Udskriv

Marcipanbrød i 3D

af Søren M. Larsen.

VLTJ12geeorg

VLTJ ML 12 i Lemvig 1971 Foto: Georg Schmidt

 Jeg har altid ønsket mig et Marcipanbrød fra Frichs. Jeg har dog afstået fra at forsøge at bygge et selv. Dels på grund af den relativt komplekse form dels på grund af mangel på en velegnet undervogn.  

Med fremkomsten af 3-D print er der ikke nogen undskyldninger mht. formen. Kan man lave en 3-D model i Sketchup eller et andet 3-D design værktøj kan man også få et fysisk print fremstillet.

Anderledes stiller det sig med undervognen. Marcipanbrødet er et meget specielt lokomotiv. Det er et relativt kort bogielokomotiv med 3 akslede bogier. Ydermere er de yderste aksler placeret relativt tæt på lokomotivets ender.

Der findes ikke meget i modelbanekatalogerne som minder om dette. Det bedste bud, jeg har set på en passende undervogn, er forslaget fra Jan Wilken om at forkorte en V200 fra Roco. Da jeg ikke er så god til metalsløjd, har jeg valgt en lidt anden tilgang til undervognen.

Marcipanbrødet består af en Tomytec undervogn med en 3D printet overdel fra Shapeways.

ingredienserx

Ingredienserne til Marcipanbrødet. Øverst ses chassiset fra Tomytec og under dette ses 3-D printet fra Shapeways.

Printet omfatter:

• En overdel
• 4 boggie sider
• 2 'tank elementer' til undervognen  

Chassiset fra Tomytec

tomytec

Den rå undervogn fra Tomytec uden bogiesider ballast og koblinger

Chassiset er et japansk fabrikat fra Tomytec af typen TM-03. Jeg har købt mit hos DCCSupplies, hvor det i skrivende stund (jan 2014) desværre ikke er på lager, men mon ikke det kommer igen eller kan findes et andet sted.

Chassiset er meget velkørende omend lidt højt gearet og med meget lav egenvægt. Det er rigelig plads til dekoder, men ikke noget NEM stik, så det er frem med loddekolben, hvis den skal være digital.

Chassiset er forsynet med aftagelige bogiesider, men desværre er bogierne kun 2 akslede. Jeg har valgt at leve med dette og i stedet printe skala-tro 3-akslede bogiesider. Som tidligere nævnt har Jan Wilken vist, hvordan man kan lave en mere korrekt undervogn baseret på et Roco chassis fra en V200.

De medfølgende koblinger og ballast vægt monteres som anvist i den medfølgende vejledning. Der skal monteres ekstra ballast, hvis der skal køres 'op ad bakke'. Chassiset har en ret ringe trækkraft uden ekstra ballast. Chassiset har strømoptag fra alle fire aksler, men trækker kun på to.

afskaerx

To chassiser, det øverste i 'afskåret' tilstand.

Marcipanbrødet spidser til i begge ender, så chassiset skal også spidses lidt til for passe til overdelen. Jeg har klippet spidserne af med skævbider. Det er ikke så kritisk med nøjagtigheden. Overdelen hviler på sidestykkerne af chassiset, så det vigtige ved afskæringen er at sørge for, at overdelen kan sættes ned over chassiset uden modstand.

Efter afskæring passer overdelen på chassiset, og bogiesiderne kan umiddelbart klipses på bogierne. De to tank-elementer limes på chassiset midt mellem bogierne.

Marcipanbrødet fra Shapeways

modelisketchupx

Marcipanbrødet under udvikling i Sketchup

Overdelen er ligesom den 3D printede model af Frichs firkant lavet i Sketchup. Modellen er uploaded til Shapeways, og Marcipanbrødet kan bestilles på Shapeways hjemmeside.

Behandling af den 3D printede overdel fra Shapeways.

ProtoTypex

Prototype print fra Shapeways. Printet er næsten transparent.

3-D printede modeller skal renses grundigt inden maling. Det skyldes blandt andet, at printprocessen omfatter et støttelag af voks. Dette vokslag ligger som en tynd hinde på modellen.

For at fjerne det har jeg har brugt en kraftig opløsning af almindeligt opvaskemiddel, skrubbet modellen blidt med en tandbørste og lagt den i blød natten over. Derefter er den skyllet grundigt i postevand og lufttørret.

Jeg har til dette print valgt at bruge enamal fra Humbrol, så modellen fik også en aftørring i terpentin og endnu en tur med opvaskemiddel, skylning og luftørring. Efter sådan en tur bliver modellen nærmest mælkehvid, men det skulle være ok ifølge 'eksperterne'.

