Udskriv

Togfærgen DAN

2. del

af Jan C.

 dan_1921_3

Postkort med Dan. Fra Peter Asklanders samling.

Jeg har bestemt mig til at have færgen liggende fast (ikke flytbar) på anlægget. Der skal laves en løs rampe af tykkere styren med et strømløst spor, som er lige så langt som færgens spor. Rampen skal kun være åben i den ene ende.

Driften foregår således:

Efter at rampen igen er taget væk og agterportene lukket, kan rangerlokomotivet køre ombord og hente de nye vogne fra "udlandet", som så er klar til at indgå i trafikken.

Se skitsen her (den løse rampe skal naturligvis være længere end vist på skitsen:

Lastning_lossning

Jeg tror, at det bliver en god og frem for alt enkel løsning på, hvordan man kan forklare en hel del af anlæggets trafik. Eftersom stationens hovedopgave er at sende og modtage vogne med færgen, så kan i virkeligheden en hviken som helst vogn dukke op (og forsvinde) ved færgelejet uden at have en "forankring" i lokale industrier.

Overbygningen:

De fleste dele til overbygningen er skåret ud. Jeg anvender 1 mm styren til dette. Siderne på fartøjet bliver nok lavet i 0,5 mm styren, eftersom de skal bøjes en hel del på forskellige ledder.

På billedet herunder ses delene til de to første etager sat løst på plads for at se, hvordan det ser ud.

P1010010x

Når det gælder dækket på de to øvre etager, har jeg følgende metode:

2007-08-02_124610_Golv

Hele delen skæres ud i 0,5 mm styren, som anvendes som underlag. De dele, som forestiller træ laves af 1 mm balsatræ, og de dele, som forestiller metal laves af 1 mm styren. Begge dele limes ovenpå underlaget. På den måde undgår jeg problemet med at stabilisere de to dele med kantstøtte eller andre mere eller mindre komplicerede løsninger.

De fire langsgående vægdele på togdækket skal modificeres lidt. I kartonudgaven var det tænkt, at en del af væggen skulle gå ind under taget (åbningen hvor vognene kører ind) som overlapning til den anden del af bygningen.

Jeg skar væk som vist på billedet:

tilpasning

Skær af ved den grønne linie, så væggen bliver helt lige. Så passer den præcist kant mod kant med den centrale overbygning.

Maling af overbygningen er et tidskrævende arbejde, da der skal males flere gange, og desuden findes der detaljer som døre og ventilationsgitre, som skal males i andre farver.

P1010023y

Næste skridt er udskæring og montering af færgens sider.

Det var lidt mere kompliceret eftersom de tegninger, jeg bruger som skabeloner, egentlig skal klippes ud i karton. Når man anvender styren i stedet, skal siderne laves med ekstra omtanke.

Problemet er, at der sidder dele på bundpladen, som indgår i færgens sider (markeret med grønt på billedet herunder). Når færgen samles i karton, spiller det ingen rolle, eftersom delene alligevel limes sammen, men når man skærer siderne ud i styren efter skabelonen, mangler disse dele og færgen får en åbning både for og agter.

2007-08-06_090252_Sidodel

Jeg løste problemet ved at samle færgens bundplade og spanter i papir og derefter montere papirssiderne. Da det var gjort klippede jeg siderne ud og havde så en skabelon med de komplette sider.

Jeg testede med skabelonen, inden jeg tilskar styrenstykkerne, og det viste sig at siderne blev for korte i længden. (Jeg har ikke nogen forklaring på dette, eftersom bundplanden er udskåret efter skabelonen).

Desuden gjorde mit valg af 1 mm balsatræ til togdækket, at skabelonen også var for lille i højden.

Jeg tog hensyn hertil ved udskæringen og gjorde siderne lidt for store og skar så det overflødige bort efter monteringen. Dette er ganske let, da tykkelsen på styrenpladerne kun er 0,5 mm.

På billedet herunder kan man se en side sat på (siden består af to halvdele). Desuden er den ene af tilbygningene på togdækket sat på.

P1010025y

Limningen af siderne skal ske i flere omgange, så der ikke bliver alt for mange limpunkter at holde sammen.

Jeg begyndte med at lime siden fast mod overbygningen og mod spantet lige under overbygningen. (Denne del af spantet er nogenlunde lodret, så der kommer ikkke spændinger, selv om det hele monteres samtidigt). Når det er tørt, fortsætter man med at lime i flere omgange mod for og agter.

Inden tilbygningerne på togdækket monteres, hælder rælingen udad, men det rettes op med tilbygningerne. Efter at siderne var tørre, og inden tilbygningerne blev påsat, bøjede jeg rælingen indad for at få den rigtige facon og lette sammenlimningen med tilbygningerne.

Lige et tip: For at skjule kablerne, som kommer op fra hulrummet under togdækket, har jeg labet en ekstra væg, som moteres således:

                                        ekstra2

Den kan ikke ses og det er derfor ikke nødvendigt at male den. Måske er den i virkeligheden overflødig, men jeg bilder mig ind, at den øger stabiliteten i overbygningen.

P1010026y

Når de to andre sidedele og tilbygningerne er monteret, skal siderne males sort/hvide med et rødt felt.