i Randers. Vognene, som var af europæisk standardtype 303, fik litra Hbikks-tt med numrene 237 2 000 – 049.

DSB Hbikks-tt2372003 1982x

Litra Hbikks-tt 237 2 003-2 o.1982. Foto Jbm.

De havde en længde på 14,2 meter og en akselafstand på 9 meter. Undervognsafstivningen, "sprængværket", var på de danske vogne en åben gitterkonstruktion i modsætning til type 302, som havde lukket sprængværk, ligesom gavljernprofilerne var forskellige.

Vognene havde blanke metalsider med lodrette forstærkninger og gråt tag. Gavle og påskriftfelter var godsvognsbrune. Metalsiderne, som var af råt aluminium, blev med tiden brunlige/rustfarvede.

Vognene havde forskydelige skillevægge og blev især brugt til gods, som var vanskeligt at afstive som f.eks. sække med sukker, foder eller gødning.

Vognene blev flittigt brugt af Superfos og kørte senere i "papirtoget" mellem Næstved og Odense.

Fra 1988-90 blev vognene omlitreret til Hbillns med numrene 247 2 000 – 049. En del af vognene blev udlejet til FDB.

IMG 1053-KW73x

Ex DSB Hbillns i ????. Foto Peter Jonasen med tilladelse.

247-8-035-7-i-padborg-2011-sebastian-tuschick-sebtusx

Ex DSB Hbillns 247 8 035-7 i Padborg 2011. Foto Sebastian Tuschick.

Alle vognene overgik til Railion i 2001. Vognene fik som en stor del af de øvrige godsvogne overdækket DSB-logoet med hvid folie. I 2003 blev alle vogne omlitreret til Hbins, og i årene 2004-2008 blev de alle ophugget i Tyskland. 

Modellen:

Fleischmann har i marts 2013 udsendt DSB Hbillns i et to-vognsæt med katalog nr. 837007.

2-pakke

Vognene kommer i en kartonæske, men ligger pakket enkeltvis i den sædvanlige plastæske.

hbillns-2-pak

Sættets to vogne. Klikbart billede.

Vognene har numrene  

hbillns017-5

247 2 017-5 med rød seddelholder. klikbart billede.

hbillns029-0

247 2 029-0 med hvid seddelholder. Klikbart billede.

Fleischmann's model er et mix af Bauart 302 og 303, idet vognen har lukket sprængværk som en 303, men gavlene er som på 302. Vognen er derfor ikke 100 % korrekt.

IMG 00002

Vognene har kortkoblingskulisse og har standardkobling, som dog nemt kan udskifttes med en kortkobling, hvis det foretrækkes.

Der er tale om en europæisk standardvogn, holder modellen målene:

mål i mm 1:1 1:160 modellen
LOP 14220 88,87  88,5
akselafstand 9000 56,25  56,2

Litrering og påtryk

Vognen er pænt og korrekt litrerede, og litreringerne er skarpe og læselige.

litraoriginal

247 2 043-1 i Fredericia 8/10-2001. Foto Ole M. Nielsen

litramodel2

247 2 017-5 i model

Vogn 029-0 er påtrykt revisionsdato 10.2.97, medens vogn 017-5 har datoen 17.9.02. Vognen overgik til Railion i 2001, så den har næppe beholdt DSB-litreringen, hvis den er revideret efter overdragelsen.

 hbillns-papirtoget

og så er papirtoget på vej mod Næstved. Klikbart billede.

Kilder
Lokomotivet nr. 72
Dansk Jernbanearkiv
www.jernbanen.dk

Tak for brug af fotos til
Ole M. Nielsen
Peter E. Jonasen
Sebastian Tuschick