FrontTagx

Detalje af tag på førerhus.

Selve 3-D printet er af god kvalitet, men det er åbenbart svært at printe det hvælvede tag over førerhuset. Som det ses på ovenstående billede, er taget på førerhuset forsynet med nogle umotiverede trekantede aftryk. Jeg ved ikke, hvad det skyldes, men det er let at spartle væk for den grundige modelbygger. Aftrykkene er dog relativt svage, så jeg har valgt at leve med printet, som det er.

Maling af overdele.

Jeg har valgt at lave tre varianter af Marcipanbrødet.:
En GDS variant fra 50'erne
En VLTJ variant fra slut 60-erne.
En HFHJ variant fra midt 80-erne.
Her ses de tre varianter på vej i malerværkstedet.

TrePaaVejx

Tre brød på vej. GDS'en er næsten færdig, mens HFHJ og VLTJ varianterne endnu mangler en del. I forgrunden ses boggiesider og tanke.

For alle tre varianter gælder det, at de hvide stafferinger er lavet med produktet Trimline.

Trimline er en selvklæbende folie beregnet til modelfly. Den fås i flere farver, blandt andet hvid og sort. Folien leveres i en rulle på 2.5 meters længde med forskellige bredder. Den smalleste, som jeg har benyttet, er 0.5 mm. Jeg har købt min rulle hos IC-Communication i Valby, men folien fås i mange web-shops f.eks. hos BRC Hobbies.

GDS L1 Badetoget til Tisvildeleje (Københavnerne kommer)

Fra sommeren 1957 og frem havde GDS L1 travlt med de gennemkørende badetog til nordsjælland. .

20-GDS-reklamepigen

Reklame for badetoget på Gribskovbanen

Badetoget2x

GDS L1 1957: Badetoget fra København er ankommet. Klikbart billede.

GDS L1 er i modsætning til de to andre brød malet med akryl farver.
• Taget er malet med Revell Grau #374
• Vognkassen er malet med Lifecolor Wine red UA801
• Undervognen er malet mat sort/brun.

GDSPaaSkivenx

L1 på vej på drejeskiven efter turen fra København, den kan lige netop være der. Klikbart billede.

VLTJ ML 12 på havnebanen

VLTJ Paa HavneBanenx

ML 12 på vej op ad den stejle havnebane

Maling af ML 12

• Taget er malet med Humbrol Satin Gray #166
• Vognkassen er malet med Humbrol Red #19
• Undervognen er malet mat sort/brun.

Det sidste bumletog på HFHJ

Endnu i firserne kørte der et ægte bumletog på HFHJ med M8 som trækkraft.

HFHJx

HFHJ M8 på Frederiksværk station 5:45 i juni 1988. Foto Alf Blume

En lille video med toget kan ses her.

HFHJ Udkorselx

tog HFMJ M8 med dagens bumletog. Klikbart billede.

Her er M8 klar til afgang mod Hillerød. Jeg har ikke nogen CLE vogn, så i dagens anledning er toget oprangeret med en CLL vogn i stedet. Vognen er en ombygget Arnold vogn (#3320) efter Arnolds opskrift i Lokomotivet nr. 50A.

 Maling af HFHJ M8

• Taget er malet med Humbrol Satin Gray #166
• Vognkassen er malet med Humbrol Matt Orange #82
• Nedre vange er malet med Humbrol Matt Gray #108
• Undervognen er malet mat sort/brun med plove i Matt Orange #82

BoggieDetaljerx

Detalje af boggie til HFHJ M8

Lys

Det skulle være muligt for den fingernemme at montere lys i modellen. Der er lavet huller 'indefra' til de to forlygter, så der er ikke så langt at bore. Der er ca. 0,5mm mellem hullerne 'indefra' og udefra.

forehus indefra

Førerhus set indefra. Der skulle være plads til en lysdiode.

forehus forfra

Førerhus set forfra. Begge lygter har Ø 1,4 mm

Litrering

Jeg har ikke fået fat på nogen litreringer, men det burde være muligt at få en litrering til en moderne OHJ variant.

Kilder:

Modellen er lavet på baggrund af tegningen i:
Motormateriellet fra Frichs og Scandia 1932-1978 - MotorMateriel 7 Banebøger 2009

Øvrige kilder
Lokomotivet nr. 113 August 2013 (Artikel side 6 "Marcipanbrød")
Lokmotivet nr. 50A December 1997 (Artikel af ARNOLD om DSB CL- og CLS- vogne)