Udskriv

 Litra PER

af Jörg Beutnagel

Samtidig med, at DSB købte 47 åbne litra PE vogne, købtes også 17 litra PER som havde en bremseplatform i den ene ende af vognen.

PER vognene var i drift hos DSB, indtil de sidste vogne blev udrangeret midt i 1960'erne. Forinden var otte af vognene dog overgået til brug som færgevogne.

 

PER17699

 

PERgavl

PER 17699. Foto Holger B.D. Sørensen 1963.

PE og PER er baseret på den tyske O 10 og Roco har udsendt en dansk PE i 1999 og 2001.

Modellen

002x

At bygge Litra PE om til en Litra PER er en relativt let operation.

Du skal bruge:

  • en dansk PE overdel (kan købes hos Vejlesen Hobby)
  • en undervogn med længde på 56 mm
  • en bremseplatform 


Undervognen kan tages fra en standardgodsvogn fra Roco. Der er mange varianter, 

Roco N 2323 A DB gedeckter Gueterwagen G 10 Ep.3 i.OVP

f.eks. fra en ROCO G10

roco-2310

eller Omms56

  

shell2

Bremseplatformen har jeg taget fra en Fleischmann tankvogn kat. nr. 8400.

Ombygningen:

Tapperne på den ene ende af undersiden af PE overdelen fjernes. De andre passer i ROCO-undervognen, og overdelen kan nemt klikkes fast.

En dråbe lim holder vognkassen fast på undervognen, husk at få vægtmetallet med fra PE overdelen eller lav et stykke metal, som passer. Det fikseres ligeledes med lidt lim.

pergavl

Bremseplatformen fra Shellvognen får baggelænderet (nærmest tanken) skåret af, så den svarer til originalen. Derefter limes den på undervognen . Færdig!

per3

En ti minutters ombygning. Lettere bliver det ikke.

Litreringen mangler et "R". Det er så en af de ting, jeg kan leve med, kan du ikke det, må du have fat i KM-Text eller Skilteskoven.

En PER sammen med andre danske godsvogne er et herligt syn.

002-1x


God fornøjelse.