Udskriv

BR 185

185-324 

185 324-8 i Fredericia 2011. Klikbart billede.

Efterhånden som privatiseringerne på jernbanen slår igennem herhjemme, er begrebet "danske lokomotiver" blevet udvidet kraftigt.

Hvor det tidligere var begrænset til de lokomotiver, som tilhørte DSB eller privatbanerne, er det nu alle lokomotiver, som sætter deres hjul på skinnerne her i landet, uanset hvilket selskab, de tilhører.

Et af de lokomotiver, vi dagligt ser, er DB Schenkers røde BR 185, som gennemkører landet med godstog mellem Sverige og Tyskland.

Schenkers BR 185 er af typen Traxx F140 AC2 udviklet af Bombardier, og DB har købt flere hundrede eksemplarer af Traxx AC1 og AC2 i forskellige varianter. Heraf er 21 lokomotiver leveret til Railion Denmark, nu DB Schenker, som i Danmark kører i samarbejde med Green Cargo. Disse lokomotiver er specielt udrustet til at køre på de skandinaviske strækninger.

ejstrup

BR 185 322-2 passerer Ejstrup på vej sydpå marts 2011.

Lokomotiverne har logo for samarbejdet malet i et gråt felt på førerummet, ligesom litra EG som har fået samme udseende.

Green Cargo har 16 tilsvarende lokomotiver, som dog ikke kører i Danmark. De er helt grønne.

Hectorrrail kører i Danmark med lokomotiver af samme type.

Modellen

BR 185 kan også fås i model fra flere producenter. Den tyske udgave fås fra både Trix, Fleischmann og Arnold.

greencargolok

Trix har nu lavet den svenske Green Cargo udgave med katalog nr. 12385,

arhn2175 

medens Arnold har  lavet den "danske" udgave. med katalog nr HN2175

arn2715

Klikbart billede

Lokomotivet er det samme som den almindelige tyske udgave og er derfor så korrekt, som modellen tillader.

 Moderne godsvogne er der masser af, så nu kan vi køre helt moderne danske godstog.

 

26.01.16